University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Met ruime voorsprong Hoe een academische school de wet van de remmende voorsprong doorbreekt.
De “ leraar” als rolmodel
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren
Collectief portfolio groep 3
Geletterdheid….. Wat is dat?
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
VELOV-VELON congres Groningen 12 maart 2013 Wim van de Grift
Portfolio
Velon congres 2014, Zwolle Rikkert van der Lans
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Workshop Open Leercentrum
Informatie- avond groep 6
Symposium Differentiatie
Actieonderzoek instructietafel.
Voortgangsgesprek fase 1
De problemen met het kwantitatieve lerarentekort vallen in het niet
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Informatie-avond groep 4-5
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Tevredenheidspeiling
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Leerling- tevredenheidspeiling Basisschool St. Martinus februari 2015.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Beroepsonderwijs, wiskunde en de rol van de leraar.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Training ICALT-1 ‘Observeren met ICALT’
Loopbaancompetenties
Leren lesgeven met fasengebonden lesvoorbereidingsformulieren
Wat is coöperatief leren?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Het project Begeleiding Startende Leraren
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Module 6; didactisch handelen
Leren lesgeven met fasengebonden lesvoorbereidingsformulieren
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Doubleren.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Doubleren.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

university centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010

university centre for learning & teaching teacher education Overzicht programma Achtergrond observatieinstrument Uitleg observatieinstrument Pauze Oefenen met observatieinstrument Vragen/opmerkingen

university centre for learning & teaching teacher education Theoretische achtergrond

university centre for learning & teaching teacher education Coleman en collegae (1966) concludeerden: De verschillen in prestaties van leerlingen worden verklaard door hun verschillen in intelligentie en achtergrond. 90% van de verschillen in de leerlingprestaties wordt verklaard door sociaal milieu 10% van de verschillen wordt verklaard door schoolse factoren

university centre for learning & teaching teacher education Meer dan 100 empirische studies: Outlier studies Surveys Veldexperimenten

university centre for learning & teaching teacher education Recenter Nederlands onderzoek concludeert: 15-25% van de verschillen in leerlingprestaties kan verklaard worden door het werk van leraren De leraar doet er dus wel toe! Brandsma & Knuver, 1989 Bosker & Witziers, 1996 Roeleveld, 2003 Wijnstra, Ouwens, & Béguin, 2003 Houtveen & Van de Grift, 2007a; 2007b

university centre for learning & teaching teacher education Stellen van minimumdoelen Voldoende leer- en instructietijd bieden Monitoren van vorderingen van leerlingen Speciale hulp voor zwakke leerlingen Veilig en stimulerend onderwijsleerklimaat Efficiënte lesorganisatie Duidelijk gestructureerde instructie Intensieve en activerende les Afstemmen van het onderwijs op verschillen tussen leerlingen Aanleren van leerstrategieën

university centre for learning & teaching teacher education Niet alles is vatbaar voor observatie: Stellen van minimumdoelen Voldoende leer- en instructietijd bieden Monitoren van vorderingen van leerlingen Speciale hulp voor zwakke leerlingen

university centre for learning & teaching teacher education Wel vatbaar voor observatie: Veilig en stimulerend leerklimaat Efficiënte lesorganisatie Duidelijk gestructureerde instructie Intensieve en activerende les Afstemmen op verschillen tussen leerlingen Aanleren van leerstrategieën

university centre for learning & teaching teacher education Uitleg observatieinstrument

university centre for learning & teaching teacher education Veilig en stimu lerend leer- kli- maat...toont in gedrag en taalgebruik respect voor leerlingen laat leerlingen uitspreken0 1...luistert naar wat leerlingen te zeggen hebben0 1...maakt geen rolbevestigende opmerkingen0 1...zorgt voor een ontspannen sfeer spreekt de leerlingen op een positieve manier aan0 1...reageert met humor en stimuleert humor0 1...accepteert dat leerlingen fouten maken0 1...straalt warmte en empathie uit naar alle leerlingen in de klas ondersteunt het zelfvertrouwen van leerlingen koppelt op een positieve manier terug op vragen en opmerkingen van leerlingen geeft leerlingen complimenten over hun werk0 1...honoreert de bijdragen van leerlingen0 1...zorgt voor wederzijds respect stimuleert leerlingen naar elkaar te luisteren0 1...treedt op wanneer er om leerlingen wordt gelachen houdt rekening met (culturele) verschillen en eigenaardigheden bevordert de onderlinge solidariteit onder leerlingen bevordert dat leerlingen activiteiten als groepsgebeurtenis ervaren 0 1

university centre for learning & teaching teacher education Afstemmen van instructie en verwerking op verschillen tussen leerlingen...gaat na of de lesdoelen werden bereikt gaat na of de doelen van de les zijn bereikt gaat na wat de prestaties van de leerlingen zijn biedt zwakke leerlingen extra leer- en instructietijd geeft zwakke leerlingen extra leertijd0 1...geeft zwakke leerlingen extra instructietijd geeft zwakke leerlingen extra oefeningen geeft zwakke leerlingen ‘voor’- of ‘na’- instructie stemt de instructie af op relevante verschillen tussen leerlingen zet leerlingen die minder instructie nodig hebben (alvast) aan het werk geeft aanvullende instructie aan groepjes of individuele leerlingen richt zich niet alleen op de middenmoot0 1...stemt de verwerking van de leerstof af op relevante verschillen tussen leerlingen maakt tussen leerlingen verschil in de omvang van opdrachten geeft niet alle leerlingen dezelfde tijd voor de opdracht laat sommige leerlingen gebruik maken van hulpmaterialen 0 1

university centre for learning & teaching teacher education Valkuilen bij het observeren: “Halo effect” Vakdidactiek Scoren van “gemiste kansen” (On)voorwaardelijkheid van de verschillende schalen

university centre for learning & teaching teacher education Consensus van 11 beoordelaars Creëert een veilig en stimulerend onderwijsleerklimaat 93,2 Zorgt voor een efficiënte lesorganisatie71,3 Geeft duidelijk en gestructureerd instructie81,3 Zorgt voor een intensieve en activerende les78,6 Stemt het onderwijs af op verschillen tussen leerlingen 88,6 Leert leerstrategieën aan77,8

university centre for learning & teaching teacher education Interpretatie van de schaalscores 1 – 2 onvoldoende 2,01 – 3 voldoende 3,01 – 4 goed

university centre for learning & teaching teacher education Gemiddelde scores op pedagogisch didactisch handelen bij 520 leraren in het voortgezet onderwijs

university centre for learning & teaching teacher education VRAGEN OF OPMERKINGEN?

university centre for learning & teaching teacher education PAUZE

university centre for learning & teaching teacher education Video’s

university centre for learning & teaching teacher education VRAGEN OF OPMERKINGEN?

university centre for learning & teaching teacher education Informatie / Of: dr. Michelle Helms-Lorenz Landleven AD Groningen