Vaardigheidskennis en kennisvaardigheid: antwoorden uit onderzoek Wilfried Decoo 14 maart 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Grammatica in balans.
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Mediërend leren op bs. Theresia
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Waaraan moet men denken! Waarmee moet men rekening houden!
Nieuwe Spreekrecht.
Geletterdheid….. Wat is dat?
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Op de koffie bij de kabouters
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Voorlichtingsavond groep 3
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Focus op motivatie en communicatie
Competentiegericht leren vmbo
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Stage: Basisschool de Klingerberg
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Groepsdynamica.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Toekomstgericht onderwijs
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Woordjes leren.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Evaluatie in het VWO: twee cases rond het begrip KEUZE Netoverschrijdende studiedag Evaluatie Donderdag 23 maart 2006 V. Sanctobin, CVO HITEK.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
CLIL-didactiek voor Duits
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
© UNIEK IN DE KLAS.
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
Wat is het Europees raamwerk?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
BOM-model PV 25/03/2014.
De centrale vraag… en een genuanceerd antwoord
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Vaardigheidskennis en kennisvaardigheid: antwoorden uit onderzoek Wilfried Decoo 14 maart 2008

1. Termen: voorzichtig gebruiken "kennisgericht" versus "taakgericht" ? - "kennis" = leren met theorie, inzicht, schema's ? - "taak" = leren vanuit praktijk en vaardigheid ? Vaardigheid = proficiency? competence ? skill ? Vaardigheid = "impliciete kennis" …

2. Vernieuwing is terugkeer van een trend 2.1. Van oudheid tot 19e eeuw Communicatief taalonderwijs is altijd de basisbenadering geweest

2. Vernieuwing is terugkeer van een trend 2.1. Van oudheid tot 19e eeuw Communicatief taalonderwijs is altijd de basisbenadering geweest Na 1800: strak onderwijssysteem van Napoleon = leerplannen = voor taal: “literair” = grammatica

: de directe methodes ↔ de reacties in Schools taalonderwijs moet communicatief worden ! = "méthode directe"  sterke verspreiding in Europa - wordt steeds extremer = geen inzicht meer …

: de directe methodes ↔ de reacties in Schools taalonderwijs moet communicatief worden ! = "méthode directe"  sterke verspreiding in Europa - wordt steeds extremer = geen inzicht meer … Maar: de wetenschappelijke studies verplichten te nuanceren  eclectische methodes

: de audio-methodes ↔ de reacties in Taalonderwijs moet puur mondeling werken ! geen grammatica, geen vertaling, geen schriftbeeld

: de audio-methodes ↔ de reacties in Taalonderwijs moet puur mondeling werken ! geen grammatica, geen vertaling, geen schriftbeeld Maar: de wetenschappelijke studies bewijzen het nut van inzicht, vertaling, schriftbeeld …

: de communicatieve aanpak ↔ de reacties in Idee: meteen trachten te communiceren, ondanks beperkingen, als “extra” naast traditionele lessen

: de communicatieve aanpak ↔ de reacties in Idee: meteen trachten te communiceren, ondanks beperkingen, als “extra” naast traditionele lessen Rond 1980: de “extra” begint het hele leerproces te bepalen = Communicative Language Teaching (CLT)

Principes van de meeste CLT-methodes Accent op wat je met het geleerde kan doen: meaning-centered learning.

Principes van de meeste CLT-methodes Accent op wat je met het geleerde kan doen: meaning-centered learning. Luisteren en lezen: meteen "authentiek" en globaal trachten te begrijpen = "negotiation of meaning"

Principes van de meeste CLT-methodes Accent op wat je met het geleerde kan doen: meaning-centered learning. Luisteren en lezen: meteen "authentiek" en globaal trachten te begrijpen = "negotiation of meaning" Spreken: zich leren behelpen, risico's nemen = "negotiation of meaning"

Principes van de meeste CLT-methodes Accent op wat je met het geleerde kan doen: meaning-centered learning. Luisteren en lezen: meteen "authentiek" en globaal trachten te begrijpen = "negotiation of meaning" Spreken: zich leren behelpen, risico's nemen = "negotiation of meaning" Het authentiek materiaal bepaalt de leerinhouden; geen op voorhand berekende opbouw.

Principes van de meeste CLT-methodes Accent op wat je met het geleerde kan doen: meaning-centered learning. Luisteren en lezen: meteen "authentiek" en globaal trachten te begrijpen = "negotiation of meaning" Spreken: zich leren behelpen, risico's nemen = "negotiation of meaning" Het authentiek materiaal bepaalt de leerinhouden; geen op voorhand berekende opbouw. Sterke verspreiding via ESL, maar de wetenschappelijke studies gaan nuanceren (zie 3)

2.5. Conclusie voor de trends: een golvend, cyclisch proces Teveel theorie ? ↔ Meer praktijk !  Geen theorie, enkel praktijk !

2.5. Conclusie voor de trends: een golvend, cyclisch proces Teveel theorie ? ↔ Meer praktijk !  Geen theorie, enkel praktijk ! Werkt goed bij de aanvang: promotoren, enthousiasme, direct contact met leerkrachten.

2.5. Conclusie voor de trends: een golvend, cyclisch proces Teveel theorie ? ↔ Meer praktijk !  Geen theorie, enkel praktijk ! Werkt goed bij de aanvang: promotoren, enthousiasme, direct contact met leerkrachten. Bij uitdeining: zwakkere informatie, minder aangepast voor andere situaties

2.5. Conclusie voor de trends: een golvend, cyclisch proces Teveel theorie ? ↔ Meer praktijk !  Geen theorie, enkel praktijk ! Werkt goed bij de aanvang: promotoren, enthousiasme, direct contact met leerkrachten. Bij uitdeining: zwakkere informatie, minder aangepast voor andere situaties Onderzoek leidt tot bijsturingen naar meer systematiek en inzicht.

2.5. Conclusie voor de trends: een golvend, cyclisch proces Teveel theorie ? ↔ Meer praktijk !  Geen theorie, enkel praktijk ! Werkt goed bij de aanvang: promotoren, enthousiasme, direct contact met leerkrachten. Bij uitdeining: zwakkere informatie, minder aangepast voor andere situaties Onderzoek leidt tot bijsturingen naar meer systematiek en inzicht. Timing van de grote trends: 10 à 20 jaar voor verspreiding, 10 à 20 jaar voor reactie.

Vaak breuk met leerplannen, die achterlopen op ontwikkelingen TrendWetenschap- pelijke reactie Leerplan legt trend op : directe methodes : audio-methodes : communicatieve methodes

3. Onderzoek: de plaats van grammatica in CLT 3.1. Al in de jaren 80: groeiende malaise en onderzoek De concepten communicatie en vaardigheden zijn vaak slecht afgelijnd.

3. Onderzoek: de plaats van grammatica in CLT 3.1. Al in de jaren 80: groeiende malaise en onderzoek De concepten communicatie en vaardigheden zijn vaak slecht afgelijnd. De keuze van authentieke situaties gebeurt teveel in het wildeweg.

3. Onderzoek: de plaats van grammatica in CLT 3.1. Al in de jaren 80: groeiende malaise en onderzoek De concepten communicatie en vaardigheden zijn vaak slecht afgelijnd. De keuze van authentieke situaties gebeurt teveel in het wildeweg. De authentieke taal verplicht tot te grote moeilijkheids-sprongen.

CLT leidt soms tot een gebrekkige, foutenrijke taal.

CLT leidt soms tot een gebrekkige, foutenrijke taal. CLT verhoogt werklast en stress bij leerkrachten

CLT leidt soms tot een gebrekkige, foutenrijke taal. CLT verhoogt werklast en stress bij leerkrachten Evalueren wordt moeilijk en de instrumenten zijn niet adequaat of te complex.

CLT leidt soms tot een gebrekkige, foutenrijke taal. CLT verhoogt werklast en stress bij leerkrachten Evalueren wordt moeilijk en de instrumenten zijn niet adequaat of te complex. CLT maakt te weinig onderscheid tussen beginners en gevorderden.

CLT leidt soms tot een gebrekkige, foutenrijke taal. CLT verhoogt werklast en stress bij leerkrachten Evalueren wordt moeilijk en de instrumenten zijn niet adequaat of te complex. CLT maakt te weinig onderscheid tussen beginners en gevorderden. Publiek en doelstellingen zijn uiteenlopend, dus nuanceringen nodig.

3.2. Leidt grammaticaal inzicht tot taalvaardigheid? Drie standpunten over het effect: No interface Weak interface Strong interface

3.2. Leidt grammaticaal inzicht tot taalvaardigheid? Drie standpunten over het effect: No interface Weak interface Strong interface Overwegend besluit: grammatica is nuttig voor verduidelij-king, leerzekerheid, meer correctheid, diepere integratie. Maar: hoe het te doen zonder de sterke voordelen van CLT te verliezen?

3.3. Aanbreng van grammatica: drie vormen Incidenteel vanuit communicatie (incidental FonF)

3.3. Aanbreng van grammatica: drie vormen Incidenteel vanuit communicatie (incidental FonF) Planmatig vanuit communicatie (planned FonF)

3.3. Aanbreng van grammatica: drie vormen Incidenteel vanuit communicatie (incidental FonF) Planmatig vanuit communicatie (planned FonF) Systematisch vanuit taalopbouw (FonFs)

3.3. Aanbreng van grammatica: drie vormen Incidenteel vanuit communicatie (incidental FonF) Planmatig vanuit communicatie (planned FonF) Systematisch vanuit taalopbouw (FonFs) Samengevat: aandachtsvormen voor grammatica Geen aandacht incidental FonF planned FonF FonFsMaximale aandacht

3.4. Welk van de vormen is de beste? Hangt af van doelstellingen, aard van de taal, soort grammaticapunt, verwachtingen en behoeften...

3.4. Welk van de vormen is de beste? Hangt af van doelstellingen, aard van de taal, soort grammaticapunt, verwachtingen en behoeften... Mogelijk vormen te combineren, bv. - basisvorm FonFs, maar niet voor plaats van bijwoorden - basisvorm i-FonF, maar FonFs voor voornaamwoorden

4. Bedenkingen 4.1. Niet alles kan via communicatieve taken met FonF Er zijn grammaticapunten die je makkelijk aan een situatie kunt binden … = mooie voorbeelden …

4. Bedenkingen 4.1. Niet alles kan via communicatieve taken met FonF Er zijn grammaticapunten die je makkelijk aan een situatie kunt binden … = mooie voorbeelden … Maar er is veel dat je niet “authentiek” kan aanbieden omdat er dan onvoldoende training voor is.

4.2. Wanneer is het kennis, wanneer vaardigheid? In natuurlijke communicatie kun je vaardigheid goed scheiden van expliciete kennis die je dan niet nodig hebt. Maar in het leerproces kun je de reflex naar explicitering niet uitschakelen: er is een voortdurende interactie tussen explicitering in de hersenen en groeiende vlotheid naar impliciet taalgebruik.

Vandaar deze termen voor het leerproces: Vaardigheidskennis = de kennis van taalelementen om makkelijker de stap naar vaardigheid te zetten Kennisvaardigheid = de vaardigheid om op kennis van taalelementen terug te vallen bij taalgebruik.

4.3. Grammatica verduidelijken: de complexiteit van de simplificatie =hoe zo kort en zo eenvoudig mogelijk iets uitleggen zodat de kennisbelasting minimaal is en de stap naar automatisering zo vlot mogelijk gaat?

4.3. Grammatica verduidelijken: de complexiteit van de simplificatie =hoe zo kort en zo eenvoudig mogelijk iets uitleggen zodat de kennisbelasting minimaal is en de stap naar automatisering zo vlot mogelijk gaat? Ik hep gezecht

4.4. De ene taal is de andere niet Engels: geen flexisgrammatica, en veel idiomatisch = staat snel communicatieve training toe zonder risico van fossilisering van fouten.

4.4. De ene taal is de andere niet Engels: geen flexisgrammatica, en veel idiomatisch = staat snel communicatieve training toe zonder risico van fossilisering van fouten Frans, Duits, Russisch … = talen met een uitgebreide flexisgrammatica, al vanaf de eerste les = Wat te verduidelijken? Wat niet? Hoe groot zijn risico’s op fossilisering als men forceert?

4.5. Uitdagingen met communicatieve taken "Authentiek"? Maar hoe realistisch en zinvol is elke taak? Onderzocht? De participatiegraad van cursisten: discrepanties ? Beperktheid: risico dat bepaalde woorden en structuren niet of onvoldoende aan bod komen. Programmavulling: met enkele "voorbeelden hoe het moet" vul je geen jaar of jaren.

Weinig studies met metingen van vooruitgang over verschillende jaren. Soms te globaal en te chaotisch, met teveel druk op de "performance". Vandaar opnieuw meer nadruk op de "babysteps“. Efficiency: via welke leerweg bereikt men uiteindelijk het snelste resultaat voor bepaalde zaken?

Weinig studies met metingen van vooruitgang over verschillende jaren. Soms te globaal en te chaotisch, met teveel druk op de "performance". Vandaar opnieuw meer nadruk op de "babysteps“. Efficiency: via welke leerweg bereikt men uiteindelijk het snelste resultaat voor bepaalde zaken? =De basisprincipes van CLT zijn prima, maar er moet met veel rekening gehouden worden om succes te garanderen.

4.6. Wat met de cursist ? zijn doelstelling: hobbyist? TOEFL? correspondentie? bedrijfstaalproef? overleving? zijn verwachting van een "taal leren": behoefte aan kennis en inzicht? zijn inzet en werkbereidheid van laaggeschoold naar hooggeschoold: andere houdingen t.o.v. leerproces en kennis zijn bereidheid tot spreekdeelname

4.7. Lopend en vorderend onderzoek Zie de zeven onderzoekslijnen in de handout (Mitchell 2007)

5. Slotwoord De gevaren van eenzijdige methodes en standpunten …

5. Slotwoord De gevaren van eenzijdige methodes en standpunten … Drie zekerheden: We zouden verder staan als experts de geschiedenis van het taalonderwijs beter zouden kennen.

5. Slotwoord De gevaren van eenzijdige methodes en standpunten … Drie zekerheden: We zouden verder staan als experts de geschiedenis van het taalonderwijs zouden kennen. Alle methodes zijn sterfelijk.

5. Slotwoord De gevaren van eenzijdige methodes en standpunten … Drie zekerheden: We zouden verder staan als experts de geschiedenis van het taalonderwijs zouden kennen. Alle methodes zijn sterfelijk. Succes in taalonderwijs ligt minder in de methode, dan in een soepele dynamiek tussen leerkracht en cursist.