De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus
Sprekers : Heleen Hartholt Coördinator Inclusie Stichting Perspectief Liset Smit haar verhaal over de rol van de coach Georganiseerd door: Hinke Ann Eleveld (ouder) Marijke Mulder(ouder)
Agenda Opening, wat en wie is ouderplatform HAVOplus Actuele zaken, supportouders ”Wanneer ga ik erbij horen?” Heleen Hartholt Een coach in het Voortgezet Onderwijs door Liset Smit, Pauze Praktisch, hoe regelde het oudercollectief de coach, financiën, personeel aannemen en verder ervaring Basis en Voortgezet Onderwijs en wat als t fout gaat Tips, vragen en uitwisseling Sluiting
Onze website
De doelgroep Slimme kinderen, met een gedragsbeperking, waardoor ze niet op hun eigen niveau tot leren komen. Maar eigenlijk is ieder kind welkom, die deze extra aandacht nodig hebben Doel: Dit welkome onderwijs overal in Nederland, zodat kinderen in hun eigen omgeving naar school kunnen.
Concrete acties naar/op scholen Dr Nassaucollege in Assen Harm Jan Zondag Juniorcollege in Groningen De coach
Politieke beïnvloeding Landelijk: contacten 2 e kamerleden » Passend onderwijs »Reageren op landelijke ontwikkelingen, zoals PGB vermindering Provinciaal »HAVOplus maakt gebruik van inspraakprocedure van de PROVINCIE GRONINGEN op het ontwerp JONG IN GRONINGEN Gemeentelijk »WMOO in Groningen »WMO in Assen
Wij hebben te bieden: HAVOplusfolder Structuur, veiligheid, duidelijkheid en voorspelbaarheid SUPPORTouders –Bieden hun expertise aan school en ouders aan. Interactieve website Luisterend oor/ inloopochtenden Bijeenkomsten voor ouders en andere geïnteresseerden
”Wanneer ga ik erbij horen?” Stichting Perspectief, die vindt en nastreeft dat iedereen erbij hoort en welkom is in een inclusieve wereld. door Heleen Hartholt Coördinator Inclusie Stichting Perspectief
Het verhaal van de coach Van Liset Smit. Voorgelezen door Jan Steenhuis
PAUZE Tot 20.40
Praktisch Hoe realiseerde men de coach op het Harm Jan Zondag? Door Hinke Ann Eleveld
Voorwaarden voor het coach traject School, dwz. directie en team! moeten mee. In woord en daad. Openstaan voor “vreemde ogen” Docenten moeten geschoold worden op beperkingen van kinderen en openstaan voor passende benaderingen van ieder kind, aangedragen door bv ouders of andere deskundigen. Bereid zijn leer en leefomgeving binnen school aan te passen aan kind, ipv andersom. Lokatie voor coach Kinderen moeten een PGB hebben, dus ook een diagnose. Deelname ouders, plus inzet en betrokkenheid (vertrouwen. Regelmatig contact.) Financiën moeten goed geregeld worden. (kan uitbesteed worden) Coach, personeel moet gezocht worden (,,
Aandachtspunten De begeleidingsdoelen van de coach, gaan uit van de thuissituatie. Aanvullend en ondersteunend voor het kind. Beslist niet gericht op onderwijs. (dat is nl de taak van school en RENN4) Achtervang voor Coach, begeleiding, methodiek, helikopterview. Afstemming coach, mentor, docent, zorgteam, Ambulant begeleider ea Mondige ouders, zeer betrokken bij hun kind Erkenning van de expertise van ouders
Op de basisschool Vertrouwen om te mogen coachen Zelf zorg regelen rond je kind Hinke Anne Eleveld
Op het Voortgezet Onderwijs Zelf coach zijn van je kind, gedurende het schooljaar. Soms een zorgzame school, met net die structuur en enzovoort, waardoor naast een goede mentor op school niets nodig is. Huiswerkbegeleiding thuis. Marijke Mulder
De vrees van vele ouders met een speciaal kind Dreiging schorsing Wat als het dan toch fout dreigt te gaan? Project Passer Prive onderwijs Thuisonderwijs Boerderijschool Werkgroep Acting Out