Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt lezen, heb je het in het vervolgonderwijs en later in de maatschappij niet gemakkelijk. Bij alle vakken en bij nagenoeg alle beroepen wordt een goede leesvaardigheid gevraagd. Het uiteindelijke doel van het leesonderwijs is dan ook dat leerlingen als goede lezers de basisschool verlaten.
Wat is Leeslink? Een leesmethode voor begrijpend studerend lezen. Kenmerken: ● actueel ● digibordmethode ● kerndoelen ● aansluiting cito
Hoe leer je kinderen om teksten te begrijpen? Met 7 doelgerichte leesstrategieën samenvatten doel bepalenvoorspellenkennis ophalenherstellen vragen stellenvisualiseren
Hoe gaat dat in zijn werk? ●De leerkracht legt een strategie uit en doet de strategie voor, met behulp van een strategiefilmpje op het digibord. ●Dan lezen de kinderen - met die strategie in het achterhoofd - een actuele tekst. ●Bij de tekst horen gerichte opdrachten: de kinderen oefenen klassikaal, in duo's of alleen hoe ze de strategie kunnen toepassen op de tekst. ●Ieder blok (7 weken) wordt de kennis van de kinderen over de geleerde strategieën en de toepassing ervan getoetst. ●Elke leesstrategie komt vier keer per jaar aan bod. De inhoud wordt steeds verder uitgediept.
Het resultaat? De kinderen leren om verschillende tekstsoorten op een goede manier te lezen en te interpreteren. Dat is belangrijk bij alle vakken op de basisschoool, in het voortgezet onderwijs én in het dagelijks leven.
En nu zelf aan de slag! ●Jullie maken nu in duo's een deel van een les. ●We bespreken de antwoorden gezamenlijk na. ●Snappen jullie welke strategie wordt aangeleerd? ●Zien jullie de logische opbouw van de opdrachten?
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8