“De Turkse patiënt bestaat niet..” Over culturele competenties bij GGZ hulpverleners Door: Kitty Riedewald. Supervisor: Prof. dr. Joop de Jong Referent:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met je werkpartners Contact op professioneel gebied
Advertisements

Interculturele Communicatie
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Culturele diversiteit in de kliniek
Multi-etnische samenleving: consequenties voor de gezondheidszorg
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Annerie Moers 11 augustus 2006
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA.
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
Een andere invalshoek: antropologie in de praktijk van de gezondheidszorg © Cor Hoffer cultureel antropoloog / socioloog Parnassia Bavo Groep
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Interculturele communicatie
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Weerstand kan je opvatten als feedback
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Functioneel | Herstel Een visie vanuit de psychische gezondheidszorg Jaap van der Stel – Lector GGz – Hogeschool Leiden.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Derek de Beurs, MSc. PhD VU Amsterdam Suïcide team Professor dr. A.J.F.M. Kerkhof Professor dr. Jos de Keijser Dr. M. de Groot Economie team Dr Judith.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
METHODE 1.Zoekstrategie in de literatuur met termen als ‘shift work, night work, irregular working hours, body weights and measures, BMI and body mass’.
 Discussie: vraaggericht werken?  Cliënt en hulpvraag centraal  Empowerment.
Jennifer van den Broeke Waarom cultuursensitief communiceren? Conferentie cultuursensitief communiceren in de ouderenzorg,
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
NHG Wetenschapsdag 14 juni 2013 Gefinancierd door: Uitgevoerd door: Effectiviteit en haalbaarheid van de inzet van de verpleegkundig specialist op de spoedpost.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Psychologen in de gezondheidszorg
Prof. dr. Maas Jan Heineman
De organisatie en implementatie van IHT
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Inleiding De huidige toestand van de geestelijke gezondheidszorg. - Voorkomen en impact van psychisch onwelzijn en stoornissen. - Instellingen & vaststellingen.
Kleurloos hulpverlenen
Introductie in de filosofie van ACT
Kortdurende dynamische psychotherapie
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

“De Turkse patiënt bestaat niet..” Over culturele competenties bij GGZ hulpverleners Door: Kitty Riedewald. Supervisor: Prof. dr. Joop de Jong Referent: drs. Migalda Sarucco

Inhoud Migratie Vingnet Wat is culturele competentie? Hoe wordt de hulpverlener cultureel competenter? Leidt culturele competentie tot beter behandelresultaat? Discussie Take home message

Inleiding Migratiegeschiedenis: -’60: gastarbeiders mediterrane gebied -’70: gezinshereniging -’80: deskundigheidsbevordering beroepsbeoefenaars -’90: aantal nationaliteiten >100. -’00: Oost Europa Bron: Kortmann. Interculturele Geestelijke Gezondheidszorg in Nederland (2003)

Migratie Migratie is het gedurende enige tijd veranderen van woonplaats door een persoon. Acculturatie: proces van cultuuroverdracht door persoonlijke contacten tussen individuen en/of groepen. Bron: De Jong & Van den Berg. Transculturele Psychiatrie en Psychotherapie. (1996)

Acculturatieproces Integratie: interetnisch contact met behoud van eigen culturele identiteit Assimilatie: interetnisch contact zonder behoud eigen culturele identiteit Bron: De Jong & Van den Berg. Transculturele Psychiatrie en Psychotherapie. (1996)

Vingnet Collega aios psychiatrie Geneeskunde in Maastricht “ een Hollander” Minder hartelijk bejegend Niet echt “thuis” gevoel Eindhoven -> Amsterdam: ander gevoel

Vraagstellingen Wat wordt verstaan onder culturele competentie? Wat is er nodig om GGZ hulpverleners cultureel competenter te maken? Leidt het cultureel competenter maken van GGZ hulpverleners tot beter behandelresultaten?

Wat wordt verstaan onder culturele competentie? Het beschikken over de attitude, de kennis en de vaardigheden om met culturele diversiteit in contacten om te gaan. Het vermogen van individuen om een effectieve interpersoonlijke relatie en werkrelatie aan te gaan die cultuurverschillen overstijgt. Bron: De Jong & Colijn. Handboek culturele psychiatrie en psychotherapie. (2010)

Interculturele competentie: drie gebieden Bekendheid met de eigen culturele achtergrond. (awareness/ attitude) De wereldvisie van de ander leren kennen en gebruiken. (knowledge/ kennis) Strategisch kunnen hanteren van cultuurspecifieke interventies. (skills/ vaardigheden) Bron: Sue & Sue: Counseling the Culturally Diverse. (2003)

Etnocentrisme De impliciete en onbewuste natuurlijke neiging van ieder mens om de normen en waarden, de doelen en oplossingen zoals die in de eigen cultuur bestaan, als vanzelfsprekend op te leggen aan iemand uit een andere cultuur. “Superieur” vs. “inferieur” Bron: De Jong & Colijn. Handboek culturele psychiatrie en psychotherapie p. 295 (2010)

Wat maakt de GGZ hulpverlener competenter? Met andere woorden: - Wat maakt hulpverleners competenter om aan patiënten met een andere etnische of culturele achtergrond dan zijzelf adequate zorg te leveren?

Interculturalisatie Raad voor Volksgezondheid en Zorg: - “Een regulier zorgaanbod waarin alle hulpverleners in staat moeten zijn om alle cliënten, ongeacht etnisch culturele achtergrond, adequaat te begeleiden en behandelen.” Is een proces van wederkerigheid: - Gezamenlijke definities van sociale structuren zoeken. Bron: Kortmann. Interculturele Geestelijke Gezondheidszorg in Nederland. (2003)

Cultuur competenter maken van GGZ hulpverlener door.. Het bevorderen van deskundigheid van medewerkers. - Onderwijsmodule Transculturele Psychiatrie - Cursussen en studiedagen - Interculturele competentie trainingen (nieuwe) medewerkers - Bij- en nascholing Bron: De Jong & Colijn. Handboek culturele psychiatrie en psychotherapie. P ( 2010)

Cultuurcompetenter maken van GGZ door.. Het aantrekken van ‘allochtoon’ personeel. - Herkennings- en identificatiemogelijkheid - Taal, culturele achtergrond, leefsituatie - Drempelverlaging toegang GGZ ‘Ethnic matching’ -> grotere patiënt tevredenheid -> minder drop outs Bron: De Jong & Colijn. Handboek culturele psychiatrie en psychotherapie. P ( 2010)

Cultural matching vs. Indentity matching S. Sue (1998) - Pleit voor cultural matching: etnic matching en cognitive matching. A. Lucassen (2008) - Etnic + Identity matching: gemeenschappelijke noemers vb.: leeftijd, geslacht, religie etc. Bron: S. Sue: in search of cultural competence in Psychotherapy and Counseling Bron: A. Lucassen: een visie van hulpverleners op interculturele psychiatrie

Cultuurcompetenter maken van GGZ door.. Het aanpassen van zorgaanbod en werkwijze. -behandelvoorwaarden -behandelinstrumenten aanpassen: - Handleidingen/ protocollen/ richtlijnen - Cultural Formulation of Diagnosis - Culturele Interview - behandelmodulen -specifieke zorgvoorzieningen -categoraal organiseren Bron: De Jong & Colijn. Handboek culturele psychiatrie en psychotherapie. P (2010)

Leidt cultureel competenter maken van hulpverleners tot beter behandelresultaat? Diverse studies hebben aangetoond dat: - Kennis, attitude en vaardigheden ten gunste beïnvloedt worden - Positief effect patiënt tevredenheid Echter beter behandelresultaat? Bron: De Jong & Colijn. Handboek culturele psychiatrie en psychotherapie. P 100 (2010)

Literatuurbespreking Does Cultural Competency Training of Health Professionals Improve Patient Outcomes? A Systematic Review and Proposed Algorithm for Research Lie et al. J Gen Intern Med; Doel: - Systematische literatuur review tav gemeten effecten van culturele competentie training/ interventies op patiënt uitkomsten.

Methoden Elektronische database ; Engels Inclusie: - Originele onderzoeken met hulpverleners/ hulpverleningsdiensten en patiënten. - Culturele competentie training/ interventies - Gemeten uitkomsten patiënten specifiek en/of gezondheidszorg diensten. Meetinstrumenten tbv kwaliteit van de studies

Resultaten N= 7 4 RCT’s; 3 pre/ post field study 2 somatische artsen 3 GGZ hulpverleners 2 studenten

Resultaten Drie studies: positief effect patiëntuitkomsten: -> verbeterde vaardigheden en culturele sensitiviteit -> toegenomen patiënt tevredenheid -> verbeterde behandelresultaat werd niet aangetoond.

Conclusie Beperkt aantal onderzoeken dat een gemeten positieve relatie aantoont tussen culturele competentie training en verbeterde patiënt uitkomsten. Tot op heden geen bewijs voor verbeterde behandelresultaten.

Beantwoording vraagstellingen Het beschikken over de attitude, de kennis en de vaardigheden om met culturele diversiteit in contacten om te gaan. Diverse interventies/ methodieken op personeelsniveau en beleidsmatig niveau om hulpverleners cultureel competenter te maken. (Nog) Geen bewijs voor beter behandelresultaat bij cultureel competenter maken van hulpverleners.

Discussie Vormgeving culturele competenties trainingen? Culturele competentie training: beter patiënt tevredenheid, echter geen behandeleffect? Zorg categoraal indelen of niet?

Take Home Message Een ieder is cultureel competent. Vermijd vooroordelen en stereotypering. De basis is contact leggen! Een open en nieuwsgierige houding is gewenst. De Turkse patiënt bestaat niet…of toch wel?

Bedankt voor uw aandacht.

Waardeoriëntaties

Awereness/ Attitude Bewust en sensitief t.o.v. de eigen culturele bagage en waarderen en respecteren van verschillen. Bewust van eigen waarden en vooroordelen en hoe deze effect hebben op minderheden. Comfortabel zijn met verschillen tussen therapeut en patiënt t.a.v. geslacht, ras, seksuele oriëntatie. Sensitief zijn t.a.v omstandigheden waartoe besloten wordt de patiënt te verwijzen naar een therapeut van zijn eigen socio-demografische groep. Erkent en bewust zijn van eigen racistische, seksistische en heteroseksistische attitudes, opvatting en gevoelens. BRON: SUE & SUE: COUNSELING THE CULTURALLY DIVERSE. 2003

Knowledge/ kennis Beschikken over specifieke kennis en informatie over de specifieke groep waarmee je werkt. Goed besef hebben van hoe het sociaal-politieke systeem opereert t.a.v. de behandeling van grote groepen in de maatschappij. Het hebben van duidelijke en expliciete kennis en begrip t.a.v. de kenmerken van therapie. Bewust van institutionele barrières die voorkomen dat sommige patiënten geen gebruik maken van de geestelijke gezondheidszorg. Bron: Sue & Sue: Counseling the Culturally Diverse. 2003

Skills/ Vaardigheden Genereren van grote variëteit aan verbale en non verbale responsen. Het accuraat verzenden en ontvangen van (non) verbale berichten. Uitvoeren van interventie vaardigheden ten dienste van de patiënt mits geschikt. Bewust van hulpstijl; herkennen van de beperkingen en de impact op de cultureel verschillende patiënt en daarop kunnen anticiperen. Verschillende rollen innemen gekenmerkt door een actieve systemische focus, wat tot omgevingsinterventies leidt. Bron: Sue & Sue: Counseling the Culturally Diverse. 2003