Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Digitaal delen is het nieuwe hebben” 9 vragen over de toekomst van overheidsinformatie ICTU Café 11 februari 2014.
Advertisements

Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Business concept SMART-consultants
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Implementatie ondersteuning werkpleinen
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Congres Appreciative Inquiry
Enterprise Document Management Fase
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Kwaliteitscriteria 2.1 VTH-taken.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden

Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Insights & Essentials Willem van Putten
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Verschillende rollen en stijlen
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Evaluatie Cursus.
DUTO: Kwaliteitseisen Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie (introductie voor architecten)
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
EKC-NASCHOLING januari 2013 – olv Eveline Floor PAM.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Positionering en functionaliteit Informatiebeheer Architectuur Archief 2020 Utrecht 8 juli 2015 Adrie Spruit.
DUTO: kwaliteitseisen Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie Themadag Duurzaam digitaal archiveren bij de provincies
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie Themabijeenkomst Digitaal Stelsel Omgevingswet 14 juli 2016
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Procesverbetering in de Zorg
Anders kijken, anders doen
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Aanbesteding Converged computing, networking en storage
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Samenwerking waterbeheerders
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Het E-depot van Rotterdam
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Team charter Instrument.
Cijferloos lesgeven bij talen
Coaching.
Bunnik & het RHC Zuidoost Utrecht
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider (DUTO) Nationaal Archief

Aan de orde (komend uur) Duto.wiki Hoe goed is jou informatie, incidenten? 5 criteria DUTO DUTO-scans Etc.

Alle (digitale) overheidsinformatie Bij u in orde, op orde, incidenten?

Duto samenwerking verbetert duurzame toegankelijkheid 5 kwaliteitscriteria

Informatie is vindbaar

Informatie is beschikbaar

Informatie is interpreteerbaar

Informatie is authentiek Irene Innovation manager bij Apple

Informatie is volledig

DUTO scans

Fase 2 CIO en Architecten: - Aanvullingen werkproces - Wat is mogelijk? Fase 1 Primair proces: - Werkproces beschrijven -Gebruikers- Ervaringen Fase 3 Dialoog 1&2: Samen komen tot wensen, prioriteiten en aanpak Fase 0 - Werving en Intake - Wat is er al onderzocht? - Wat vindt de klant hiervan? Fase 4 Implementatie DUTO & monitoren aanbevelingen scan Evaluatie scan Leren DUTO scan

Rollen in een duto-scan Bij de Provincie: Vast contactpersoon voor het DUTO-team Proceseigenaar Informatie-expert/architect Materiedeskundige op de inhoud van het werkproces CIO (adviseur/informatiemanager) Eventueel: secretaris ter ondersteuning van de vaste contactpersoon Wij leveren: Onderzoeker Duto-projectcoördinator

Wat doet een onderzoeker Wat doet een DUTO-onderzoeker? Samen met opdrachtgever (vanuit de archiefvormer) de onderzoeksscope afbakenen Onderzoeksvoorstel opstellen aan de hand van sjabloon Onderzoek uitvoeren: deskresearch doen op relevante documenten Onderzoek uitvoeren: pakweg 8 interviews houden (mogelijk te vervangen door workshop en voorbereiding) Interviews uitwerken in verslagen ( kan ook al deels tijdens de interviews) Rapportage opstellen (aan de hand van sjabloon) Rapportage presenteren aan opdrachtgever en eventueel bijwerken Ervaringen delen en meedenken over de ontwikkeling van de methode

Opdracht: Analyse Bespreek in drie-tallen de 5 kwaliteitscriteria Check even elkaars functie/rol in huidige functie Bij welke processen is kwaliteit informatie een risico Benoem gebruikersgroepen van die informatie Benoem enkele risico’s rondom die processen Wat zijn de belangrijkste tekortkomingen op de 5 kwaliteitscriteria

Veranderkans Is er er bereidheid of zijn er aangrijpingspunten om DUTO inzichten te benutten om een verandering te realiseren Zitten daar ook ‘werkende’ relaties, waarmee je het gesprek zou moeten, willen en kunnen starten Welke rollen kun jij inzetten?

Verbeteropties Benoem vanuit jou perspectief en vanuit het voorgaande concrete stappen die je zou kunnen voor verbetering(en) Kort Langere termijn En wat heb je daarbij nodig? Meld je dan aan als belangstellende voor een duto-scan 30 maart voorlichtingsbijeenkomst en/of afspraak

Processen/opbrengst uit de workshop 1. grondverwerving: vindbaar, beschikbaar en volledig. is risico, doet pijn, was urgent is opgelost, nu geen PE-energie 2. vergunning omgevingsdienst: bruikbaar. PE-energie ja, te snel in verbetering/alternatieven gegaan (afspraken te maken en inzet techniek) 3. VTH (vergunning toezicht en handhaving), bij brand/crisis: vindbaar en beschikbaar 4. acquisitie archief (rhc): beschikbaar (afspraken openbaarheid). Kans en PE-energie. Verbeteringen: instructie, controleren, kwaliteitsverbetering opdracht en verbetering technisch beheer. 5. aanbesteding (aannemers) inkoopproces (geen gegevensuitwisseling): beschikbaarheid (zip) 6. deelnemingen, aandeelhouderschappen (publieke maatschappijen: havens, energiebedrijven): vindbaar, beschikbaar, volledig (veel hangt in vergaderdossiers, ieder voor zich)

Evaluatie