Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider (DUTO) Nationaal Archief
Aan de orde (komend uur) Duto.wiki Hoe goed is jou informatie, incidenten? 5 criteria DUTO DUTO-scans Etc.
Alle (digitale) overheidsinformatie Bij u in orde, op orde, incidenten?
Duto samenwerking verbetert duurzame toegankelijkheid 5 kwaliteitscriteria
Informatie is vindbaar
Informatie is beschikbaar
Informatie is interpreteerbaar
Informatie is authentiek Irene Innovation manager bij Apple
Informatie is volledig
DUTO scans
Fase 2 CIO en Architecten: - Aanvullingen werkproces - Wat is mogelijk? Fase 1 Primair proces: - Werkproces beschrijven -Gebruikers- Ervaringen Fase 3 Dialoog 1&2: Samen komen tot wensen, prioriteiten en aanpak Fase 0 - Werving en Intake - Wat is er al onderzocht? - Wat vindt de klant hiervan? Fase 4 Implementatie DUTO & monitoren aanbevelingen scan Evaluatie scan Leren DUTO scan
Rollen in een duto-scan Bij de Provincie: Vast contactpersoon voor het DUTO-team Proceseigenaar Informatie-expert/architect Materiedeskundige op de inhoud van het werkproces CIO (adviseur/informatiemanager) Eventueel: secretaris ter ondersteuning van de vaste contactpersoon Wij leveren: Onderzoeker Duto-projectcoördinator
Wat doet een onderzoeker Wat doet een DUTO-onderzoeker? Samen met opdrachtgever (vanuit de archiefvormer) de onderzoeksscope afbakenen Onderzoeksvoorstel opstellen aan de hand van sjabloon Onderzoek uitvoeren: deskresearch doen op relevante documenten Onderzoek uitvoeren: pakweg 8 interviews houden (mogelijk te vervangen door workshop en voorbereiding) Interviews uitwerken in verslagen ( kan ook al deels tijdens de interviews) Rapportage opstellen (aan de hand van sjabloon) Rapportage presenteren aan opdrachtgever en eventueel bijwerken Ervaringen delen en meedenken over de ontwikkeling van de methode
Opdracht: Analyse Bespreek in drie-tallen de 5 kwaliteitscriteria Check even elkaars functie/rol in huidige functie Bij welke processen is kwaliteit informatie een risico Benoem gebruikersgroepen van die informatie Benoem enkele risico’s rondom die processen Wat zijn de belangrijkste tekortkomingen op de 5 kwaliteitscriteria
Veranderkans Is er er bereidheid of zijn er aangrijpingspunten om DUTO inzichten te benutten om een verandering te realiseren Zitten daar ook ‘werkende’ relaties, waarmee je het gesprek zou moeten, willen en kunnen starten Welke rollen kun jij inzetten?
Verbeteropties Benoem vanuit jou perspectief en vanuit het voorgaande concrete stappen die je zou kunnen voor verbetering(en) Kort Langere termijn En wat heb je daarbij nodig? Meld je dan aan als belangstellende voor een duto-scan 30 maart voorlichtingsbijeenkomst en/of afspraak
Processen/opbrengst uit de workshop 1. grondverwerving: vindbaar, beschikbaar en volledig. is risico, doet pijn, was urgent is opgelost, nu geen PE-energie 2. vergunning omgevingsdienst: bruikbaar. PE-energie ja, te snel in verbetering/alternatieven gegaan (afspraken te maken en inzet techniek) 3. VTH (vergunning toezicht en handhaving), bij brand/crisis: vindbaar en beschikbaar 4. acquisitie archief (rhc): beschikbaar (afspraken openbaarheid). Kans en PE-energie. Verbeteringen: instructie, controleren, kwaliteitsverbetering opdracht en verbetering technisch beheer. 5. aanbesteding (aannemers) inkoopproces (geen gegevensuitwisseling): beschikbaarheid (zip) 6. deelnemingen, aandeelhouderschappen (publieke maatschappijen: havens, energiebedrijven): vindbaar, beschikbaar, volledig (veel hangt in vergaderdossiers, ieder voor zich)
Evaluatie