Amsterdam; Skills Heroes: The Finals; 17 maart 2016 vakwedstrijden voor excellent onderwijs! Mogelijkheden, aanpakken en meeropbrengsten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
HAVISTEN COMPETENT
Verder met de persoonlijke aanpak
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Methodisch begeleiden
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
In het bestuursakkoord
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1 1 Skills Netherlands MBO Vakwedstrijden – onderwijs en LoB 16 april 2010.
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
moderniseren van het curriculum.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Onze doelen en visie in beeld
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Kwaliteitshappening 2012 Voorstel concept 28 maart 2012.
Het Vakkanjerprogramma vmbo’s teams50 vmbo’s teams250 studenten vmbo’s teams50 vmbo’s teams10 ROC’s – 40 teams.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Kansen implementatie vakwedstrijden
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
Kennis delen.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ouders en school samen Maart 2016
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
2.6 duurzaamheid in projecten
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Amsterdam; Skills Heroes: The Finals; 17 maart 2016 vakwedstrijden voor excellent onderwijs! Mogelijkheden, aanpakken en meeropbrengsten

TER INTRODUCTIE Jos van Zwieten CINOP Advies

“Craftsmanship is like the oxygen that fuels society. It is of vital importance, yet so self-evident that you only notice it when it’s gone. Because that's when everything collapses. This is why we must highlight the importance of craftsmanship and vocational education. The Skills Competitions – at the national, EU and global level – are a hands-on way to do just that.” Minister Jet Bussemaker in haar toespraak bij de conferentie 'Skills for a lifetime, towards a futureproof VET', 16 februari TEN GELEIDE CINOP Advies

WAT (nu): vakwedstrijden en ‘excellentie in het mbo’: aandeel vakwedstrijden in excellentieplannen van scholen feiten en cijfers 2015/2016 karakterisering HOE (nu): vakwedstrijden naast en in het onderwijs aanpak en werkwijze Skills en scholen functionaliteit van de vakwedstrijden directe perspectieven: voor excellentieprogramma’s voor beter onderwijs ‘all over’ INHOUD CINOP Advies

WAT (dan): te realiseren meerwaarde voor topstudenten te realiseren meerwaarde voor alle studenten HOE (dan): scenario’s programmatische mogelijkheden totaalbeeld duurzame talentontwikkeling opbrengsten. INHOUD CINOP Advies

Aandeel: WAT (nu): aandeel in ‘excellentie’ CINOP Advies

Vakwedstrijden opgenomen in 61 ingediende plannen voor excellentie (contracten SNL met 55 instellingen) Ca deelnemers dit schooljaar (voor grootste deel ‘op aanwijzing’) Ca. 288 aanmeldingen voor kwalificatiewedstrijden Ca. 150 finalisten uit 56 instellingen in 34 beroepen (exc. andere finales als hoveniers, autospuiters, Vakkanjers) WAT (nu): feiten en cijfers CINOP Advies

Vakwedstrijden zijn nu vooral evenement naast het onderwijs Met de beleving dat het veel tijd en energie vergt Met zoeken naar juiste werkrelaties instellingen/SNL Met veel enthousiasme bij wie betrokken is WAT (nu): karakterisering CINOP Advies

En: Er kan nog meer focus en samenhang in excellentiebeleid (wat is het eigenlijk?) Er kan meer directe inhoudelijke impact op onderwijs en excellentieprogramma’s Er kan meer betrokkenheid zijn van onderwijsteams (het is nu vooral van ‘Skills-coördinatoren’) WAT (nu): karakterisering CINOP Advies

Wedstrijdopdrachten: ontwikkeling via Competitie Registratie Systeem (CRS), is ook basis voor uitvoering en beoordeling Beoordeling levert met 500-puntsschaal inzicht op in ‘excellent vakmanschap’ Opdrachten direct gekoppeld aan inhouden KD’s Opdrachten altijd met tegenlezers (onderwijs en bedrijfsleven) HOE (nu): aanpak en werkwijze CINOP Advies

Licentiemodel CRS in ontwikkeling SNL communiceert met instellingen via Skills-coördinatoren (uiteenlopend van individuele docenten, stafmedewerkers en communicatie/marketingmedewerkers) HOE (nu): aanpak en werkwijze CINOP Advies

Wedstrijden worden georganiseerd door (en op locaties van) scholen m.b.v. medewerkers van SNL Centraal zijn via SNL faciliteiten, handleidingen, checklists en communicatie- en promotiemateriaal voor decentraal gebruik beschikbaar In periodiek (regio)overleg met de instellingen houdt SNL een issue- en actielijst bij om de samenwerking met instellingen en de kwaliteit van de wedstrijden te kunnen optimaliseren HOE (nu): aanpak en werkwijze CINOP Advies

SNL zet sterk in op jongerencommunicatie: bereikt de student ook direct Deelname in TeamNL aan EuroSkills en WorldSkills lonkend perspectief: SNL support, faciliteert en organiseert deelname ‘once in a lifetime’-ervaring en ‘grote sprong’-effect HOE (nu): aanpak en werkwijze CINOP Advies

‘dagelijkse drukte’, ‘evenementje erbij’ en/of ‘gedropt dingetje’ Hoe kom je bij de docent en hou je hem/haar vast Logistieke lijnen (onderwijs versus vakwedstrijden) soms door elkaar; weinig integratie Informatie over (opzet en inhouden van) wedstrijden bereikt niet altijd of later dan wenselijk de juiste personen (en de studenten) HOE (nu): issues CINOP Advies

Welke functie heeft het nu? Verdeel per tafel 100 euro! HOE (nu): functionaliteit CINOP Advies Belangrijke functieIn € 1. Vakwedstrijden als aantrekkelijk evenement? 2. Vakwedstrijden als onderdeel van excellentiebeleid? 3. Vakwedstrijden als methodiek en didactiek? 4. Vakwedstrijden als curriculuminstrument? 5. Vakwedstrijden als tool voor professionele ontwikkeling docenten? 6. Vakwedstrijden als …..

(opleidings)vakwedstrijd in te zetten als selectiemiddel (met eigen voorrondes); uitkomsten te gebruiken voor programmering aanvullende excellentieprogramma’s en ‘topstages’; basis voor ‘gezel-meestertrajecten’ (met Meestertitels als ijkpunt) HOE (nu): perspectieven excellentie CINOP Advies

vakwedstrijd te benutten in het leerproces voor ijking en reflectie (‘waar sta ik en wat heb ik nodig’); ‘toppertjes’ te benutten als ‘buddy’; relatie leggen met BPV-opdrachten; systematiek te gebruiken als voorbereiding op de examinering (CRS staat borg voor de juiste koppeling met KD’s en keuzedelen). HOE (nu): perspectieven onderwijs CINOP Advies

CRS is inhoudelijke (prestatie)benchmark en maakt heel concreet duidelijk waar je talent ligt en waar je nog op moet trainen (‘hoe goed ben ik’); Bevordert de wil en motivatie om (steeds) beter te worden; Sluit aan bij competitieve spirit van huidige generatie; Levert zelfbeeld op dat in BPV praktisch getoetst (en bijgesteld) kan worden; Voedt de ambitie en keuzemogelijkheden voor specifieke (extra) onderdelen, cross-overs of hoogwaardige programma’s elders (zowel school als praktijk). WAT (dan): meerwaarde voor ‘top’ CINOP Advies

Vakwedstrijden is ‘voor het echie’ en maken speels doch serieus duidelijk wat perspectief is (‘hoe goed kan ik zijn’); Maakt prestaties aantoonbaar en ‘beleefbaar’ en ‘deelbaar’ Levert zelfbeeld op dat in BPV praktisch getoetst (en bijgesteld) kan worden; Is een doorlopende ‘prestatiebox’ waaraan de onderwijs (en BPV-)resultaten kunnen worden opgehangen; Is praktische referentie voor keuzeprocessen en studievoortgang WAT (dan): meerwaarde ‘iedereen’ CINOP Advies

Als extra-curriculair programmaonderdeel Als geïntegreerd onderdeel van het curriculum Als wel of niet verbonden met keuzedelen HOE (dan): ontwerpscenario’s CINOP Advies

Link projecten aan wedstrijdopdrachten en/of challenges Bouw inhoud uit vakwedstrijden in vaklessen en BPV (v.v.) Gebruik oefeningen uit (wedstrijd)skills in de OBT: laat studenten kennis maken met productie- en prestatiedruk Benut vakwedstrijden als opmaat naar examinering (benut Skills-opdrachten in eigen PvB’s) HOE (dan): programmatische mogelijkheden CINOP Advies

Wat kan (hoe en waar) wel en wat kan (hoe en waar) niet? Bespreek ter tafel de mogelijkheden en geef vakwedstrijden een positie: Als extra-curriculair programmaonderdeel Als geïntegreerd onderdeel van het curriculum Als wel of niet verbonden met keuzedelen Geef kort en bondig de overwegingen en programmatische onderdelen aan! HOE (dan): ontwerpopdracht CINOP Advies

HOE (dan): tips en tricks CINOP Advies DOEN!NIET DOEN! Betrek collega’s, enthousiasmeer ze, maak het een ‘teamding’ Bij 1 persoon of enkele personen houden (te klein groepje, zelfs al lijkt dat pragmatisch of efficient) Zet het neer als onderwijsproject; met helderheid in doelen, planning, op te leveren resultaten, betrokkenen etc. (zie kapstok) Het eigenaarschap laten voor wat (en bij wie) het is (en voorbij gaan aan noodzakelijke sturing en/of facilitering) Begin klein, maar ambieer groot (en zet dat in de tijd) Alleen op vakwedstrijden ‘sec’ concentreren (zonder steeds de relevantie voor onderwijs in den brede te noemen) Benoem de opbrengsten voor de student, het team, de organisatie en het werkveld, en maak het zo een gezamenlijke prestatie Exclusieve focus op momenten en winnaars, het gaat om alle deelnemers (en het deelnemen zelf) Betrek naast de beroepsgerichte vakken de AVO-vakken Trainen ‘binnen de lijntjes’: zoek juist steeds naar nieuwe inhouden en mogelijkheden.

Vakwedstrijden ‘voor altijd’ en vanuit visie (niet omdat het moet, maar omdat het –makkelijk- kan): Selectieinstrument en inhoudsbepaler voor excellentie (‘topsport’) Onderwijskundig instrument voor programmering en bepaling juiste inhouden (‘breedtesport’). Verduurzamen in onderwijs: geen last maar lust: Pijler onder (private) gezel-meesterroutes Vast bestanddeel van aantrekkelijk en up-to-date onderwijs HOE (dan): duurzame talentontwikkeling CINOP Advies

Beter voor onderwijs! -Aansluiting onderwijs – praktijk wordt versterkt -Betekenisvol leren krijgt meer invulling -Integrale benadering vanuit het team neemt toe Beter voor student! -Interessant, authentiek en uitdagend onderwijs -Waardevol om op CV op te nemen -Mogelijkheid uit te blinken / eigen keuzes te maken HOE (dan): opbrengsten CINOP Advies

Beter voor docent! -praktisch stimuleren, coachen en begeleiden -zicht op eigen kwaliteiten, kennis en kunde (over pp in het vak) -gemotiveerde studenten (her)motiveren docenten Beter voor werkveld! -communicatiekanaal voor onderwijs – bedrijfsleven -zicht op wat nieuwe medewerkers (moeten) kunnen en kennen -startpunt om nieuwe ontwikkelingen snel op te pakken (challenges, nieuwe standaarden) HOE (dan): meer opbrengsten CINOP Advies

Welke functie moet het hebben? Verdeel per tafel opnieuw 100 euro! HOE (dan): functionaliteit ‘revisited’ CINOP Advies Belangrijke functieIn € 1. Vakwedstrijden als aantrekkelijk evenement? 2. Vakwedstrijden als onderdeel van excellentiebeleid? 3. Vakwedstrijden als methodiek en didactiek? 4. Vakwedstrijden als curriculuminstrument? 5. Vakwedstrijden als professionalisering voor docenten? 6. Vakwedstrijden als …..

Onbesproken? Wat is niet aan de orde geweest maar had wel gemoeten? Noem ‘issues en acties’! Onbeantwoord? Om de benoemde functionaliteit en/of uw eigen aanpak te realiseren: wat heeft u nodig? Geef me uw ‘boodschappenlijstje’! WORDT VERVOLGD CINOP Advies

Jos van Zwieten CINOP Advies