Dagdeel 3 conflicthantering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Opkomen voor jezelf.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Communicatie met de klant
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent.... Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent...
HEY PSSSST Een powerpoint van De Kale.
‘t Is maar een gedach….
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
WELKOM OP TOV!.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Het wezen van ‘contact’
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Syncope hulpverlening.
Hé Pssst Lidia.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
CanDo Coaching.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Spreuken: De nederige wijze.
Communicatie en relatie
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
HEY PSSSST.....
Reclame Masters | Ik en reclame!
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Programma Assistentendag April 2017
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Communicatie 7e les.
Doet ie het of doet ie het niet?
Communicatie en Interactie Mariska Min & Jolanda Suijker
Programma Assistentendag April 2017
AGRESSIE Les 3.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Communicatie 7e les.
Wat doe jij?.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Communicatie 5e les.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Dagdeel 3 conflicthantering 1. Theorie vieraspectenmodel van communicatie 2. De rol van emoties bij een conflict 3. Oefenen met alternatieve conflictstijlen (strategie) en gespreksvaardigheden (gedrag) in rollenspel 4. Nabeschouwing met theorie

Vieraspectenmodel van communicatie 1. Zakelijk/ inhoudelijk aspect 2. Expressief aspect 3. Relationeel aspect 4. appellerend aspect 2, 3 en 4 verlopen veelal nonverbaal (dus ruimte voor foutieve interpretatie bij ontvanger)

Vieraspectenmodel van communicatie Schulz von Thun

Vieraspectenmodel van communicatie Voorbeeld Je rijd met je partner in de auto en jullie naderen een kruising. Je partner zegt: “het is rood!”. Wat zegt hij hiermee? En minstens zo belangrijk: wat hoor je in deze opmerking?

Zakelijk aspect De verbale inhoud, beschrijving van feiten (zonder interpretatie), het stoplicht staat op rood. Kortom de feitelijke boodschap. Het is rood! Mogelijke reactie: Dank je voor de informatie

Expressief aspect Je partner laat mogelijk (non-verbaal) iets van zichzelf zien bv dat hij schrikt van de verkeerssituatie, bezorgt is of zich ergert aan jouw rijgedrag. Hij laat zijn eigen mening over de kwestie zien. Het is rood! Mogelijke reactie: Geen zorgen, ik heb het gezien

Relationeel aspect Door zijn manier van communiceren, geeft je partner iets weer over jullie verhouding. Zegt hij het bazig of juist voorzichtig? Is de toon vriendelijk of aanvallend? Wie is hier de baas? Welke relatie hebben jullie? Roos van Leary. Het is rood! Mogelijke reactie: Denk je dat ik blind ben (wellicht krijg je de indruk dat jouw vriend denkt dat hij beter kan rijden dan jij)

Appellerend aspect Hoor je in zijn manier van communiceren dat jouw vriend wil dat je iets doet; afremmen bijvoorbeeld en stoppen? Welk appèl zit in de boodschap? Wat is de bedoeling van de boodschap? Vaak een verborgen boodschap. Het is rood! Mogelijke reactie: Rijd jij of rijd ik? (je denkt dat hij vindt dat je niet goed rijd en al had moeten afremmen, mogelijk erger je je aan dat appèl)

Voorbeeld voor de groep Patient: Ik ga niet de deur uit zonder verwijzing! Vraag aan de groep: Op welk aspect van de communicatie reageer je als dokter en hoe (wat zeg je).

Vieraspectenmodel van communicatie Je eigen reactie hangt af van je eigen interpretatie. Je geeft betekenis aan “het is rood!” en reageert als het ware op één aspect van de communicatie. Je kunt je vergissen, mogelijk bedoelde mijn partner het anders. Je hebt ook een keuze om anders op een appel te reageren ipv ‘rijd jij of rijd ik!” “schat ik zal wat rustiger rijden”.

Oefenen Doel: Omgaan met emoties (van jezelf en ander) in een conflict. Gespreksvaardigheden: Gevoelsreflecties Metacommuniceren Samenvatten Parafraseren

Metacommunicatie Metacommunicatie "praten over de manier waarop je met elkaar communiceert". Nuttig: Als misverstanden oplopen In conflictsituaties Als evaluatie-moment

Metacommunicatie stellingen Mensen zeggen met een verbale boodschap meer dan alleen maar de letterlijke woorden Het streven naar congruentie tussen wat uitgesproken wordt en wat nonverbaal wordt aangegeven voorkomt misverstanden Verborgen appèllerende boodschappen kunnen het best worden onthuld, bijna alle boodschappen hebben als doel dat ze invloed op ander hebben. Men kan niet niet communiceren

Voorbeelden Metacommunicatie: Ik merk dat we in een welles nietes discussie zijn beland. Of Ik heb de indruk dat u niet naar mij luistert, klopt dat? Gevoelsreflectie: Ik merk dat u erg bezorgd bent over uw schoonmoeder, klopt dat? Parafrase: Wat ik u eigenlijk hoor zeggen, is dat u het niet met mij eens bent, klopt dat?