Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Wetsvoorstel Passend Onderwijs
PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Passend Onderwijs de plannen voor 2012, 2013 en daarna
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Bekostiging passend onderwijs
Komst Passend Onderwijs 2012 Voorlichting voor samenwerkingsverbanden PO op 15 februari 2011 te Woerden Door Géke Lexmond en Bé Keizer.
Ondersteuningsplan PO-VO.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
INFORMATIEAVOND (G)MR SWV 36-02/ APRIL 2011.
Besturen en scholen in SWV op weg naar 2012
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Werkconferentie 4 april 2013
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
FINANCIEN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Van kwartiermaker naar directeur
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
VOS/ABB presentatie passend onderwijs VO februari 2011
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Alleen loop je sneller, samen kom je verder
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Beleidsvoorstellen Passend Onderwijs Aleid Schipper en Lia van Meegen 8 februari 2011.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Volle Kracht Vooruit Stand van zaken Passend onderwijs – inhoud – tijdpad - financiën.
Uitgelegd…..  Passend onderwijs wordt ingevoerd omdat de manier waarop extra ondersteuning op school nu is geregeld een aantal problemen geeft.  Het.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Conferentie Regionaal Netwerk Eemland Mr drs Harry Nijkamp,
Beleidsvoorstellen Passend Onderwijs Aleid Schipper en Lia van Meegen 8 februari 2011.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Transcript van de presentatie:

Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons

Huidige situatie  LGF Regulier € € 765 AB € € 521  Leerling gebonden  Indicatie voor 3 jaar  Verantwoording in HP/BP  Ouders vragen indicatie aan en moeten instemmen met HP  PAB en TAB

Consequenties wetgeving Passend Onderwijs Consequenties wetgeving Passend Onderwijs  Zorgplicht besturen  Geen nieuwe indicatiestellingen (geen CVI’s en REC’s)  LGF-gelden school naar SWV (op basis van teldatum , per materieel deel naar SWV)  LGF-gelden SO (AB) gekort met 28%, blijft gedwongen winkelnering bij SO. Het SWV maakt afspraken met SO over de inzet. (op basis van teldatum )  OPP i.p.v. HP voor iedere leerling met ondersteuningsbehoefte  Ondersteuningstoewijzing door nieuwe SWV (WSNS Leiden, WSNS Wassenaar, cluster 3 en 4): VIALeiden  PAB en TAB worden afgeschaft

Consequenties wetgeving (vervolg)  SO plaatsingen alleen met instemming SWV (SO 10% minder bekostiging, afschaffing CUMI en groeiregeling)  Leerlingen met indicatiestelling in SO houden recht op plaats  SWV betrokken bij “herindicaties” SO  Cluster 2 maakt onderdeel uit van instelling i.o. (eigen regeling)

Consequenties wetgeving (vervolg)  LGF schooldeel bij SWV (op basis van teldatum )  LGF-gelden SO (AB) nogmaals gekort met 28%  LGF-gelden SO (AB) naar SWV, met herbestedingsplicht (tenzij gekozen voor “opting-out”)  Leerlingen in SO met geldige indicatiestelling houden recht op plaats  SWV wordt betrokken bij “herindicaties” SO  Start verevening  Instellingen cluster 2 gaan van start

Cluster 2 Augustus 2013  Instellingen i.o. cluster 2 (4-6 instellingen landelijk)  Toelating cluster 1 en 2 – ‘Eigen’, Landelijke criteria (CVO)  LGF-deel van school naar Instellingen  Budgettering  Onderwijsarrangementen (licht, medium en intensief)

SWV Doel  Alle leerlingen passend onderwijs  Samenhangend geheel van voorzieningen voor extra ondersteuning  Alle leerlingen maken een ononderbroken ontwikkelingsproces door Taken  Verdeling en toewijzing van extra ondersteuning  Opstellen ondersteuningsplan  Overleg gemeentes

SWV (vervolg) Tijdspad  Bestuurlijke inrichting  Ondersteuningsplan (voor 1 mei 2013)

Ondersteuningstoewijzing  Door SWV  Toelaatbaarheidsverklaringen SO (cl 3 en cl 4) en SBO  Toewijzing extra begeleiding in regulier onderwijs  Handelingsgericht  Gebudgetteerd

Zorgniveaus  Basisondersteuning (onderwijszorgprofielen)  Preventieve en licht curatieve interventies (extra arrangementen/tussenvoorzieningen)  Intensieve arrangementen (speciale voorzieningen: SO)

Financiën nieuwe swv-en  Zorgbudget lichte zorg ( zorgmiddelen samenwerkingsverbanden WSNS)  Bedrag dat toegekend wordt aan SWV (incl. SO) voor zware zorg (aantal leerlingen bao en sbo x landelijk vastgesteld percentage x normprijs)  Verevening cluster 3 en 4 ( , teldatum )

Bekostiging  SO scholen ontvangen basisbekostiging rechtstreeks voor alle leerlingen  Van zorgbudget zware zorg worden eerst so leerlingen betaald, daarna overheveling budget naar swv (t-1 systematiek)  Samenwerkingsverband regelt toewijzing plaatsen in SO en én SWV bepaalt zorgbedrag voor leerling, ‘prijscategorie’: laag, middel, hoog (Mg= hoog, lg=midden, cluster 4= laag)

3 modellen verdelen van middelen  Schoolmodel Middelen verdelen onder de schoolbesturen/scholen op basis van het leerlingaantal  Expertisemodel Het samenwerkingsverband richt een netwerk in van (tussen) voorzieningen en regelt de aard, omvang en bekostiging van die voorzieningen  Leerlingmodel Onderwijszorgmiddelen komen beschikbaar op basis van individuele handelingsgerichte diagnoses en de aanpak die hiervoor nodig is.

leerkracht  Meer leraren regulier onderwijs krijgen leerlingen met speciale onderwijsbehoeften in de groep  Opleiding: klassenmanagement aanpak gedrag handelingsgericht werken  Ondersteuning in de klas  Hangt van bekostigingsniveau van SWV af hoeveel ondersteuningsmogelijkheden er zijn, maar zal in de meeste verbanden lager zijn dan nu

Directie/bestuur  Samen met team onderwijsondersteuningsprofiel vaststellen, ook het speciaal onderwijs  Overleg met andere scholen/besturen in SWV over continuüm van zorg  Meer/andere tussenvoorzieningen  Afspraken over professionalisering in relatie tot personeelsbeleid

Ouders  Na overleg ouders opstellen OPP  Vrijheid bij keuze school  6-10 weken na aanmelding school duidelijkheid op wel/geen plaatsing  Ouders hoeven geen aanvraag te doen voor extra begeleiding of toelaatbaarheid SO (bevoegd gezag)  Instemmen ondersteuningsplan SWV (ondersteuningsplanraad)

Kansen Passend Onderwijs  Minder bureaucratie in ondersteuningstoewijzing  Inzetten op preventie  HGW  Clusteren van ondersteuning (schooldeel en AB- deel)  Flexibel inzetten (kort, lang, intensief, minder intensief)  Inrichten tussenvoorzieningen  Cluster 3 en 4 onderdeel SWV, gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle leerlingen  Betere samenwerking onderwijs en jeugdzorg

Tweetallen  Behouden (3)  Veranderen

Ondersteuning  Leerlingcoaching  Leerkracht/teambegeleiding  Co-teaching  OWP  PBS  Personeel voor tussenvoorzieningen  Tijdelijk personeel inzetten (v.b. interim IB)  Professionalisering  Crisisopvang

“Proeftuinen”  Expertiseteam op wijkniveau  Bundelen van begeleiding (afstemmen)  Minder bureaucratie

Vragen?