Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Kurzweil in de praktijk
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Leswijzer Nieuwsbegrip
Een lessenserie van drie lessen
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Leren met effect “Taaltuin”
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Rekenmethodes.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Beginnende geletterdheid-2
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Workshop ‘visieversneller’
Voor leesplezier én resultaat!
IPC Nederland.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Samenvatting h1-h3.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Herhalingscombinaties
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Lezen: doe het goed voor
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Workshop Begrijpend lezen met Nieuwsbegrip in het VO
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Groep
Informatieve teksten, interviewverslag
diagnostische toets leesvaardigheid
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Basisschool St. Lambertus September 2018
Transcript van de presentatie:

Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8

Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt lezen, heb je het in het vervolgonderwijs en later in de maatschappij niet gemakkelijk. Bij alle vakken en bij nagenoeg alle beroepen wordt een goede leesvaardigheid gevraagd. Het uiteindelijke doel van het leesonderwijs is dan ook dat leerlingen als goede lezers de basisschool verlaten.

Wat is Leeslink? Een leesmethode voor begrijpend studerend lezen. Kenmerken: ● actueel ● digibordmethode ● kerndoelen ● aansluiting cito

Hoe leer je kinderen om teksten te begrijpen? Met 7 doelgerichte leesstrategieën samenvatten doel bepalenvoorspellenkennis ophalenherstellen vragen stellenvisualiseren

Hoe gaat dat in zijn werk? ●De leerkracht legt een strategie uit en doet de strategie voor, met behulp van een strategiefilmpje op het digibord. ●Dan lezen de kinderen - met die strategie in het achterhoofd - een actuele tekst. ●Bij de tekst horen gerichte opdrachten: de kinderen oefenen klassikaal, in duo's of alleen hoe ze de strategie kunnen toepassen op de tekst. ●Ieder blok (7 weken) wordt de kennis van de kinderen over de geleerde strategieën en de toepassing ervan getoetst. ●Elke leesstrategie komt vier keer per jaar aan bod. De inhoud wordt steeds verder uitgediept.

Het resultaat? De kinderen leren om verschillende tekstsoorten op een goede manier te lezen en te interpreteren. Dat is belangrijk bij alle vakken op de basisschoool, in het voortgezet onderwijs én in het dagelijks leven.

En nu zelf aan de slag! ●Jullie maken nu in duo's een deel van een les. ●We bespreken de antwoorden gezamenlijk na. ●Snappen jullie welke strategie wordt aangeleerd? ●Zien jullie de logische opbouw van de opdrachten?

Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8