VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst 1.2 1.Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
L&B in het MBO.
Advertisements

Differentiëren naar leerwegen
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Handelingsplannen.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Begeleiden & beoordelen
Mijn opleidingsbeeld.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
© Savantis Informatie nav Docentendag Afbouw 22 april 2015.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Klankbordgroep Z&W 2 maart 2015 Consortium Beroepsonderwijs.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
vakdidactiek pedagogiek
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Pedagogisch werk KD 2016.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Didactiek Lesformulier.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Competentie gericht onderwijs
Didactiek Lesformulier.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

VAD bijeenkomst 1.2

Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten 5.Uitleg ontwerpen van onderwijs + VAD leertaak 1 6.Groepsopdracht pedagogische lesthema’s 7.Afsluiting en afspraken

Doelen van VAD bijeenkomst 1.2 De student kan -minimaal 3 kenmerken van een kwalificatiedossier (KD) benoemen -uitleggen hoe een opleiding in het mbo opgebouwd is volgens de nieuwe KD, -doel en kenmerken van mindmapping benoemen, -uitleggen hoe een leerplan tot stand komt, -aan de hand van het KD pedagogisch medewerker kinderopvang lesthema’s bedenken, -de opbouw van VAD leertaak 1uitleggen

Test………Kwalificatiedossier Geef antwoorden op de volgende 10 toetsvragen -door een ROOD kaartje te laten zien als het antwoord NEE is -door een GROEN kaartje te laten zien als het antwoord JA is

Vraag 1 Eén mbo kwalificatiedossier ) bevat één specifieke kwalificatie.

Vraag 2 Het kwalificatiedossier is samengesteld door het Ministerie van Onderwijs en de scholen.

Vraag 3 In een kwalificatie dossier zijn met name competenties beschreven.

Vraag 4 De beschreven werkprocessen zijn onderverdeeld in kerntaken.

Vraag 5 Een onderwijsinstelling bepaalt zelf hoe en op welke manier leerlingen de competenties uit het kwalificatiedossier het beste kunnen verwerven.

Vraag 6 Entree opleidingen zijn niveau 2 opleidingen in het mbo.

Vraag 7 Vanaf augustus 2015 zullen alle mbo opleidingen 4 jarig zijn

Vraag 8 Een kwalificatiedossier bevat de kwalificatie-eisen. Op basis van de kwalificatiedossiers maken onderwijsinstellingen hun programma's.

Vraag 9 Onderwijs en bedrijfsleven maken samen afspraken over kwalificatiedossiers en examinering in het mbo.

Vraag 10 Een mbo-opleiding bestaat vanaf 2014 uit een basisdeel, profieldelen en keuzedelen. Met het keuzedeel kan de student zich verbreden of verdiepen.

toetsvragen en antwoorden 1.Eén mbo kwalificatiedossier bevat één specifieke kwalificatie voor een bepaalde mbo opleiding. FOUT 2.Het kwalificatiedossier is samengesteld door het Ministerie van Onderwijs en de mbo scholen. FOUT 3.In een kwalificatie dossier zijn competenties, kennis en vaardigheden beschreven. GOED 4.De beschreven werkprocessen zijn onderverdeeld in kern taken. FOUT 5.Een onderwijsinstelling bepaalt zelf hoe en op welke manier leerlingen de competenties uit het kwalificatiedossier het beste kunnen verwerven. GOED 6.Entree opleidingen zijn niveau 2 opleidingen in het mbo. FOUT 7. Vanaf augustus 2015 zullen alle mbo opleidingen 4 jarig zijn. FOUT 8. Een kwalificatiedossier bevat de kwalificatie-eisen. Op basis van de kwalificatiedossiers maken onderwijsinstellingen hun programma's. GOED 9. Onderwijs en bedrijfsleven maken samen afspraken over kwalificatiedossiers en examinering in het mbo. GOED 10. Een mbo-opleiding bestaat vanaf 2014 uit een basisdeel, profieldelen en keuzedelen. Met het keuzedeel kan de student zich verbreden of verdiepen. FOUT

Groepsopdracht Bespreek de thuisopdrachten 1,2 en 3 met je mede student (en). Hoe ga je de bespreking aanpakken in je groepje? Bespreek de vragen+ antwoorden die je voorbereid hebt. Wat neem je mee naar je lespraktijk m.a.w. wat wil je leren? Tijd: 15 minuten

Ontwerpen van onderwijs Hoe weet je nu wat leerlingen moeten leren? Brainstorm opdracht

Ontwerpen van onderwijs Opleidingsconcept Kwalificatiedossier Leerplan(curriculum) Leeractiviteiten Toetsing/examinering

Ontwerpen van onderwijs OPLEIDINGSCONCEPT De visie van de school dient als onderwijskundig uitgangspunt voor verdere didactische vormgeving. Er is een samenhang tussen leerdoelen en ordening van de leerstof. LEERPLAN (curriculum) Het curriculum is een manier van ordening met daarin aangegeven hoe kerntaken, werkprocessen en toetsing qua vorm en inhoud vastgesteld worden gedurende een bepaalde tijd per opleiding(en) en leerjaar. LEERACTIVITEITEN/OPDRACHTEN. Verschillende leeractiviteiten worden ingezet om een leerproces en leersituatie te creëren in een les. TOETSING EN EXAMINERING: er is samenhang tussen leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing

Leertaak lesontwerp ( VAD1) -lesvoorbereiding volgens didactische analyse -directe instructie (6 lesfasen en sleutelbegrippen) -lesontwerp gericht op beheersing van kennis (geen rollenspel of discussiewerkvorm) -een of meerdere leerdoelen zijn uitgangspunt voor de inhoud van de opdracht -een of meerdere opdracht(en) met vraagstelling op verschillende kennisniveaus -opdracht kan digitaal aangeboden worden -videobeelden of andere bronnen mogen als opdracht ingezet worden -een opdracht kan onderdeel uitmaken van een of meerdere lesfasen

Groepsopdracht Bekijk een onderdeel van het kwalificatie dossier van de opleiding pedagogisch mede werker kinderopvang (PROFIELDEEL blz. 19 en volgende) Kerntaak1. Opvoeden en ontwikkelen van het kind inde kinderopvang Werkproces1: Voert gesprekken met ouders/vervangende opvoeders en het kind Werkproces 2:Stelt een activiteitenprogramma op Werkproces 3:Maakt een plan van aanpak voor de begeleiding Werkproces 4:Zorgt voor de uitvoering van een dagprogramma Werkproces 5:Biedt persoonlijke verzorging Werkproces 6: Draagt zorg voor huishoudelijke werkzaamheden Brainstorm hardop welke pedagogische thema' s je zou kunnen inzetten voor lesontwerpen. Schrijf je ideeën op een A4 en wissel je ideeën uit met een ander groepje. Tijd:

Evaluatie van de les 1. Bekijk de lesdoelen nogmaals en geef aan welke doelen je behaald hebt. Onderbouw je antwoord. 2. Formuleer een (didactisch) leerdoel naar aanleiding van deze les. Maak je leerdoel specifiek en voer je leerdoel uit deze week in je stageschool. Enkele studenten wordt gevraagd om antwoord te geven.

Afspraken VAD bijeenkomst1.3 Zie wiki voorbereiding VAD bijeenkomst 1.3 Tip: maak een wordle van je pedagogisch thema