Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
VIVIS BEKOSTIGINGSSYSTEMATIEK Cluster 1 14 december 2007 Frits Grevink
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
passend onderwijs en zorgplicht
Jan Visscher Lid klankbordgroep Vroeg, Voortdurend, Integraal 23 september 2009.
Werkconferentie 4 april 2013
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Uitganspunten passend onderwijs
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
De kern van het arrangeren
PGB en LGF PGB: Ondersteuner van buiten de school, buiten de schoolboekhouding LGF: Docent/leerlingbegeleider eigen school en ambulante begeleider REC,
1zorg-route.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
PASSEND ONDERWIJS: STAND VAN ZAKEN. DIRECTEURENOVERLEG SWV WSNS 33-07, 20 november 2007 LANDELIJK REGIONAAL SWV BREED.
Wat is passend onderwijs?
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
“Tolkvoorziening binnen het Passend Onderwijs; wat is er mogelijk? Inleiding Benny Elferink en Mariën Hannink (Platform doven, slechthorenden en tos) 17.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Bekostiging residentiële leerlingen
Kansen voor transformatie
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
SWV Kop van Noord Holland voortgezet onderwijs Bijeenkomst 28 november 2012 Regius College, Schagen.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Veranderingen AWBZ Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Vso voorlichting 27 maart 2014 Passend Onderwijs vanuit het perspectief van vso scholen.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Samenwerking Zorg en Onderwijs Ledenbijeenkomst 13 oktober 2011.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Toekomst AWBZ Pieter de Kroon 31 maart 2011.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Prader Willi en schoolkeuze
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011

Terugblik heden  Leerplicht én recht op onderwijs voor iedereen (Wet op de Expertisecentra en Leerlinggebonden Financiering)  ‘Koplopertrajecten’: samenwerking tussen speciaal onderwijs en KDC’s  VGN-project ‘Herpositionering KDC’s’:  “KDC als netwerkspeler in de totale stimulering, behandeling en opvoeding van kinderen en jeugdigen”

Terugblik heden  2009 – 2010: Expertmeetings (WEC-raad; VGN; VVI; Platform EMG) Conclusies  Methodieken: inventarisatie, harmonisatie, verspreiding  Financieringskader:  Dubbele bekostiging?  Één kindgebonden zorg-onderwijs-budget (overheveling c.q. samenvoeging van AWBZ-middelen naar OCW)?  Parttime onderwijs – parttime zorg?  Gezamenlijke verantwoordelijkheid, niet-vrijblijvende samenwerking zorg en onderwijs  Recht op passend onderwijsarrangement; onderwijsinstelling zorgplicht voor leerlingen

VGN-Visiedocument Jeugd

“Voortdurend in ontwikkeling” Zorg en ondersteuning aan kinderen en jongeren: een specialisme binnen de gehandicaptenzorg Uitgangspunten  volwaardig burgerschap  recht op een zo gewoon mogelijk bestaan  ondersteuning en zorg op maat  opvoeding en ontwikkeling  oriëntatie op het (gezins)systeem  preventie en vroegtijdige interventie

Resultaten inventarisatie Respons  Artikel ruim 1400 maal gelezen  (bruikbaar) ingevulde vragenlijsten: 48  Vanuit 29 (van de 170) VGN-lidinstellingen

Resultaten inventarisatie Vormen van samenwerking Bijna alle (39): wederzijds bieden van consultatie Uiteenlopend, bijv.:  Een leerkracht komt incidenteel op verzoek naar het KDC voor advies over materialen en werkwijze  Leerkracht komt naar de dagbesteding en geeft onderwijs  Instelling biedt ambulante begeleiding om kinderen die uitgevallen zijn in onderwijs te krijgen  Leerlingen maken gebruik van faciliteiten KDC  Zaterdag- en vakantieopvang in KDC  Inhoudelijke en organisatorische integratie

Resultaten inventarisatie Samenwerking met welk type school:  Regulier: 4  Meeste: ZMLK/cluster 3, ook cluster 1/2//4, mytyl., SBO.

Resultaten inventarisatie Plaats waar de arrangementen van zorg & onderwijs worden aangeboden:  Kinderen gaan naar school: 35  School biedt consultatie: 14  Kinderen verblijven op KDC/ODC: 13  Anders: 3 (meestal één (geïntegreerde) locatie) Aantal kinderen loopt sterk uiteen: van 4 tot 170

Resultaten inventarisatie  Samenwerking bestuurlijk vastgelegd: 83%  Samenwerking niet bestuurlijk vastgelegd : 17%

Resultaten inventarisatie Criteria die worden gebruikt om kinderen deze combinatie van zorg en onderwijs aan te bieden:  Aard van de beperking: 38  Ontwikkelingsleeftijd van het kind: 33  Leervermogen: 25  Bijkomende gedragsproblemen: 34  Financiering e.d.: 23  Anders, bijv.:  Psychiatrische stoornissen  Leerplichtontheffing

Resultaten inventarisatie Bestaand of eigen ontwikkeld programma of specifieke methodiek voor zorg & onderwijs:  Alleen bestaand programma of methodiek: 13  Alleen eigen ontwikkeld programma of methodiek: 11  Beide: 14 Voorbeelden van bestaande programma’s:  Kleine stapjes  Piramide  Remediërende onderwijsmethoden  Plancius Leerlijnen  Competentiegericht werken, Sociaal Competentie Model specifiek voor dove kinderen  De Dialoog  Ontwikkeling Volg Model  Methode Vlaskamp  TEACHH

Resultaten inventarisatie Financiering van de samenwerking en/of het realiseren van onderwijs & zorg een probleem:  Ja: 70%  Tekortschietende indicatiestelling  Ouders gebruiken volledige geïndiceerde zorg in thuissituatie  Compensatiemaatregel volstaat niet  Vanaf 2012 een probleem  Nee: 30%  Toereikende AWBZ- en/of REC-indicatie  Deeltijd-leerplichtontheffing  “Zo goed als geen overhead, dus veel middelen voor de praktische uitvoering.”