1 Dewaele Consultancy Power for your Organisation Dewaele Consultancy Power for your Organisation.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Nederland participatieland?
Generatief Leiderschap
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
WELKOM Vrijwilligersbijeenkomst De WENDE Programma  20.05: Waarom deze bijeenkomst  20.10: Samen vooruit -Huidige situatie & voorstellen -Waar.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Taken en opdrachten van een goede bestuursploeg
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Van visie naar actie.
Het Oude Ambt is een brede organisatie voor welzijn, maatschappelijke dienstverlening en maatschappelijke ontwikkeling in Oost-Groningen. Door middel van.
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wie geef jij een glimlach?
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
© de vries business consultancy, 2008
IAED Christie Dreessen Lid sinds 2003 Gecertificeerd sinds 2006.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Ondersteunen van vrijwilligers bij het omgaan met levensvragen Symposium Tja, wat zal ik zeggen 27 september 2010.
Onthaal en service.
Motiveren van vrijwilligers
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Ster van Succes.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Organisatie van de HRM-functie
Kwaliteitszorg in archieven
Zorgverzekeringswet sociale verzekeringen die de risico’s van ziektekosten dekken
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Medezeggenschap Juridisch kader: Doel, taken en bevoegdheden Marije Coenen-Dijs Juridische Zaken.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
Een Leven Lang DZC Symposium Achterhoek in Beweging Jeroen Sanders 15 november 2012.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Hoe bevorderen vrijwillige mobiliteit? De effecten van een loopbaancentrum Netwerk Personeelsconsulenten 1.
De Amsterdamse vrijwilligersorganisatie De Regenboog Groep.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
+. +  DAS nou Nooit Gedacht  Doelstelling – Wat willen we bereiken?  Realisatie – Hoe gaan we dit doen?  Afsluiting Programma.
Prisma Brabant Provinciale steunfunctie-instelling op het terrein van welzijn en educatie. De provincie Noord-Brabant is de grootste opdrachtgever. Bijdrage.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Vrijwillige inzet en ZZP’ers Een (on)mogelijke combinatie?
De Betekeniseconomie in de klas
SHEQ SHQ.
Beste havo 4..
Beste ath 4..
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
(on)begrensd vrijwillig
Wmo beleid in de Drechtsteden
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
Naam van presentator | Naam van bedrijf
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Team Building voor een Goed Doel!
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

1 Dewaele Consultancy Power for your Organisation Dewaele Consultancy Power for your Organisation Amand Dewaele

2 Tevredenheidscirkel Medewerkers EMPOWERMENT Medewerker is tevreden Servicekwaliteit verbetert Klant is tevreden Leiderschap Beleid Medewerkersbeheer Processen Middelen

3 DUS De organisatie wordt er beter van Kan haar doelen beter bereiken Verbetert haar diensten M.a.w. werkt beter “Uw slecht humeur werkt op ieders zenuwen. Dat is al veel beter!”

4 Wat moeten we daarvoor weten? Om een goed vrijwillgersbeleid uit te tekenen: Soorten organisaties Ontwikkelingen en gevolgen Ruilmotieven en mobilisatiemechanismen Soorten vrijwilligers Organisatiedemocratie Elementen vrijwilligersbeheer

5 Soorten organisaties CAMPAIGNING Service delivery Mutual Support ORGANISATIE Soort organisatie (volgens kerndoelen)

6 Soort organisatie (volgens plaats van medewerkers) 100% beroepskrachten100% vrijwillige medewerkers V ondersteunen B V en B delen de taken B ondersteunen de V

Bepaal de soort organisatie volgens kerndoelen en plaats vrijwilligers/medewerkers (inleiding) Oefening

8 Ontwikkelingen Opkomst van modern burgerschap Ongebonden: diverse levensstijlen Zelfstandig en zelfbewust Calculerend Welvaart en groeiende vrijetijdsmarkt Meer geld voor vrije tijd en kwaliteit Uitbesteden of genieten

9 Gevolgen Leden worden klanten Vrijwilligers zappen Organisatiedemocratie onder druk (verschil in waarom doen ze het, dus ook verschil in wensen t.a.v. inspraak en inzet)

10 Leden worden klanten Meer aanspraak op kwaliteit en service Afweging kosten en inbreng Ruilmotief!!! Lid zijn ≠ vrijwilliger zijn ≠ deel zijn Lid = ruil

11 Oud mechanisme de fuik

FUIK Fuik leidt tot: Verstening van de organisatie Komt uit de redenering: Groeien in vrijwilligheid

Wat dan wel? Een systeem steunend op ruilmotieven ≠ Soorten vrijwilligers ≠ Soorten motieven

Typologie van motieven Actie medewerkers Eigenaars motieven Klantmotieven Sponsormotieven Betrokkenheid Geeft geld en tijd Krijgt wij-gevoel, invulling identiteit, plek voor zingeving Grote inspraakbehoefte: meedenken en -besluiten Geeft geld, naam Krijgt inzet voor doel, collectie- ve belangenbehartiging, gevoel van betrokkenheid Inspraakbehoefte: hou me op de hoogte, lange termijnkeuzen Geeft tijd Krijgt plek om zinvol bezig te zijn Stelt zich een beetje op als betaalde medewerker Geeft geld Krijgt individuele belan- genbehartiging, service- pakket of aantrekkelijke goederen/diensten Inspraak ligt op tevre- denheid korte termijn

Oefening We toetsen de theorie aan de praktijk Welke motieven biedt je organisatie aan? Vul het werkblad ‘bepaling populatie en ruilmotief’ in

16 Detecteren en Mobiliseren Actie Vrijwillige medewerkers Eigenaars Klanten Sponsors Betrokkenheid

17 Motieven (soort vrijwilliger) Probeer nu in groep te brainstormen en motieven te vinden. Probeer dan activiteiten van de organisatie te plannen om deze motieven aan te bieden

18 Motieven (soort vrijwilliger)