Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Casusoverleg Perspectief van de cliënt Cliëntoverleg met externe voorzitter Bemiddeling Vertrouwenspersoon.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

Welzijnsoverleg Regio Gent vzw – 20 februari 2009 Cliëntoverleg Integrale Jeugdhulp Deinze-Gent 1 Opstart- en informatievergadering Cliëntoverleg.
Integrale Jeugdhulp in Oost-Vlaanderen
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Integrale Jeugdhulp in Pilootregio Oost-Vlaanderen
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
Informatieronde voor partners buiten IJH
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Zijn er al effecten te zien in de samenwerking CLB – school ?
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
Vooraankondiging van principes en afspraken in afwachting van de wettelijke regeling.
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Infomoment IJH voor MDT’s
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
Integrale Jeugdhulp Aan de slag.
Integrale Jeugdhulp in Pilootregio Oost-Vlaanderen
Beroepsgeheim Kris Stas.
Het profiel van het OCJ het OndersteuningsCentrum Jeugdzorg
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
BREDE INSTAP cindy MDT Toegangspoort JAC Probleem gebonden hulp TCK
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
‘WESTDAG’ IJH EN ROL VAN HET CLB Hulpverleningslandschap is grondig veranderd zowel inhoudelijk als organisatorisch CLB binnen IJH-landschap.
Dienst Maatschappelijke Zorg (DMZ) Slachtofferbejegening – jeugd
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Nele Desmet (Kinderrechtswinkel vzw) Studievoormiddag 3 december 2015 Juridisch kader van de rechten van minderjarigen en ouders in de integrale jeugdhulp.
Jeugdparket Antwerpen, afdeling Antwerpen
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen Annelies Mincke Vzw Jongerenbegeleiding-Informant
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen Annelies Mincke Vzw Jongerenbegeleiding-Informant
Een vorming van : Steunpunt Jeugdhulp Steunpunt Algemeen Welzijnswerk Steunpunt Expertise Netwerken In samenwerking met: Informant/Jongerenbegeleiding.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen Annelies Mincke Vzw Jongerenbegeleiding-Informant
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen Annelies Mincke Vzw Jongerenbegeleiding-Informant
Omgaan met verontrusting in het nieuwe landschap.
Workshop: zorgen voor coördinatie van de hulp- hulpcontinuïteit waarborgen Intersectoraal vormings- trainingsprogramma Mia Claes SSH.
Crisisteam-18 Karolien Kennis & Marjan Deprez
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen Annelies Mincke Vzw Jongerenbegeleiding-Informant
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen Annelies Mincke Vzw Jongerenbegeleiding-Informant
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen Annelies Mincke Vzw Jongerenbegeleiding-Informant
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen Annelies Mincke Vzw Jongerenbegeleiding-Informant
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Een vorming van : Steunpunt Jeugdhulp Steunpunt Algemeen Welzijnswerk Steunpunt Expertise Netwerken I.s.m. Informant/Jongerenbegeleiding In opdracht van.
Workshop 7.   Maatschappelijke noodzaak: verandering in het landschap.  Kennismaking met de gemandateerde voorzieningen: wat kan de aanmelder verwachten.
Samenwerken met jeugdhulpregie in de intersectorale toegangspoort.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Een vorming van : Steunpunt Jeugdhulp Steunpunt Algemeen Welzijnswerk Steunpunt Expertise Netwerken I.s.m. Informant/Jongerenbegeleiding In opdracht van.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Cliëntoverleg met externe voorzitter.
Samenwerken met jeugdhulpregie in de intersectorale toegangspoort.
Samenwerken met jeugdhulpregie in de intersectorale toegangspoort.
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen. Het opnemen van nieuwe rollen Nieuwe rollen: o De contactpersoon-aanmelder (toegangspoort) o Samenwerking met.
Workshop: zorgen voor coördinatie van de hulp- hulpcontinuïteit waarborgen Intersectoraal vormings- trainingsprogramma Mia Claes SSH.
Stappen die gezet kunnen worden bij verontrusting Perspectief vanuit de Gemandateerde Voorzieningen.
1 Impulsdag, samenwerken in de jeugdhulpverlening 24 september 2015 Samenwerken in het jeugdhulplandschap.
Samenwerken met jeugdhulpregie in de intersectorale toegangspoort.
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
OPweg Innovatief project
Groot Forum 05/02/2018.
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
Geïntegreerd breed onthaal
Instemming & De vertrouwenspersoon
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Transcript van de presentatie:

Coördinatie van de hulp Workshop 4

Voorstellingsrondje Casusoverleg Perspectief van de cliënt Cliëntoverleg met externe voorzitter Bemiddeling Vertrouwenspersoon vragen

Wie is wie? Korte voorstelling Wie ben je? Welke sector? Ervaring cliëntoverleg, bemiddeling, vertrouwenspersoon?

Toegangspoort Niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp Indicatiestelling Jeugd hulpregie Jeugd hulpregie Gemeenschaps- instelling CrisisjeugdhulpBemiddelingCliëntoverleg CAP H ULPVRAGER M INDERJARIGE - OUDERS - CONTEXT IRPC MDT Jeugdhulp buiten toep. gebied IJH MDT Politie Rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp BREDE INSTAP Probleem gebonden hulp Probleem gebonden hulp MDT Gemand. voorz. VK OCJ Gerecht. jeugdhulp SDJ Jeugd rechter Jeugd rechter

Integrale jeugdhulp 2.0

Hulpcontinuïteit waarborgen Wat: Cliënten naadloze hulp bieden Hefbomen: Expertise delen om verwijzingen te vermijden Goede verwijsafspraken maken en opvolgen Cliëntoverleg inschakelen Bemiddeling inschakelen Vertrouwenspersoon betrekken Doelstellingen Integrale Jeugdhulp Vermaatschappelij king van de jeugdhulp Tijdige toegang tot de jeugdhulp Hulp continuïteit waarborgen Op een gepaste wijze omgaan met verontrusting Voorzien in een aanbod crisisjeugd hulp Maximale participatie van de minderjarige en zijn gezin

casusoverleg Hulpverlenersoverleg Cliëntoverleg Cliëntoverleg met externe voorzitter

Casusoverleg Welke ervaringen hebben jullie met de verschillende soorten overleg? Bespreek de voor- en nadelen

Perspectief van de cliënt Wat wil de cliënt? Goed samenwerken en hulp afstemmen Geen routine en oog voor privacy Participatieve basishouding (cartoons)

Perspectief van de cliënt Cliënt staat centraal Vertrekken van wat wèl nog kan Wat wil cliënt bespreken Hv-proces niet uit handen nemen van cliënt Aanwezigheid van cliënt op overleg Duidelijke taakverdeling en afspraken

Perspectief van de cliënt Communicatie Open en oprecht Oog en respect voor gekwetste kant van cliënt Oog voor gevoelens en emotionele band Cliënt moet kunnen meespreken

Cliëntoverleg met externe voorzitter Het ‘Cliëntoverleg Integrale Jeugdhulp’ is een instrument waar cliënten, het sociaal netwerk van cliënten en hulpverleners in onderling overleg en onder het voorzitterschap van een externe voorzitter, in complexe situaties, de hulp rond een cliëntsysteem coördineren, afstemmen en de continuïteit ervan bewaken.

Waartoe? Doelstellingen Hulp rond het cliëntsysteem coördineren, Hulp afstemmen en de continuïteit ervan bewaken, Komen tot een gedeelde visie over de te verlenen hulp Resultaat =werkplan op maat van de vragen, verwachtingen en noden van het cliëntsysteem Met hulpcoördinator

Aanmelding? Wanneer kan een dossier aangemeld worden: De aanleiding voor het overleg ligt bij de hulpverlening aan de cliënt. Vraag van de cliënt om samen te zitten, akkoord van de cliënt Leeftijd cliënt: 0 t.e.m. 21 jaar. Wie kan een dossier aanmelden: Vertrouwenspersoon, betrokken hulpverlener, jeugdhulpregisseur, mits het expliciete akkoord van cliënt en/of op vraag van cliënt(systeem),

Met externe Voorzitter Is meerzijdig partijdig in functie Is onafhankelijk van de jeugdhulpaanbieders Modereert het overleg Bewaakt de positie van de cliënt Is eveneens neutraal in de perceptie van de betrokken partijen. Co-voorzitter mogelijk (complex, grootte groep)

Met deskundige maximaal twee onafhankelijke deskundigen per cliëntoverleg. De aanmelder formuleert vraag voor deskundige in samenspraak met het cliëntsysteem. Afkomstig uit sectoren IJH (AWW, K&G, GGZ, BJB, VAPH, CLB), K&J psych, drughulpverlening, Volwassenenwerking VAPH,…

Geheimhouding Gedeeld beroepsgeheim of (gezamenlijke) geheimhoudingsplicht Met expliciet toestemming van de clïent

Wanneer? In elke fase hulpverleningsproces Dus zowel in RTJH, als in het proces van aanmelding bij de toegangspoort,als in NRTJH Aanleiding uiteenlopende motieven: - afstemming nodig - geen overzicht - delen van verantwoordelijkheid - hulp sluit niet meer aan bij cliënt - hulp is vastgelopen - geen akkoord tussen hv en cliënt Én meerwaarde van CO met externe

19 Procedure 1)Aanvraag bij provinciaal loket -Door cliënt / hulpverlener -Aanmeldingsformulier

20 Procedure 2) Voorbereiding -Voorzitter ontvangt aanmeldingsformulier -Voorzitter neemt contact op met aanmelder: -Aftoetsen inhoud -Praktische afspraken: locatie, datum

21 Procedure -Voorzitter maakt ontwerp uitnodiging op -Doelstelling overleg + wie er wordt uitgenodigd -Voorzitter bezorgt uitnodiging + deontologische code aan deelnemers -Aanmelder bereidt overleg voor met cliënt -Bij voorkeur bespreken HVs dit met cliënt

22 Procedure 3) Overleg -Positie van cliënt: -Volwaardige gesprekspartner -Verantwoordelijkheid t.a.v. zijn eigen leven -Deskundige t.a.v. zijn eigen leven -Rol voorzitter: -Bewaakt communicatieproces -Heeft oog voor positie van cliënt -Leidt het gesprek tot concrete afspraken

23 Procedure 3) Overleg -Deelnemers: -Constructief gesprek -Resultaatgericht -Cliëntgericht -Een hulpcoördinator wordt aangeduid

24 Procedure 4) Werkplan -Resultaat van het overleg -Cliënt is akkoord met de gemaakte afspraken -Voorzitter maakt op en verspreidt -Hulpcoördinator volgt afspraken op

Cliëntoverleg met externe voorzitter Filmfragment 3 groepen: observeren 1.Voorzitter 2.Hulpverleners 3.cliënt

Rol hulpverlener Als aanvrager- aanmelder: voorbereiden van CO met cliënt Nagaan wie aan tafel: vertrouwenspersoon, andere mensen uit sociaal netwerk, deskundigen,… Als hulpverlener: samen spreken met cliënt, werken aan gedeeld werkplan

Cases Situatie waarbij er op veel terreinen dingen mislopen: werken, wonen, financieel, opvoeding, psychisch vb 2 jonge ouders, dakloos, kindje geboren, alle betrokkenen samen gebracht en bekeken welke noden er zijn en hoe er vanuit een afstemming van aanbod aan kan tegemoet gekomen worden, ook nieuwe diensten aangesproken

Cases Aanvragers willen graag contact met andere hulpverleners om zo de verantwoordelijkheid te delen. Ze willen meer zicht op hoe betrokken collega’s naar de situatie kijken, ze willen de hulp samen afspreken en op elkaar afstemmen.

Cases Hulpverleners zijn bezorgd en zijn op zoek naar meer ondersteuning voor hun cliënt, omdat de nood aan hulp buiten hun bevoegdheid en mogelijkheden reikt. Moeder met beperkte draagkracht, kinderen waren in MPI maar zijn op bepaald moment niet meer terug willen gaan. Overleg met school, MPI,CLB, Huisarts, Vereniging waar Armen het Woord nemen

Bemiddeling In functie van de continuïteit van de hulpverlening – Bemiddeling tussen cliënten of tussen hulpverlener en cliënt – Moet worden ingezet wanneer de jeugdhulpverlening wordt stopgezet, als deze stopzetting niet gebeurt met wederzijdse toestemming of op vraag van de cliënt.

Bemiddeling In functie van de rechtstreekse toegang tot de toegangspoort Stelt dat de rechtstreekse toegang tot de ITP in hoofde van de cliënt afhankelijk is van een poging tot bemiddeling: een hulpvraag werd gesteld, niet beantwoord om een andere reden dan capaciteitstekort Er dient een document te worden aangeleverd dat aantoont dat er een (poging tot) bemiddeling heeft plaatsgevonden. = voorwaarde.

Wat? = een communicatieproces – tussen minderjarigen, opvoedingsverantwoordelijken en betrokken hulpverleners – in functie van het oplossen van conflicten, – ter waarborging van de continuïteit van de hulpverlening – subsidiariteitsprincipe – met een neutrale onafhankelijke derde.

Met bemiddelaar Wie kan optreden als bemiddelaar in de jeugdhulp? Onafhankelijke derde, dus niet betrokken in de hulpverlening Kennis van bemiddelingsmethodiek Kennis van het jeugdhulplandschap Werken volgens de Vier centrale werkingsprincipes 1.Vrijwilligheid 2.Vertrouwelijkheid 3.Neutraliteit en meerzijdige partijdigheid: 4.Transparantie

Wie ? Aanmelding Wie kan bemiddeling aanvragen? De partijen: dus het cliëntsysteem (jongeren tot 21) en de betrokken hulpverlener/organisatie Anderen kunnen adviseren tot…

Waarover? CONFLICTEN MAAR met weerslag op continuïteit van de hulpverlening tussen een minderjarige en zijn ouders of tussen ouders onderling. Dit kan zowel in een context van lopende hulpverlening als in een context waarin hulpverlening nog niet werd opgestart. tussen hulpverlener(s) en het cliëntsysteem,. !!! GEEN CONFLICTEN TUSSEN HULPVERLENERS

Resultaat Overeenkomst. Geen rapportage aan voorzieningen, hulpverleners of gemandateerde voorzieningen, tenzij alle betrokken partijen het hierover eens zijn.

Wanneer? In elke fase van het hulpverleningsproces In RTJH en in NRTJH Indien gemandateerde voorziening betrokken is, kan het ook maar niet om inschakeling van gemandateerde voorziening te betwisten.

Rol hulpverlener in bemiddeling Als partij: Jij hebt een conflict met mjnderjarige/ouder/opvoedingsverantwoorde lijke. Jullie zitten niet op één lijn. Als adviseur: je adviseert de mj/ouder/opvoedingsverantwoordelijke of collega hulpverlener om een aanvraag te doen voor bemiddeling

Case De hulpverlening loopt vast, een jongere, zijn ouders en de hulpverleners geraken het niet eens over wat er moet gebeuren. Of er is een conflict tussen ouders en jongere en geen gesprek meer mogelijk én de jeugdhulpverlening dreigt hierdoor in het gedrang te komen. Of je vindt als jongere geen hulpverlener bereid om samen met jou een vraag tot hulp aan de toegangspoort te stellen of je hulpverlener vindt dat er een vraag gesteld zou moeten worden aan de toegangspoort maar jij gaat niet akkoord.

Case Oost -Vlaanderen Aanmelding door pleeggezinnendienst. Conflict tussen moeder, pleegmoeder en pleegzorgdienst met mogelijke breuken in de hulpverlening tot gevolg. Aanleiding: wegvallen van Consulent CBJ waardoor nu escalatie.

Vertrouwenspersoon = vast aanspreekpunt voor de minderjarige = verbindingsfiguur tussen jeugdhulp en minderjarige/ouders/opvoedingsverantw.

Wie? Niet rechtstreeks betrokken bij hulpverlening Aangewezen door minderjarige Voorwaarde voor beroepsgeheim vervalt!

Wie? Indien mjnderjarige niemand kan aanwijzen of igv tegenstrijdige belangen tussen ouders en mjnderjarige of wanneer niemand het ouderlijk gezag uitoefent Kan de jeugdhulpverlener of toegangspoort persoon aanwijzen

Waartoe? = participatiegedachte Vertrouwenspersoon wordt steeds op de hoogte gebracht door de jeugdhulpverleners- toegangspoort en gemandateerde voorziening

Rol hulpverlener Vertrouwenspersoon op de hoogte brengen en betrekken in CO, in bemiddeling

Vragen Op welke manier kan inschakelen van een CO, bemiddeling, vertrouwenspersoon uw hulpverleningstraject beïnvloeden? Welke achterliggende visie spreekt er uit ? En hoe staat u hier tegenover? Wat vindt u de sterktes van deze instrumenten, wat zijn uw bezorgdheden?

Vragen Wat heb je als hulpverlener nodig om er (meer) gebruik van te maken? Wanneer zie jij je er nu al gebruik van maken?