Workshop ‘Papers beoordelen op taal en vorm’ Beoordelaarstraining 24/11/2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Communicatie & Presentatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Presenteren met PowerPoint
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Duidelijk schrijven voor iedereen
Lerarenopleiding Nederlands
Zakelijk lezen Nederlands.
Bijeenkomst 6 oefentekst.
Ingenieursvaardigheden
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
PRESENTATIETECHNIEKEN
het bouwen van een website
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Laatste Scriptieseminarie
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Uw persoonlijke visitekaartjes
Onderzoek doen een methodische aanpak
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Samenvatting Havo 5.
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
Workshop evalueren Dcp
Hoofdstuk 3 terugblik.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Taalbeheersing Rotterdam, 00 januari 2007 Deze week: Geen individuele begeleiding! Inleiding af Intervisie op taal en inhoud Uitleg middenstuk Zelf zoeken.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
SET schrijfvaardigheid H5
Marketing Coen van Wetering
Workshop ‘academisch schrijven’ Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen
Een masterproef schrijven … hoe doe je dat?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Een masterproef schrijven … hoe doe je dat? Tine Huygh Karen Tahon Dienst Onderwijsondersteuning en Studiebegeleiding.
Het schrijven van een betoog
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Centraal Examen Nederlands
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het onderzoeksverslag
Lezen, schrijven en argumenteren
– examentraining schrijven & taalportfolio
De vraag is je beste vriend
SET schrijfvaardigheid H5
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Een beschouwing schrijven
Toelichting Masterproef
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Communicatie & Presentatie
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Transcript van de presentatie:

Workshop ‘Papers beoordelen op taal en vorm’ Beoordelaarstraining 24/11/2015

Programma INLEIDING:Evaluatiecriteria: waarom? DEEL 1:Bespreking evaluatiecriteria taal en vorm DEEL 2:Beoordeling van enkele fragmenten

Evaluatiecriteria: waarom? Meerwaarde van evaluatiecriteria en verbetersleutels

Voordelen evaluatiecriteria Voor docenten/assistenten o Houvast o Inter- en intrabeoordelaarsbetrouwbaarheid o Transparantie en validiteit Voor studenten o Feedforward (duidelijke verwachtingen) o Feedback o Gevoel van eerlijke behandeling

Bespreking evaluatiecriteria Overzicht criteria taal en vorm

Evaluatiecriteria taal en vorm: documenten Evaluatiecriteria taal & vorm (lijst) Evaluatiecriteria taal & vorm (tabel) Academisch schrijven. Handleiding voor studenten

Criteria schrijfvaardigheid Macrostructuur Microstructuur Stijl en register Referenties Spelling en interpunctie Grammatica: woordniveau Grammatica: zinsbouw Tabellen, figuren en grafieken + Verdeling van de inhoud over de verschillende onderdelen

1. Macrostructuur o Titel o Inhoudstafel o Onderverdeling in hoofdstukken, paragrafen en alinea’s o Onderdelen o Lay-out Doelstelling: De paper heeft een gepaste titel, een logische opbouw en structuur, en bevat alle onderdelen die noodzakelijk zijn. Het geheel is goed opgedeeld in hoofdstukken, paragrafen en alinea’s. Ook de lay-out van de paper is verzorgd.

Macrostructuur: criteria o Wat is een goede titel? - niet te lang - specifiek, “to the point” - sleuteltermen o Inhoudstafel - volledig en correct - overzichtelijk o Onderverdeling in hoofdstukken, paragrafen en alinea’s - aantal onderverdelingen ~ lengte paper - aanvaardbare lengte alinea (5 tot 15 zinnen) OK?

Macrostructuur: criteria o Onderdelen - “Ontbreekt er niets?”  uitwerking: zie laatste criterium - voor kleinere papers: inleiding – midden – slot o Lay-out - APA-regels  lettergrootte 12 - ‘Volledig uitlijnen’ (rechte kantlijn links en rechts) - duidelijke alinea-indeling (grafisch) - paginanummering

2. Microstructuur o Samenhang in een alinea o Opeenvolging van alinea’s o Structuur- en verbindingswoorden o Terugkerende woorden of woordgroepen Redundantie vermijden MAAR Consequentie nastreven Doelstelling: Elke alinea vertoont een inhoudelijke samenhang, die vormelijk ondersteund wordt door voldoende structuur- en verbindingswoorden. Door een logische opeenvolging van alinea’s vormen elke paragraaf en elk hoofdstuk een coherent geheel.

Microstructuur: criteria o Samenhang in een alinea - nieuw aspect van een onderwerp = nieuwe alinea - MAAR: alinea niet te kort en niet te lang (cf. macro) - topiczin o Opeenvolging van alinea’s  gedachtegang duidelijk? o Structuur- en verbindingswoorden - enerzijds  anderzijds - ten eerste  ten tweede / verder / daarnaast - maar en echter nooit in eenzelfde zin - maar, en en of niet aan het begin van een zin - ten slotte (tot slot) ≠ tenslotte (immers, per slot van rekening)

Microstructuur: criteria o Terugkerende woorden of woordgroepen Redundantie vermijden  synoniemen, verwijswoorden … MAAR: Consequentie nastreven NIETWEL De opvoedingswinkel probeert ouders en opvoeders te ondersteunen. Ze proberen ouders en opvoeders te informeren over [...] De opvoedingswinkel probeert ouders en opvoeders te ondersteunen en probeert hen te informeren over [...] Het CLB biedt verschillende vormen van ondersteuning aan: [...] Het CLB zou haar in contact kunnen brengen met [...] Het CLB zou juf Sandra ook kunnen doorverwijzen naar [...] Het CLB biedt verschillende vormen van ondersteuning aan. Ook zou het centrum de juf in contact kunnen brengen met […] of kunnen doorverwijzen naar […]

3. Stijl en register o Vermijd te persoonlijk of verhalend taalgebruik. o Vermijd archaïsch of omslachtig taalgebruik. o Vermijd spreektaal. o Vermijd vage taal en nietszeggende woorden/zinnen. Doelstelling: De paper hanteert een academische, wetenschappelijke en/of professionele schrijfstijl, aangepast aan het tekstgenre en het doelpubliek.

Stijl en register: criteria o Vermijd te persoonlijk of verhalend taalgebruik. - ik, jij, we … ? - Persoonlijke bedenkingen en waardeoordelen? o Vermijd archaïsch of omslachtig taalgebruik. - Vbn.: doch, derhalve, alsmede, ofschoon, dientengevolge … o Vermijd spreektaal. - stopwoordjes o Vermijd vage taal en nietszeggende woorden/zinnen. - “vage” woorden: verschillende, vele, toestand, element, zaak, ding … - het gebruik van men

4. Referenties o Literatuurlijst volledig o Elke referentie uit literatuurlijst ook in tekst o APA-normen o Geen plagiaat Doelstelling: De student refereert (correct) wanneer nodig en pleegt geen plagiaat. De literatuurlijst is volledig en opgesteld volgens de APA-normen.

5. Spelling en interpunctie o Spelling o Afkortingen o Schrijfwijze cijfers o Leestekens Doelstelling: De paper is opgesteld in correct Nederlands, met aandacht voor spelling- en interpunctieregels.  discussie: hoeveel fouten zijn aanvaardbaar?

6. Grammatica: woordniveau o Vervoeging werkwoorden o Verbuiging adjectieven o Lidwoorden o Passiefvormen (“passivitis”) o Congruentie (vormovereenkomst onderwerp – pv) o Nominaliseringen (het + infinitief) Doelstelling: De paper bevat geen grammaticale fouten (zoals foutieve vervoegingen of verbuigingen enz.).

Illustratie “passivitis”

Illustratie nominaliseringen NIETWEL De ouders hebben nood aan het verkrijgen van informatie. De ouders hebben nood aan informatie. Het schoolteam richt zich vooral op het ondersteunen van de leerlingen binnen de context van de school. Het schoolteam ondersteunt de leerlingen vooral binnen de context van de school. Een vereiste om GON-begeleiding te kunnen genieten is het hebben van een attest van buitengewoon onderwijs. Voor GON-begeleiding is een attest van buitengewoon onderwijs vereist. Deze vorming wil scholen ondersteunen bij het uitwerken van hun eigen zorgbeleid. Deze vorming wil scholen ondersteunen bij het ontwerp van hun eigen zorgbeleid.

7. Grammatica: zinsbouw o Logische zinnen o Werkwoordstijden o Zinslengte Doelstelling: De paper leest vlot dankzij het gebruik van correcte zinsstructuren en variatie in zinslengte. De keuze van werkwoordstijden gebeurt consequent. Onlogische zinnen ontstaan door een slechte woordkeuze of constructie een onlogische woordvolgorde onuitgesproken gedachtegangen ontbrekende elementen

8. Tabellen, figuren en grafieken o Nummer en titel o Overzichtelijk en relevant o Bespreking Doelstelling: Tabellen, figuren en/of grafieken zijn overzichtelijk en vormen een meerwaarde voor de paper. Ze hebben allemaal een nummer en een titel, en worden op een adequate manier (met verwijzing) besproken.

Beoordeling fragmenten Individuele oefening + discussie

Wat mag ik verwachten van de studenten? Ben ik niet te streng? Streng, maar rechtvaardig Overleg met collega bij twijfels Rekening houden met feedbackmogelijkheden + groei van de student Wat met dyslectici?  geen voorkeursbehandeling (cf. professionele realiteit) Leerlijn schrijfvaardigheid o binnenkort op studenten- en docentenportaal o voorlopige versie op te vragen via mail

Hoe ga ik te werk? (vandaag) Fase 1: individueel o Maak aantekeningen in de tekst tijdens het lezen. o Kies een score voor elke categorie (+ motiveer) o Formuleer een eindoordeel voor taal en vorm. Fase 2: discussie in kleine groepjes o Scores vergelijken + motiveren o Doel: consensus per categorie + eindoordeel Fase 3: conclusie in plenum o Presentatie conclusies (per groep) o Consensus in plenum? o Bespreking eventuele moeilijkheden

Hoe ga ik te werk? (in de praktijk) Maak aantekeningen in de tekst. o Schriftelijke feedback (comments in Word) o Mondelinge feedback (verklaring van eigen “kribbels”) Gebruik evaluatierooster vooral … o om een negatieve beoordeling te motiveren. o bij twijfelgevallen (net voldoende of net niet geslaagd).

Tot slot Hulpmiddelen en tips

Nuttige websites Schrijfhulp ILT * * (Elektronische leermiddelen > Digitale schrijfhulp voor studenten)