De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
in de transitie naar een
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Stadsontwikkeling vooruit
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Yves Leterme Adjunct Secretaris - Generaal OESO Minister van Staat Brussel, 30 januari 2014 « 12 UITZICHTEN VAN VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST »
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
eCompetence Framework (e-CF)
Bevolkings- ontwikkeling Krimp Vergrijzing en Ontgroening
Samen innoveren: duurzaam samen
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Sportcafé Amsterdam Zuid
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Betrokkenheid op de werkvloer
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns.
Ken je kracht…Deel je kracht…
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
1. Onderzoek jezelf en je werkomgeving 2
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
Wonen Welzijn Zorg in Zwolle Themabijeenkomst Wonen Welzijn Zorg 18 september 2015.
De rol van de businesscases bij opschaling in de zorg Marian Schoone – TNO Work Health Technology Irek Karkowski – Dutch Domotics.
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Deel 1 Oriëntatie op het starten van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 1 Wat voor ondernemer ben ik?
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Gemeente Zoeterwoude Aanzet woonvisie Bouwstenen voor nieuw beleid.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Even voorstellen Aad van Fulpen Stichting Herrie.nu 1.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Verder verduurzamen inkoop “Wij willen de inkoop van diensten en producten verder verduurzamen…. en bevorderen het gebuik van lokaal geproduceerde producten.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Wijziging Woningwet per samenwerking tussen gemeenten en corporaties Dordrecht, 3 december 2014.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
De next steps Op weg naar regie en 2050
Prestatieafspraken Daniëlle Gerrits, gebiedsregisseur Mooiland.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
van specialist naar generalist L&D-professional wordt Business Partner
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
persoonlijk professioneel prettig
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
MvdM EVP-meeting, 12 oktober 2017
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
Duurzame zorg = breder dan milieu alleen.
Het doel van SLIMCirculair
Platform Duurzaamheid VGN Trippple-aanpak
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Gebiedscoöperatie Westerkwartier
Inspelen op innovaties
Deeleconomie voor professionals
Maduro DOE Nationale Ontwerpchallenge
Een lerende en adaptieve organisatie
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Omgevingsvisie gemeente Heerenveen - thematafel wonen
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?

De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig? #Carlo Muller #47 jaar, 3 dochters #Ondernemer #Adviseur #Verbinder #FM Consultants #KOBV #Hardloper

Hoe worden corporaties toekomstbestendig? De wereld op zijn kop #Brutering # Fraude # PEC # Heffingen # Woningwet

Hoe worden corporaties toekomstbestendig? #Onvoorspelbare toekomst #Wie is de doelgroep? #Regulering, core business #Efficiënt, minder geld #Concurrentie #Langs de thema's van nu: duurzaam, gezond en betaalbaar verhuren en renoveren!

De 4 Heidjes Beschikbaarheid Verhuurbaarheid Statushouders Doorstroming Betaalbaarheid Woningwet Huurbeleid (PT) Woonlasten (EPV) Duurzaamheid Energie-index NOM C2C

Hoe worden corporaties toekomstbestendig? Thema’s #1 Zorg voor een plan B # 2 Slim vooruit # 3 Groen is doen # 4 De klant (her)veroveren # 5 Flex op alle fronten

#1 Zorg voor een plan B Welk Business model? Creativiteit Big data en robotisering Virtual reality Welk probleem los je op?

#1 Zorg voor een plan B 1 Sneller reageren 2 Continu toetsen 3 Klant bepaalt het model

#1 Zorg voor een plan B Economische groei, demografische krimp Vergrijzing of ontgroening Nieuwe doelgroep Interactie met stakeholders Toegevoegde waarde voor klant Flexibel in eigendom Data-analyse van verhuisstromen Financieel haalbaar

#1 Zorg voor een plan B Drie tips: 1.Neem afstand 2.Ken jezelf en je organisatie 3.Klankbord met anderen

#2 Slim vooruit (over innovatie en meer) Innovatiedrang is laag Vele vormen van innovatie Open innovatie Productiviteit verhogen Samenwerken Wensen van de klant

#2 Slim vooruit (over innovatie en meer) Robotisering Passende huisvesting Afstemming portefeuille en assetmanagement Innovatieve klanten Levensloopbestendigheid Domotica Connectiviteit

#2 Slim vooruit (over innovatie en meer) Drie tips: 1.Denk out-of-the-box 2.Stop niet bij tegenslag 3.Blijf innoveren en ontwikkelen

De Vastgoed piramide “Horizontaal denken en vertikaal verbinden” Richting geven, aanjagen en borgen

#3 Groen is doen Duurzaamheid is onomkeerbaar Circulaire economie Water, afval, energie Betaalbare en energiezuinige woningen Eigendom is niet belangrijk Gezondheidsvoordelen

#3 Groen is doen Hoe verder met duurzaamheid? 1.Ben nieuwsgierig naar innovaties 2.Kijk naar kansen 3.Betrek iedereen intern en extern en deel ervaringen

#4 De klant (h)veroveren (sociaal vernieuwen) Van waarde naar klantgedreven Communicatie, communicatie, communicatie… Sociaal vernieuwen Assets ook sociaal inzetten Wat wil de klant?

#4 De klant (h)veroveren (sociaal vernieuwen) Tips voor sociaal vernieuwen 1.Ga in gesprek 2.Zoek partners bij zorg, onderwijs 3.Sluit goede contracten met de gemeente 4.Luister naar professionals

#5 Flex op alle fronten Dynamisch managen, slimmer samenwerken, flexibel organiseren Digitale Transformatie ‘Uberfication’ Het begrip ‘organisatíe’ Diversiteit leidt tot creativiteit Kies niet altijd voor zekerheid Serial entrepreneurschap

#5 Flex op alle fronten Wat bepaalt je succes? 1.Vertrouwen op de werkvloer 2.Digitaal transformeren 3.Flexibilteit in ondernemerschap 4.Kiezen is geen dilemma

Future Proof word je zo! (of niet) Concreet maken: Stap 1 Maak businessmodel dynamisch Stap 2 Blijf je zelf vragen stellen Stap 3 Neem je corporatie onder de loep Stap 4 Bekijk ontwikkelingen en benut kansen Stap 5 Wees flexibel en creatief