Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons
Huidige situatie LGF Regulier € € 765 AB € € 521 Leerling gebonden Indicatie voor 3 jaar Verantwoording in HP/BP Ouders vragen indicatie aan en moeten instemmen met HP PAB en TAB
Consequenties wetgeving Passend Onderwijs Consequenties wetgeving Passend Onderwijs Zorgplicht besturen Geen nieuwe indicatiestellingen (geen CVI’s en REC’s) LGF-gelden school naar SWV (op basis van teldatum , per materieel deel naar SWV) LGF-gelden SO (AB) gekort met 28%, blijft gedwongen winkelnering bij SO. Het SWV maakt afspraken met SO over de inzet. (op basis van teldatum ) OPP i.p.v. HP voor iedere leerling met ondersteuningsbehoefte Ondersteuningstoewijzing door nieuwe SWV (WSNS Leiden, WSNS Wassenaar, cluster 3 en 4): VIALeiden PAB en TAB worden afgeschaft
Consequenties wetgeving (vervolg) SO plaatsingen alleen met instemming SWV (SO 10% minder bekostiging, afschaffing CUMI en groeiregeling) Leerlingen met indicatiestelling in SO houden recht op plaats SWV betrokken bij “herindicaties” SO Cluster 2 maakt onderdeel uit van instelling i.o. (eigen regeling)
Consequenties wetgeving (vervolg) LGF schooldeel bij SWV (op basis van teldatum ) LGF-gelden SO (AB) nogmaals gekort met 28% LGF-gelden SO (AB) naar SWV, met herbestedingsplicht (tenzij gekozen voor “opting-out”) Leerlingen in SO met geldige indicatiestelling houden recht op plaats SWV wordt betrokken bij “herindicaties” SO Start verevening Instellingen cluster 2 gaan van start
Cluster 2 Augustus 2013 Instellingen i.o. cluster 2 (4-6 instellingen landelijk) Toelating cluster 1 en 2 – ‘Eigen’, Landelijke criteria (CVO) LGF-deel van school naar Instellingen Budgettering Onderwijsarrangementen (licht, medium en intensief)
SWV Doel Alle leerlingen passend onderwijs Samenhangend geheel van voorzieningen voor extra ondersteuning Alle leerlingen maken een ononderbroken ontwikkelingsproces door Taken Verdeling en toewijzing van extra ondersteuning Opstellen ondersteuningsplan Overleg gemeentes
SWV (vervolg) Tijdspad Bestuurlijke inrichting Ondersteuningsplan (voor 1 mei 2013)
Ondersteuningstoewijzing Door SWV Toelaatbaarheidsverklaringen SO (cl 3 en cl 4) en SBO Toewijzing extra begeleiding in regulier onderwijs Handelingsgericht Gebudgetteerd
Zorgniveaus Basisondersteuning (onderwijszorgprofielen) Preventieve en licht curatieve interventies (extra arrangementen/tussenvoorzieningen) Intensieve arrangementen (speciale voorzieningen: SO)
Financiën nieuwe swv-en Zorgbudget lichte zorg ( zorgmiddelen samenwerkingsverbanden WSNS) Bedrag dat toegekend wordt aan SWV (incl. SO) voor zware zorg (aantal leerlingen bao en sbo x landelijk vastgesteld percentage x normprijs) Verevening cluster 3 en 4 ( , teldatum )
Bekostiging SO scholen ontvangen basisbekostiging rechtstreeks voor alle leerlingen Van zorgbudget zware zorg worden eerst so leerlingen betaald, daarna overheveling budget naar swv (t-1 systematiek) Samenwerkingsverband regelt toewijzing plaatsen in SO en én SWV bepaalt zorgbedrag voor leerling, ‘prijscategorie’: laag, middel, hoog (Mg= hoog, lg=midden, cluster 4= laag)
3 modellen verdelen van middelen Schoolmodel Middelen verdelen onder de schoolbesturen/scholen op basis van het leerlingaantal Expertisemodel Het samenwerkingsverband richt een netwerk in van (tussen) voorzieningen en regelt de aard, omvang en bekostiging van die voorzieningen Leerlingmodel Onderwijszorgmiddelen komen beschikbaar op basis van individuele handelingsgerichte diagnoses en de aanpak die hiervoor nodig is.
leerkracht Meer leraren regulier onderwijs krijgen leerlingen met speciale onderwijsbehoeften in de groep Opleiding: klassenmanagement aanpak gedrag handelingsgericht werken Ondersteuning in de klas Hangt van bekostigingsniveau van SWV af hoeveel ondersteuningsmogelijkheden er zijn, maar zal in de meeste verbanden lager zijn dan nu
Directie/bestuur Samen met team onderwijsondersteuningsprofiel vaststellen, ook het speciaal onderwijs Overleg met andere scholen/besturen in SWV over continuüm van zorg Meer/andere tussenvoorzieningen Afspraken over professionalisering in relatie tot personeelsbeleid
Ouders Na overleg ouders opstellen OPP Vrijheid bij keuze school 6-10 weken na aanmelding school duidelijkheid op wel/geen plaatsing Ouders hoeven geen aanvraag te doen voor extra begeleiding of toelaatbaarheid SO (bevoegd gezag) Instemmen ondersteuningsplan SWV (ondersteuningsplanraad)
Kansen Passend Onderwijs Minder bureaucratie in ondersteuningstoewijzing Inzetten op preventie HGW Clusteren van ondersteuning (schooldeel en AB- deel) Flexibel inzetten (kort, lang, intensief, minder intensief) Inrichten tussenvoorzieningen Cluster 3 en 4 onderdeel SWV, gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle leerlingen Betere samenwerking onderwijs en jeugdzorg
Tweetallen Behouden (3) Veranderen
Ondersteuning Leerlingcoaching Leerkracht/teambegeleiding Co-teaching OWP PBS Personeel voor tussenvoorzieningen Tijdelijk personeel inzetten (v.b. interim IB) Professionalisering Crisisopvang
“Proeftuinen” Expertiseteam op wijkniveau Bundelen van begeleiding (afstemmen) Minder bureaucratie
Vragen?