Infosessie over de op til zijnde wijzigingen aan regelgeving sociale huur Vlaams Huurdersplatform 10 maart 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Informatiesessie De Mandel 20 maart 2008
KWALITEIT VAN WONINGEN Woonplus Dinsdag 3 juni 2014.
Huurwaarborgen Brecht Vermeulen Directeur De Mandel.
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Aanbevelingen voor een woonbeleid gericht op het tegengaan van armoede en sociale uitsluiting Wonen in armoede.
Overzicht relevante informatie voor sociaal wonen Vlaamse Wooncode.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Huurpremie Inwerkingtreding nog te beslissen door de Vlaamse Regering
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING: lokaal woonbeleid anders bekeken? Hilde Van den Bosch – afdelingshoofd Afdeling Wonen WOONFORUM 20 maart 2009.
Sancties Brecht Vermeulen Directeur De Mandel. 6 soorten Schrapping uit inschrijvingsregister Vergoeding wegens onderbezetting Ontbinding van de huurovereenkomst.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
Huursubsidie en sociale huur
SOCIAAL HUREN IN VLAANDEREN Sien Winters. INLEIDING 1994: iedereen heeft recht op behoorlijke huisvesting 1997: recht opgenomen in Vlaamse Wooncode Sociale.
Verzekering gewaarborgd wonen Besluit van de Vlaamse regering vanaf Toelichting – 15 mei 2014 – Dirk Pairoux.
door Mr. Nicolette Schaapsmeerders
De (T)OR en de bestuurder
Naar een aanbod voor de vlaamse private huurmarkt.
Stand van zaken en wijzigingen inzake inkomenstarief Inkomenstarief Individueel verminderd tarief.
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Passendheidstoets 2016 Jolanda Hoogeboom, Directeur SVH.
Wet werk en zekerheid stand van zaken Lezing masteropleiding Leiden 10 september 2015.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Hou wonen betaalbaar, vooral in armoedesituaties Enkele bijkomende gegevens in reactie op de USAB-paper.
Kennissessie De woonvisie en uw woningcorporatie(s)
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Een eigen huis, een plek onder de zon? Recht op wonen voor iedereen Vanuit de onderzoekswereld Sien Winters.
| Hospitawonen Platform Hulpverlening Gentbrugge/Ledeberg 8 december
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Community Land Trust (CLT). FILMPJE CLT BRUSSEL nieuw woonmodel bedoeld voor mensen met een laag inkomen goedkoper: door enkel de woning en niet de grond.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Inhoud  Waarom een dak isoleren?  De Vlaamse dakisolatienorm  Hoe kan men een dak isoleren?  Het Sociaal Dak isolatie Project (SDIP): Wat en voor.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Naar een Vlaams privaat huurrecht? Contractuele aspecten en woningkwaliteit Maarten Dambre Vlaams Parlement, 18 maart 2014.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Naar een versterkt recht op wonen Knelpunten en mogelijkheden voor een versterkt recht op wonen in de OCMW - praktijk.
Woonvisie Vastgesteld Gemeenteraad Bergen-NH Uitwerking Woonvisie Presentatie aan raad 17 maart 2016.
WET WERK EN ZEKERHEID & DE UITZEND-CAO’S 22 MAART 2014.
1 Wet doorstroming huurmarkt Tijdelijke verhuur 18 augustus 2016 mr. T.J. (Tanja) de Groot en mr. G.S. (Georgie) Geurts VBTM Advocaten.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Bewonerscongres VIVAS 26 november 2016
Sociaal wonen, woonkosten en betaalbaarheid Wat vertelt het Grote Woononderzoek 2013 ons over de betaalbaarheid in de sociale huur in Vlaanderen? Dr.
Sociaal huurstelsel wijzigingen voorjaar 2017 infosessie VIVAS
Workshop Berekening van Sociale Huurprijs
Kosten en lasten in de sociale huur
PRESENTATIE DWSE EN AGO
Leegstand en verwaarlozing in 2017
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
Inkomenstarief Individueel verminderd tarief
Evaluatie in CMW & LDE.
Welkom Zoek- en wachttijden Gemeente Noordenveld Door: Thea Lourens
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Sien Winters - Inleiding op debat
Lokaal woonbeleid: evoluties in de regelgeving Tom Nulens
De private huurmarkt: een van de pijlers voor goed en betaalbaar wonen
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Infosessie over de op til zijnde wijzigingen aan regelgeving sociale huur Vlaams Huurdersplatform 10 maart 2016

Voorgeschiedenis ● Conceptnota vernieuwd sociaal huisvestingsbeleid door Mevrouw Van Volcem (Open VLD), ingediend op 14/07/2011 (stuk 1235/1) ● Hoorzitting conceptnota op 5/04/2012

Voorgeschiedenis ● Vlaams regeerakkoord : “Sociale huurwoningen worden volgens tijdelijke contracten ter beschikking gesteld na het voldoen aan de inschrijvings- en toelatingscriteria. Dit om doorstroming te bevorderen naar de private huur- of koopmarkt door wie de woonladder kan opklimmen. Zodoende kunnen sociale woningen ter beschikking worden gesteld aan de meest behoeftigen. Inkomensgrenzen worden sneller afgetoetst, het eigen of gedeeltelijk bezit van een woning wordt uitgesloten. (…) Elke vorm van fraude moet worden uitgesloten. We zetten in op een betere bezettingsgraad. (…) Daarnaast wordt er volop ingezet in het optimaliseren van de bezettingsgraad van het sociaal woonpatrimonium.”

Stand van zaken ● Principieel akkoord (VR op 18/12/2015) ● Voor advies naar VWR (30 dagen) ● Advies VWR (28/01/2016) ● Goedkeuring of bijsturing Vlaamse regering? ● Advies Raad van State (30 dagen) ● Parlement (+ hoorzitting?) ● Definitieve goedkeuring ● Publicatie Belgisch Staatsblad ● Inwerkingtreding: sommige bepalingen drie maanden na publicatie (november?)

Beleidskeuzes Cfr regeerakkoord & Beleidsnota Wonen Rechtvaardigere toegang tot sociale huurwoning ● Woningen voor woonbehoeftigen => huurcontracten 9 jaar (verlengbaar per 3 jaar) ● Eigendomsvoorwaarde verstrengd ● Uitsluiten domiciliefraude => uitwisselen gegevens en verruimen tot niet aangeven duurzame bijwoonst ● Bestrijden van woonoverlast => vereenvoudigen procedure verhaal tegen administratieve geldboete ● Nastreven betere bezettingsgraad (onderbezetting) => koppelen aan tijdelijke huurcontracten (nieuwe huurders); onderbezettingsvergoeding (huidige contracten)

beleidskeuzes Cfr regeerakkoord & Beleidsnota Wonen ● Decretaal verankeren en verdere uitwerking in besluit ● Op niveau Kaderbesluit Sociale Huur  wijzigingen Vlaamse Wooncode  wijziging Kaderbesluit Sociale Huur

Beleidskeuzes Opzeg zittende huurders Cfr Oriëntatienota mei 2015 Opzeg?boven inkomensgrensen betaalt basishuur PercentageNominaalPercentageNominaal 100%8,3% ,3% %4 %5.3683,0% %1,8%2.4871,5% %0,9%1.2250,7% %0,4%6100,4%484

Beleidskeuzes Opzeg zittende huurders en werkloosheidsv al Cfr Oriëntatienota mei 2015 Tabel: netto-belastbaar inkomen, van alleenstaande referentiepersoon, mediaan in euro Tabel op basis van de aangeleverde gegevens in de nota: Heylen K., (2015) Input voor bespreking Kaderbesluit Sociale Huur. Steunpunt wonen.

Oriëntatienota mei 2015 gzl < slpk (indicatie van onderbezetting) ,82%40,43%39,94%39,59%39,35%39,34%

Nota aan ministerraad ● Geen deugdelijke budgettaire inschatting tijdelijke huurcontracten ● Geen RIA wegens beperkte politieke keuze ● Geen deugdelijke armoedetoets ● Geen betrouwbare raming beleidseffect opzeg hoge inkomens ● Geen volwaardige toetsing aan standstillbeginsel en grondrecht op behoorlijke huisvesting ● Positief: groot woononderzoek om de 10 jaar

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten Domiciliefraude uitsluiten 2 vormen: ● niet betrekken van woningen; ● personen duurzaam laten bijwonen zonder melding aan sociale verhuurder.  opsporen, vervolgen en sanctioneren behoort nu reeds tot takenpakket toezichthouder  Resultaten beperkt (niettegenstaande verruimde controlemogelijkheden: 35 dossiers/16 PV’s)  Fraude: elementen ter kwader trouw + opleveren voordeel

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten Wijzigingen: ● Uitwisselen gegevens tussen wooninspecteurs/TZH en SHM; tussen wooninspecteurs/TZH en lokale, regionale en federale overheden; ruime omschrijving en geen advies toezichtscommissie (privacy) + geheim van vooronderzoek ● Bijsturing administratieve verhaalprocedure: geldboete mogelijk ook al werd inbreuk beëindigd ● Enkel persoon die voldoet aan de voorwaarden duurzaam laten bijwonen; bij tijdelijke bijwoonst zijn toetredingsvw niet van toepassing; bijwoonst altijd melden; conform arrest grondwettelijk hof 18 juni 2015

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten Woonoverlast sneller sanctioneren ● Vereenvoudigde procedure: één duidelijke procedure voor betwisting en kwijtschelding van geldboete => voordien 2 procedures: ofwel betwisting ofwel kwijtschelding

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten Tijdelijke huurcontracten (9 jaar): woningen voorbehouden voor doelgroep sociale huisvesting (opzeg te hoog inkomen) WIJZIGINGEN:  Toepasselijke inkomensgrens verhoogd met 25% (voorbereidende teksten: 150%; quid werkloosheidsval/ondeugdelijke motivering)  Enkel inkomen van huurders met woonrecht (memorie p4, 2 e alinea)  inkomen van huurder vermeld in art 2 §1 eerste lid 34° (= alle huurders?) (art 38 wijzigt art 97 bis §4); eenmalig verlengd bij verblijf huurder c in de woning  Uitsluitingsgronden mantelzorg (telkens verlengd met drie maanden)  Opzeg: 6 maanden

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten  Verzoek tot intrekken opzegging (op basis van aangevraagd pensioen, huidig inkomen is lager, woonbehoeftig) Invoering tijdelijke huurcontracten:  Geldt niet voor zittende huurders met woonrecht (dus huurders a) en b), ook niet bij interne mutatie; ook niet bij verplichte verhuis ikv renovatie naar een andere sociale verhuurder)  Mutatie huurders onder nieuwe regelgeving: HC minimaal 3 jaar

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten Tijdelijke huurcontracten (9 jaar): aanpak onderbezetting WIJZIGINGEN  Opzeg bij bewoning onderbezette woning tegen einde 9- jarige periode en minstens 2 aanbiedingen geweigerd  Invulling onderbezetting: verschil aantal slaapkamers tov aantal huurders en inwonenden groter dan één.  Aanbod zal: 1. voldoen aan bezettingsnorm 2. in straal van 5 km liggen 3. huurprijs met vaste huurlasten max. 15% hoger (onverminderd keuzerecht kandidaat-huurder) + afwijking voorrangsregels mogelijk  in KSH: onderbezettingsvergoeding voor zittende huurders (contracten onbepaalde duur: €25 a €30/overtollige slaapkamer)

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten Memorie van toelichting:  Geen afbreuk aan grondrecht wonen (???)  Huidige regelgeving: opzegmogelijkheid was voorzien maar werd weinig gebruikt. Nood aan sterk signaal (sociale woning = tijdelijk hulpmiddel)  Geen werkloosheidsval (voldoende onderzocht?)

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten Reactie:  Noodzaak tijdelijke huurcontracten onvoldoende gemotiveerd (optie: verplichte opzegging?)  Art 3 VWC: inspanningsverbintenis Vlaamse overheid om recht op wonen en meer bepaald woonzekerheid te bevorderen: inbreuk standstill-principe  Niet langer volwaardig woonalternatief  Uitstroom middelhoge inkomens (sociale mix tussen inkomensgroepen: geen wetenschappelijke evidentie hiervoor) versterkt door afschaffing subsidies koopwoningen

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten Standstillbeginsel:  Voortspruitend uit artikel 23 Belgische Grondwet: invulling recht op een behoorlijke huisvesting  Overheid mag beschermingsniveau niet beduidend verlagen, tenzij om motief van dwingend algemeen belang (legitiem én dwingend)  Indien hieraan voldaan is, moeten maatregelen om doel te bereiken pertinent en proportioneel zijn en niet verder gaan dan noodzakelijk is om motief van algemeen belang te realiseren

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten Standstillbeginsel :  Advies Raad van State bij ontwerp Waals decreet dat 9- jarige huurcontracten invoerde.  Advies RvS nr. L /4: Parl.St. W.Parl., , nr. 322/1, p

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten

Wijzigingen decreet (mbt sociale huur) Domiciliefraude Woonoverlast Tijdelijke huurcontracten Reactie:  Woonbehoeftigheid: inkomen is niet enige graadmeter  Afbouw en gerommel (zie Rekenhof) met groeipad bijkomende sociale huurwoningen (15% minder budget, nadelig voor woonbehoeftige kandidaat-huurders)  Overbezetting: inzetten op sensibilisering?  Complexiteit regelgeving neemt toe  Afbouw sociale huur als volwaardig woonalternatief met woonzekerheid  Huurders met uiteenlopende beschermingsstatuut: wrevelopwekkend

Wijzigingen decreet Andere wijzigingen ● Verplichte verhuis in kader van renovatie: uitgebreid naar sloop ● Eigendomsvoorwaarde: gedeeltelijk volle eigenaars voldoen niet langer (uitzondering: 1. huwelijk onherstelbaar ontwricht 2. woning ten kosteloze titel gedeeltelijk van kandidaat-huurder; termijnen blijven) ● Verhoogde inkomensgrenzen worden opgeheven (overgangsregeling) ● Verhaalmogelijkheden bij opzegging: verzoekschrift binnen 60 dagen, beroepsmogelijkheid bij toezichthouder ● Nieuwe typehuurovereenkomst (bijlage I bis: contracten van negen jaar verlengd met driejaarlijkse periodes)

Wijzigingen decreet Besluit Moeten we ons zorgen maken ? ● Discours: teveel sociale huurders horen er niet thuis/vergrootglas op sociale fraude ● Sociale huur is na huursubsidie sociaal meest selectief instrument ● Sociale huur als instrument van sociaal welvaart stijgingsperspectief of als tijdelijk opvangnet / armenhuisvesting ● Geen oplossing voor veel grotere sociale woonbehoefte ( à huishoudens op private huurmarkt) ● Uitgesteld effect: pas vanaf 2025… ● Afbouw woonzekerheid of dreiging met afbouw

Blijf op de hoogte van de thematiek via: