E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Klas 1a.
Praktijkonderwijs Technische beroepen o.a. metaal- en houtbewerking, metselen, installatietechnieken; Groenvoorziening Dienstverlening o.a. consumptieve.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
VIVIS BEKOSTIGINGSSYSTEMATIEK Cluster 1 14 december 2007 Frits Grevink
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Leerroutes op VSO Alphons Laudy
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Begeleiding van kinderen met zorg
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Scenario 2: “Inzet eigen middelen”
De kern van het arrangeren
PGB en LGF PGB: Ondersteuner van buiten de school, buiten de schoolboekhouding LGF: Docent/leerlingbegeleider eigen school en ambulante begeleider REC,
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Ontwikkelingsperspectief
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
23 september 2014.
Jongeren met een beperking
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Ambulante Ondersteuning in de Wmo 2015
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Studieadviesregeling
Welkom.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Kansen voor transformatie
Onderwijszorgconsulenten
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Bij de informatieavond van groep 1/2
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Decentralisatie extramurale AWBZ begeleiding De opdracht Welke taak komt erbij? Om wie gaat het: doelgroep naar aard en omvang Om welke activiteiten gaat.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Passend onderwijs.
Financiering van de zorg
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Financiering van het zorgstelsel
Presentatie voor teams Oktober 2018
Logboek & planners ..
Financiering van het zorgstelsel
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Prader Willi en schoolkeuze
Versterk de Jobcoach IN de school
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?

E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING : WAAR PRATEN WE OVER ?? syndroom van Downsyndroom van Angelman fragile-X syndroom syndroom van Hunter Rett-syndroom

E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING ; W AAR PRATEN WE OVER ? reguliere ZMLK: 35 < IQ < 55 ZMLK-MG: IQ < 35 ZMLK-LVG+: 55< IQ < 70 met bijkomende problematiek Voor alle drie de groepen geldt dat ouders kunnen kiezen voor regulier onderwijs met een rugzakje.

ministerie van onderwijs ministerie van volksgezondheid regulier speciaal AWBZ onderwijs - zorgarrangementen zorg inkopen in Onderwijs centrale indicatiestellig ouders moeten aanvragen: zorg verdelen tussen thuis en school

W AT HELPT MIJ BIJ EEN GOED ONDERWIJSAANBOD ? Aangeven van een uitstroomprofiel Werken met leerlijnen Klassenmanagement Inzet rugzakje Inzet extra ondersteuning vanuit zorg

K IJKWIJZER UITSTROOMPROFIELEN SO 18 JUNI 2009 LEER - ROUTECOGNITIEFDIDACTISCHREDZAAMHEIDSOCIAAL - EMOTIONEEL LEREN U ITSTROOMNI - VEAU CED V IJF - WIJZER IQ <35 VEELAL SPRAKE VAN BIJKOMEN - DE PROBLEMEN - COMMUNICATIE - SPEL - EXPRESSIE - MOTORIEK - IS BEPERKTE ZELFREDZAAM - IS COMMUNICATIEF MET ONDERSTEUNING VEEL AANSTURING VEELAL EXTRA ONDERSTEUNING - ZELFONTPLOOIIN G - MAAKT WENSEN KENBAAR - DEELT AANDACHT EN ERVARINGEN - WERKT MET DAGRITMESCHE MA - WERKT MET EENVOUDIG STAPPENPLAN - MAAKT KORTE OPDRACHTEN - WEET WELKE MATERIALEN NODIG ZIJN INDIVIDUELE AANPASSINGEN <2 HOOG IQ >60 - LEERT VIA COGNITIEVE LEERSTIJL - LEERT NIEUWE ZAKEN IN CONTEXT - IS ZELF -, SOCIAAL EN MAATSCHAPPELI JK REDZAAM - COMMUNICEERT ZELFSTANDIG - GEBRUIKT ZELFSTANDIG COMMUNICATIE MEDIA - KENT ZIJN / HAAR STERKE EN ZWAKKE KANTEN - KAN VOOR ZICHZELF OPKOMEN EN KAN DIT VERWOORDEN - IS WEERBAAR - KAN WERK PLANNEN - MAAKT ZELFSTANDIG MEERVOUDIGE OPDRACHTEN - KAN SAMENWERKEN - VRAAGT INDIEN NODIG OM HULP - KAN OP WERK REFLECTEREN CED 7/8/9

WERKEN MET EEN LEERLIJN Voor ZMLK-MG: De Vijf Wijzer Voor ZMLK: Leerlijnen, ontwikkeld door het CED

I NZET AMBULANTE BEGELEIDING

Z ORG IN ONDERWIJS : Naast een indicatie voor onderwijs, is het mogelijk om zorg in te zetten in het onderwijs. Voor zorg moet een aparte indicatie aangevraagd worden. Indicatie kan op 3 gebieden aangevraagd worden: Verpleging Verzorging begeleiding

W ET - EN REGELGEVING AWBZ-zorg Aanvulling op de zorg en begeleiding in het (speciaal) onderwijs Moet geheel ten goede komen aan de leerling die voor de zorg geïndiceerd is

W ET - EN REGELGEVING Methodiek indicatiestelling Ouders (m.b.v. --) inventariseren benodigde zorg CIZ beoordeelt de indicatieaanvraag CIZ bepaalt  voorliggende voorziening  controleert de afgegeven CvI-indicatie

H OE NU VERDER ?? Welke keuzes zijn al gemaakt Welke keuzes moeten nog gemaakt worden? Uitzetten van een meerjaren plan: wat kun je al, wat wil je in de toekomst kunnen? Wie neemt welke taken op zich? Welke afspraken wil je nu al maken?