1 Koopkracht Brussel, 13 februari 2008. 2 Studie Dulbea over de loonstructuur Waarom deze studie op vraag van het ABVV ? Debat rond daling loonaandeel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5: Arbeidsmarkt in de EU
Advertisements

Sociale dienst Liliane Moons
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Kinderbijslag BRC Van zelfsprekendheid naar nieuwe inzichten
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Nederland na WO II de economische ontwikkeling
Juridisch en financieel kader Rony Baert (Partena)
Duurzame ontwikkeling Voorontwerp van het federaal plan inzake duurzame ontwikkeling Raadpleging 15/02/2004 – 14/05/2004.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
Het. Het syndicale landschap in België België heeft één van de hoogste syndicalisatiegraden ter wereld. Vakbonden in België zijn democratische organisaties.
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
Jullie hebben lef... .
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
HAVO 5 Inkomen en groei Hoofdstuk 4: Inkomensverdelingen
Weerslag van de crisis op de arbeidsmarkt Studie Hoge Raad voor de Werkgelegenheid.
Wat met het beleid? Aanbevelingen Prof. Dr. Jos Berghman Pensioencolloquium 13 oktober 2009.
Huursubsidie en sociale huur
Vrijwaring en versterking van de koopkracht : Ruimte voor vrije loononderhandelingen  2 jaar bijkomende loonmatiging (loonblokkering?)  na 2 jaar eventueel.
AANBOD ARBEID IS GROTER DAN DE VRAAG NAAR ARBEID
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
1 jaar Bourgeois en Michel
1 jaar Bourgeois en Michel De werknemers en gezinnen betalen het gelag Grote bedrijven en miljonairs ontspringen de dans.
Een omvattende ‘tax shift’. 2 Van particulieren en overheid naar particulieren en ondernemingen Verdeling financiering over de pijlers Beschouwing: Tax.
Aantekeningen Hoofdstuk 1
Zuurstof voor de horeca. INLEIDING België horecaland bij uitstek + uniek in Europa Horeca belangrijke economische sector: Eén van de grootste werkgevers.
Naar een rechtvaardige Vlaamse fiscaliteit Comité Vlaams ABVV 2 december 2014.
Kostprijs besparingen regeringsvorming Indexsprong. Brutoloon: 35,000€ of 2,916,6€ / maand Kost indexsprong: 700€ / jaar of 58,3€ / maand Over.
De gevolgen. De index is gered!!! Voorlopig dan !!
Ontwerpadvies Positie zelfstandig ondernemers. Inleiding  Adviesaanvraag: Het kabinet vraagt de raad advies over “de gevolgen van de toename van het.
Aantekeningen hoofdstuk 2. Arbeidsovereenkomst 4.3 Wat moet je doen? Om in Nederland aan het werk te mogen is het verplicht om een arbeidsovereenkomst.
Koopkrachtberekeningen voor 100 huishoudens Nibud 12 november
Université Libre de Bruxelles DULBEA Raming van de belastingfraude in België Hafsatou Diallo Güngör Karakaya Danièle Meulders Robert Plasman Département.
Informatiebijeenkomst Agrarisch Groen Private aanvulling WW en WGA: wat en hoe? Albert Smolenaers Woerden, 9 juni 2016.
Samenvatting Lesbrief Werk & Werkloosheid Hoofdstukken 1-3.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Hfst 5 Sparen of lenen? Concept: Ruilen over de tijd
Een zegen of een gevaarlijke verleiding?
een oude dag die moeilijk te financieren lijkt
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Welkom Havo 5..
Lesbrief Verdienen en Uitgeven
PENSIOENAFBRAAK N-VA/MR uitgelegd
Welkom Havo 5..
Economische groei Hfst 20 Hfst 26.
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
20 jaar Vlaams fiscaal beleid
Sociaal statuut student-ondernemer
Aow en Pensioen in regeerakkoord
Hfst 5 Sparen of lenen? Concept: Ruilen over de tijd
Structuur Sociaal Overleg
Werk, Hoofdstuk 1 en 2: Het aanbod van arbeid
Pensioenhervorming regering-Michel
Gewogen Diftar Rest Oosterzele januari 2018
Ontstellende cijfers: de 9e armoedebarometer
Het statuut samenwonende in de werkloosheidsreglementering
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
ZOMERAKKOORD? zomerakkoord federale regering
een oude dag die moeilijk te financieren lijkt
ALGEMENE STAKINGSDAG 13 FEBRUARI 2019.
Armoede halveren is haalbaar en betaalbaar
De evolutie van de woonsituatie in Vlaanderen in de periode
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

1 Koopkracht Brussel, 13 februari 2008

2 Studie Dulbea over de loonstructuur Waarom deze studie op vraag van het ABVV ? Debat rond daling loonaandeel en de (stijgende ?) ongelijkheden op het terrein wetenschappelijke onderbouw Is eerste fase in nauwere samenwerking met academische wereld tov. Ontwikkeling conservatieve thinktanks in België Het ABVV zoekt antwoorden en reageert

3 Loonevolutie bij de loontrekkenden in verhouding tot het BBP 45% 47% 49% 51% 53% 55% 57% 59% W/BBP

4 Loonevolutie in verhouding tot het BBP en loonevolutie per loontrekkende in verhouding tot het BBP per inwoner

5 Gecorrigeerd loonaandeel in de privé-sector

6 Reacties ABVV Structurele aspecten Conjuncturele aspecten

7 Structurele aspecten van de daling van het loonaandeel Kwaliteit van het werk Welke verklaring voor een daling van het loonaandeel terwijl de werkgelegenheid sterk toenam ( sinds 2003) Aanduiding voor toename precaire job’s (cfr staking bij onderaannemers automobielnijverheid) ? ABVV kaartte het aan bij de CRB

8 I.Structurele aspecten van de daling van het loonaandeel Afname herverdelende rol fiscaliteit: –Ontwikkeling vennootschapsbelasting: nominaal tarief 34 %, effectief 25 % (steekproef 16%) –Onderschatting en fraude: 30 miljard euro –Kapitaalinkomens, analyse HRF: Ongelijke fiscale behandeling beleggingsvormen (meerwaarden, ….) Bankgeheim (OESO)

9 I.Structurele aspecten van de daling van het loonaandeel Loonkloof M/V –Charter Gendermainstreaming –EPD Verschillen in loon tussen grote en kleine ondernemingen –Actie syndicale aanwezigheid KMO’s –Belang interprofessionele akkoorden (o.m. minimumloon)

10 I.Structurele aspecten van de daling van het loonaandeel Toename deeltijdse werkgelegenheid –Verbetering statuut cfr ankerpunt IPA –NAR Loonverschillen tussen sectoren en ondernemingen maar minder dan in Angelsaksische landen –Belang index –Positieve invloed minimumloon –Belang hiërarchie in onderhandelingen: IPA, sectorale onderhandelingen, ondernemingsniveau –Belang sectorale onderhandelingsniveau: illustratie gevolgen niet werkend PC (PC 100 en 200): geen zekerheid over index –Belang federaal karakter loonvorming

11 Conjuncturele aspecten Inflatie opstoot –Index 3,46% –Gezondheidsindex: 2,36% Deel prijsverhogingen = louter verhoging winstmarges Ondoorzichtige prijsvorming (voeding) en slechte werking markt (energie) Stijging prijs basisproducten weegt sterker door bij lagere inkomens Omzet kleinhandel: - 6,9% in december

12 Voorstellen ABVV Drie assen –Verhoging loonaandeel en koopkracht –Strijd tegen inflatie –Betere herverdeling via fiscaliteit Korte en middellange termijn Tov regering en werkgevers

13 In het kader van de begroting 2008 Rechtvaardiger fiscaliteit Verbeteringen sociale uitkeringen en betere financiering sociale zekerheid Bestrijden van de inflatie

14 In het kader van de begroting 2008 Rechtvaardiger fiscaliteit: –BTW-verlaging gas en elektriciteit van 21% naar 6% + gelijkwaardige maatregelen voor stookolie (ten laste van betrokken sectoren –Invoering sociaal belastingkrediet voor werknemers met laag en middelgroot inkomen; –Evaluatie en beperking notionele intrestaftrek –Belasting –ook van de zelfstandigen- op reële inkomsten (betere controle aangeven inkomsten) –Betere belastingheffing op kapitaalinkomsten: meerwaardebelasting… –Afschaffing verlaagde tarieven in de vennootschapsbelasting –Evaluatie van en moratorium voor nieuwe fiscale loonsubsidies

15 In het kader van de begroting 2008 Verbetering sociale uitkeringen en betere financiering sociale zekerheid: –Verhoging laagste uitkeringen die onder armoededrempel zitten; –Omzetting van de forfaitaire welvaartsbonus voor de pensioenen in een maandelijkse procentuele verhoging –Wettelijke pensioenen: doelstelling is pensioenen aan 75% van het loon met als eerste stap een geleidelijke versterking van de rustpensioenen van de eerste pijler; –Maatregelen om terugkeer naar werk aan te moedigen: soepeler definitie van samenwonende met gezinslast in de werkloosheid door de invoering van een tussenliggende categorie (gezinshoofd behoudt statuut alleenstaande); –Invoering ASB –Evaluatie van en moratorium op nieuwe bijdrageverlagingen

16 In het kader van de begroting 2008 Bestrijden van de inflatie: –Versterkte bevoegdheid van de CREG –Versterkte prijzencontrole (verruimde bevoegdheden + verplichting tot grotere transparantie in prijsvorming)

17 Horizon T.o.v. de regering –Verbetering sociale uitkeringen –Vermindering energiefactuur en toegang tot comfortabele huisvesting T.o.v. de werkgevers –Loon naar werken: verhoging loonaandeel –Betere terugbetaling brandstofprijzen in woon-werkverkeer

18 Horizon T.o.v de regering Verbetering sociale uitkeringen –Koppeling sociale uitkeringen aan welvaart (toekenning om de twee jaar aan iedere uitkeringstrekker van een verhoging met minimaal 1%, van de minima met 2% en verhoging van de plafonds met 2,5%). –Maatregelen om terugkeer naar werk aan te moedigen en te bevorderen. Percentage van 60% in eerste periode voor samenwonende werkzoekenden –Herwaardering werkloosheids- en invaliditeitsuitkeringen in 2e periode –Uitkering van minstens 55% van het laatste loon aan alleenstaande werklozen in 2e periode –Nieuwe verhoging percentage in tweede periode tot 55% aan alleenstaande invaliden.

19 Horizon T.o.v de regering Vermindering energiefactuur en toegang tot comfortabele huisvesting –Financiering energiefonds om kansarme gezinnen de gelegenheid te geven hun woning te isoleren en op die manier hun energiefactuur te verminderen door middel van een structurele ingreep –Huurstop behalve in welomschreven voorwaarden en betere band tussen gevraagde huur en aangegeven kadastraal inkomen –Bankhuurwaarborg: die mogelijkheid moet hard gemaakt worden –Kosteloze energie-audit voor bepaalde eigenaarscategorieën –Bouw van sociale woningen.

20 Horizon T.o.v de werkgevers “Loon naar werken”: verhoging van het loonaandeel in het BBP –In het kader van het IPA : verhoging van het loonaandeel in het BBP door een aangepaste verhoging van de reële brutolonen en het gewaarborgd minimummaandinkomen

21 Horizon 2009 – 2010 T.o.v de werkgevers Rekening houden met stijging brandstofprijzen en weerslag ervan voor de werknemers in het kader van het woon-werkverkeer –Verplichte toekenning van een gelijkwaardig bedrag aan de integrale kostprijs van het abonnement openbaar vervoer –Alle werkgevers, ook in de KMO’s, verplichten te zorgen voor collectief vervoer voor hun werknemers d.m.v. bedrijfsvervoerplannen die voorzien in –een aanmoediging voor de werknemers om het openbaar vervoer te gebruiken voor het woon-werkverkeer; –het dragen door de werkgever (fiscaal vrijgesteld voor de werknemers) van de verhoging van de kosten voor het woon-werkverkeer van de werknemers die in het kader van het bedrijfsvervoerplan alleen maar met hun eigen auto op het werk kunnen geraken (wegens atypische werkuren, bedrijf niet bereikbaar met openbaar vervoer, …). –het ABVV zal dit in de NAR agenderen