M. M OYAERT, Introduction. Exploring the Phenomenon of Interreligious Ritual Participation, in M. M OYAERT & J. G ELDHOF (ed.), Ritual Participation and.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TERNAT 9 januari 2014 WEZEMAAL 15 januari 2014 vorm en sel Welkom!
Advertisements

Liturgie met kinderen, gave of opgave?
Ouders en kinderen vergezellen op weg naar Jezus
Opgewekt.
Gewetensvrijheid.
Heilig Avondmaal Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling
Kennis maken met: Levend Woord Gemeente Franeker
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Formulier om het heilig avondmaal te vieren (5)
Formulier III Heilig Avondmaal (1)
EEN GOD, GROOT IN LIEFDE. De ervaring van de voorkomende liefde van God is de grootste schat van ons leven. Ze geeft vreugde, versterkt onze verbondenheid.
Deel 4 Leven als christen.
Pastoraal op school.
Welkom WELKOM. 'Sterven is het uitdoven van een lamp, niet de vernietiging van het licht.'
Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bij elkaar om volgens het bevel van onze Heer zijn dood te verkondigen. Eerst horen we hoe.
Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bijeen om in opdracht van onze Heer zijn dood te verkondigen. In het heilig evangelie wordt.
Welkom in deze kerkdienst
. . veertigdagentijd   2  3  4   5  6  'Jezus ontmoeten' . .
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Godsdienst 1.
Wat vieren we in de Heilige Eucharistie ofwel in de Heilige Mis ??
De joden waren slaven in Egypte
Welkom in ‘De Voorhof’! Hoe kijk je naar de kerkdienst?
Formulier om het heilig avondmaal te vieren (4)
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Een catechesejaar plannen.
Welkom in deze kerkdienst
Jij, God en je kind.
Welkom in deze kerkdienst
Wat vieren we in de Heilige Eucharistie ofwel in de Heilige Mis ??
Het eerste lied: Psalm 25: 1, 2 Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Voorganger: ds. J.F. Harmanny te Hoek We lezen: Spreuken 1: 1 - 7,
Voorganger: Ds. H. Torenbeek Ouderling van dienst: J. Korthoef
We lezen: Numeri 1: ; 44 – 46 De preek gaat over Numeri 1:18b Iedereen telt mee Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Het eerste lied:
Heer, verhoor!. De paria van de menigte? Heer, verhoor! De paria van de menigte? Raak Jezus aan in geloof.
De preek gaat over Efeziërs 4: : 5 Welk stempel draag jij? Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Voorganger: Ds. P.J.C. Colijn te.
De overdenking gaat over Openbaring 19: 1 – 10 De bruiloft van het Lam is gekomen! Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Voorganger: Ds.
Spring in het diepe!.
In deze dienst zal Ds. R. Tigelaar voorgaan. Voor de dienst zingen we Ps. 33: 5 Na de zegen Ps. 33: 1, 8 Schriftlezing: 1 Johannes 5 Tekst: 1 Johannes.
OEPS ! DOOPSEL VERGETEN !? Mechelen 3 december 2015.
Heilig Avondmaal (IV) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bijeen om in opdracht van onze Heer zijn dood te verkondigen. In het.
Welkom in deze kerkdienst
V. Wij danken voor de doop van Sep en van Jurre. Wij bidden voor hun ouders, Eric en Tannita, en Wijjert en Monique, met Matthijs. Zegen deze ouders en.
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Het eerste lied: Psalm 89: 7 We lezen: Lucas 2: De preek gaat over: Romeinen 12: 1a Voorlezer:
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 2 onze traditie en onze missie.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 4 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over de.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
“Alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan.” Matteüs 25, 40 Woord.
Ik ben de Koning van de Joden. Jezus uit Nazaret, koning van de Joden Ik ben de Koning van de Joden.
Hartelijk bedankt voor uw inzet let op: Op het parkeerterrein bij de toren zijn er extra paaltjes geplaatst, let hier vooral op tijdens het parkeren en.
We lezen uit bijbel gewone taal: Johannes 15: Johannes 4: 7-21 De preek gaat over 1 Johannes 4: 19 Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd.
God is liefde. Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. Niemand heeft God ooit gezien. Maar als.
Kort doopformulier voor de kinderdoop
Derde zondag 40-dagentijd
Wat geven we kinderen mee?
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Huwelijksformulier Beamteam aanwijzingen: GK2017
Avondmaalsformulier Gemeente van onze Heer Jezus Christus, We zijn hier bij elkaar gekomen om het Avondmaal te vieren. Onze Heer heeft deze maaltijd ingesteld.
Transcript van de presentatie:

M. M OYAERT, Introduction. Exploring the Phenomenon of Interreligious Ritual Participation, in M. M OYAERT & J. G ELDHOF (ed.), Ritual Participation and Interreligious Dialogue. Boundaries, Transgressions and Innovations, Londen, Bloomsbury, 2015, Gastvrij rituelen delen Uitdagingen Zowel voor gastheer als gast  Juiste balans vinden tussen loyaliteit aan de eigen traditie (met haar eigen voorschriften) en openheid voor de traditie van de ander (met haar eigen voorschriften)  Juiste balans vinden tussen het behouden en overschrijden van grenzen  Juiste balans vinden tussen te veel en te weinig openheid vb. Wat sommigen zien als openheid (vb. het geven van een hostie aan ongedoopten) kan voor anderen gezien worden als een ongepaste overschrijding en zelfs een gewelddadige inlijving ! Het rituele delen is een intiem moment: het kan mensen raken op het diepste emotionele niveau

Rituele deelname Redenen  Op uitnodiging  Religieus gemengde families: de geloofstraditie van beide ouders leren kennen  In een pedagogische setting: een mogelijkheid om andere religies beter te leren kennen  Uitdrukking van solidariteit met een andere religieuze gemeenschap die zich bijvoorbeeld in een politiek moeilijke positie bevindt  Uitdrukking van een altijddurende reis die het spirituele leven is

Eucharistie vieren in een katholieke dialoogschool  Om zich ‘katholiek’ te kunnen noemen, dient men ten minste de ‘eucharistische ervaring’ te begrijpen en te beleven.  Een eucharistische ervaring is een gebeuren met vele facetten: ontmoeten, vergeven, het Woord beluisteren, dankbaar gedenken, samen maaltijd houden, gezonden worden.  Geloof vier je samen. Ook gelovigen moeten elkaar kunnen ontmoeten en zich thuis voelen op school.  Een katholieke dialooggemeenschap zal steeds een gepaste plaats en tijd zoeken om eucharistie te vieren.  Het is goed om het onderscheid te beklemtonen tussen (verplicht) deelnemen en respectvol aanwezig zijn.  Eucharistie vieren is voor elke participant een open aanbod.  Op een katholieke dialoogschool dient er vanzelfsprekend op een gerecontextualiseerde manier eucharistie gevierd te worden. Referentie afbeelding: el/1869/98971/page/1/#mainnavigation Enkele argumenten op een rijtje

De Eucharistie Hoogtepunt en bron Referentie afbeelding: Referentie tekst: 22,05,2015  Het woord “eucharistie” is afgeleid van het Griekse εὐχαριστέω; eucharisteo, dat dankzeggen betekent.  "Blijf dit doen om mij te gedenken". Tijdens de eucharistie wordt Jezus’ paasmysterie herdacht. Deze gedachtenis is een viering van zijn lijden, dood én verrijzenis, en van de gave van Gods Geest.  “In herinnering brengen” in de Bijbelse betekenis van het woord, bedoelt zowel herdenken als het tegenwoordig stellen van Jezus Christus.  Dat danken en gedenken staat centraal tijdens de viering.  De eucharistie bestaat dan ook altijd uit twee polen: de woorddienst waarbij verhaald wordt wat Jezus Christus heeft gedaan en nog doet, en de tafeldienst waarbij Jezus zelf hier en nu met de aanwezigen maaltijd houdt.  De eucharistie is geen historische wedersamenstelling van wat ooit gebeurde. Het zijn weliswaar dezelfde woorden, hetzelfde offermaal, met dezelfde gastheer die dezelfde unieke daad van liefde tot de Vader en tot de mensen stelt; maar dit 'zelfde' wordt tegenwoordig gesteld in deze tijd, voor nieuwe mensen. Het is 'doen tot zijn gedachtenis', maar nu, in deze tijd, gerecontextualiseerd!

Eucharistie vieren Een rijk gebeuren Referentie afbeelding: k/label/1866/27058/page/2/#mainnavigation  Eucharistie vieren is een gebeuren met vele facetten. De volle rijkdom beschrijven is een haast onmogelijke opdracht.  Eucharistie vieren is een kerngebeuren en inspiratiebron van de katholieke geloofsgemeenschap. De ontmoeting met God en met elkaar sterkt en bemoedigt het dagelijks leven.  Eucharistie moet regelmatig gevierd worden. Er wordt gevierd wat in het dagelijks leven beleefd wordt. Zo voeden leven en eucharistie elkaar als gave en opgave.  Variatie in liturgische vieringen zorgt ervoor dat het feestkarakter van de eucharistie bewaard blijft.  Een pleidooi voor liturgische werkzaamheid waarbij alle participanten uitgedaagd worden om deel te nemen is op zijn plaats in de eucharistie.  Meer weten: Artikel van J.P. Pinxten cle/101530/ cle/101530/

De structuur van een eucharistieviering Referentie afbeelding: De eucharistie (glasraam Staf Pijl, Kristus Koningkerk, Sint- Niklaas) Foto Joris Polfliet Referentie tekst: Openingsritus Intredezang en begroeting Schuldbelijdenis Gloria Gebedsstilte Openingsgebed 2. De liturgie van het Woord Bijbellezingen Homilie Geloofsbelijdenis Voorbede 3. De Eucharistische liturgie Bereiding van de gaven Gebed over de gaven Eucharistisch gebed Communiedienst 4. De slotritus Zendingswoord Zegen Meer weten: artikel van Ad Blijlevens CSSR

Een eucharistieviering: net als bezoek ontvangen Referentie afbeelding: verdieping/huisbezoek/  Welkom allemaal… (begroeting en kruisteken)  Het spijt me (verzoeningsmoment en kyrie)  Luister! (woorddienst: lezingen, evangelie, …)  Samen aan tafel (aanbrengen van de gaven en gebed over de gave)  Bidden en danken (de voorbede, het grote dankgebed, de vredewens)  Samen eten (broodbreking en communie)  Wij gaan weer verder vol van hoop (zending en opdracht, oproep en zegen)  Meer weten: Eucharistie vieren net als…

Samen aan tafel met Jezus- Hoe verloopt een eucharistieviering? Het verloop van de eucharistieviering wordt vergeleken met het verloop van een maaltijd. Referentie afbeelding: groot.gif

Een familiefeest Een Jezusfeest Referentie afbeelding: Een familiefeestEen Jezusfeest Na veel jaren is een familiefeest altijd een soort herdenkingsfeest. Vreugde en verdriet worden er samen gedeeld. Samen gedenken wat Jezus deed. Hij creëert verbondenheid, een gevoel van hoop en Geestkracht. AankomstOpening ExcusesSchuldbelijdenis We maken het gezellig bij elkaar Woorddienst Aan tafelTafeldienst DankenGroot Dankgebed Smakelijk etenCommunie AfscheidSlot  Meer weten: Eucharistie vieren net als…

Drie soorten jongerenliturgie volgens M. Verhelst Bezinning, Viering en Eucharistie  Een bezinning is een samenkomen rond zinvolle teksten, liederen, muziek, symbolen; ze heeft een spirituele waarde en maakt het meeste kans in heterogene groepen.  Een viering oriënteert het ontluikend gelovig bewustzijn van de jongeren via dezelfde teksten, liederen, muziek en symbolen. Maar een viering is ook luisteren naar Gods Woord in het evangelie (God aan het woord laten) en bidden (zich richten tot God). Buiten deze gelovige implicatie, biedt een viering alle mogelijkheden om creatief te werken.  Een eucharistieviering is voor wie reeds in het geloof staat en is gebonden aan vaste rituelen en woorden. Men kan niemand ooit verplichten tot participatie aan deze eucharistieviering; alleen respectvolle aanwezigheid kan men vragen.  Het is aangewezen kinderen en jongeren vooral te laten thuiskomen in een bezinning. Zo kan men een symbolisch beleefd geloof aan reiken aan éénieder die ervoor openstaat Referentie tekst: M. VERHELST, Omgaan met jong geloof. Jeugdpastoraal stap voor stap, Altiora, Averbode, 1994, p ). Referentie foto: compostella-2015/img0793.jpghttp:// compostella-2015/img0793.jpg (30,11,2015)