De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
“Zonder taal geen verhaal” .
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Presentation Of Learning
Voorstellingsbrief Naam; Maaike Reimerink ben 16 Zit op praktijkschol de Wheemergaarden in klas 4a .Ik ga jullie nu wat vertellen over mijn stage .Ik ben.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Al doende leren training docenten
Welkom op onze thema-avond
Deltion College Engels A1 Spreken/ [Edu/001] thema: My name is…
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
preek over Deuteronomium 6:20-25
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Aanpak problematisch gedrag
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
(Voor)lezen is leuk!.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Kijken naar Kinderen Week 4
De rode draad in opleiden binnen AAOS
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Je sectorwerkstuk presenteren
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Het belang van voorlezen
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Woordjes leren.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Waar ga ik het over hebben? Wie ben ik (volgens mezelf)? Wat zijn mijn voornaamste interesses? Wat is verder belangrijk voor mij? Hoe denk ik over mijn.
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 6 Begrijpend lezen
Doelen realiseren met media
Het is vandaag Girlsday!
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
taal speelt een rol in alle vakken
Coachtraining DOEN?! DAG 2
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Transcript van de presentatie:

De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen

Doelen van de training Docenten kunnen: 1.beter technisch voorlezen 2.kwaliteitsvolle gesprekken voeren Schoolbreed: 3.ontstaat een leesklimaat 4.wat bijdraagt aan taalontwikkeling leerlingen

Opzet 4 bijeenkomsten in korte periode Docenten van verschillende vakken Mix van informatie en oefenen Twee keer per week lezen in hun eigen ‘onderzoeksklas’

APS-bevindingen

Schriftelijke evaluaties docenten: 1.Ze vinden zichzelf beter in staat om inspirerend voor te lezen moeilijke woorden te selecteren en uit te leggen kwaliteitsvolle interactie over het gelezene te stimuleren. 2.Ze kunnen aangeven wat ze nog moeilijk vinden in de gesprekken. 3.Ze zijn enthousiast, de meesten blijven voorlezen. 4.Ze zien een duidelijk pedagogisch effect in de klas. 5.Ze willen interactief voorlezen op hun school structureel een plek geven.

Wat hielp docenten in de training? De voorbeeldlessen op dvd De voorbeeldvragen De voorbereiding van het voorlezen De boekenlijst Reflectie op eigen opnamen en kijken naar elkaars beelden Observaties in de klas

Uit de evaluaties: Sowieso ga ik er mee door (docent Nederlands). Ik heb geleerd hoe ik meer uit de leerlingen kan halen zonder zélf het "antwoord" in te vullen (docent Engels). Vragen stellen wordt een automatisme. Ik had er nooit bij stil gestaan, las gewoon door (docent techniek praktijkschool) Als praktijkdocent is het voor mij belangrijk moeilijke woorden te herkennen: je let weer op de taalontwikkeling van het kind (docent praktijkschool). Ik ben het voorlezen gaan zien als "iets" wat in je les past (docent Bevo). We zijn even één groep: voorlezen = eenheidsvorming (docent Engels). Ik vind het leuk en geniet van de rust en gesprekken die er los komen binnen de groep (docent praktijkschool).

En tot slot … Interactief voorlezen is een veelbelovende nieuwe aanpak om lezen te stimuleren en docenten bij taalbeleid te betrekken. We waren verrast door het pedagogisch effect. Als het docenten lukt échte gesprekken te voeren met hun leerlingen is de beloning groot. Scholen: ga samenwerken met de bibliotheek! Schoolleiders en docenten: durf te investeren in professionele ontwikkeling!