Onderzoekend en ontwerpend leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Workshop Handelingsgericht werken
Reflectievaardigheden en instrumenten
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
HGW en gesprekken met leerlingen
Werken naar onderwijsbehoeften
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Pass’t Montessorionderwijs ?
Welkom op deze informatieavond
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Workshop evalueren Dcp
Natuur en Techniek in de Basisschool
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Toekomstgericht onderwijs
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
What is the meaning of? Student centered learning
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Creatopia| Basisonderwijs
BOM-model PV 25/03/2014.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend en ontwerpend leren St. Bavoschool

Voorstellen en programma 11 januari: introductie en vragen stellen 3 maart: rekenen 10 mei: taal 8 juni: zaakvakken Bij programma iets zeggen over aansluiting bij schoolpannen. Leerkrachten uitnodigen om ook vragen te stellen over die verbindingen als ze die hebben Reken module Vincent Jonker > even vragen of hij ook kan voordat we aankondigen dat hij komt

Introductie Onderzoekend en ontwerpend leren Zelf ervaren Theorie Opzet voor onderzoekend leren Opzet voor ontwerpend leren Zelf: Uitproberen in de eigen klas

Nieuwsgierigheid en vragen stellen 16.25u Exploreren en perceptie (appels meenemen) 10-15min Welke vragen kun je hierbij stellen? Bij elk volgende plaatje – welke vragen kun je nu niet meer stellen die je net wel kon stellen; kun je er nieuwe vragen bij bedenken Appel

Nieuwsgierigheid/Verwondering De natuurlijke onderzoekende houding is bij jonge kinderen aanwezig, maar wordt minder naarmate kinderen ouder worden Verdwijnt dit talent dan zomaar… ? W&T lessen kunnen ervoor zorgen dat het talent weer opbloeit en behouden blijft. Nieuwsgierigheid en verwondering zijn de eerste stappen in onderzoekend en ontwerpend leren.

Nieuwsgierige houding! Sensorische nieuwsgierigheid; gericht op zintuigelijke prikkels uit de omgeving (bijv. waar komt dat geluid vandaan of waarom kietelt het zo onder je voeten), Cognitieve nieuwsgierigheid; gericht op iets beter willen begrijpen (bijv. hoe werkt een auto of mobieltje), Epistemologische nieuwsgierigheid; gericht op het achterhalen van de (wetenschappelijke) oorsprong van bepaalde kenniselementen (bijv. hoe is elektriciteit ontdekt), Verwondering; gericht op het bewust als bijzonder of betekenisvol opmerken van alledaagse fenomenen (bijv. wat laten de bomen in de herfst veel verschillende kleuren zien). Onderzoek laat zien dat leerlingen vooral nieuwsgierig worden door de wereld buiten school en daarbij alle dimensies van een nieuwsgierige houding beslaan. Leraren laten nadenken over hoe de verschillende soorten nieuwsgierigheid zijn te prikkelen. Bijvoorbeeld sensorische nieuwsgierigheid heeft veel te maken met het aanbieden van prikkels (naar buiten gaan). Verwondering kun je stimuleren door de leerlingen attent te maken op de fenomenen die je ze aanbiedt of die de natuur ze geeft als je bijvoorbeeld buiten bent. Ook kun je ze een video laten zien van een verschijnsel.

Systemen en perspectieven Levende systemen Natuurkundige systemen Begrijpen Leven Wonen Maken Aarde en ruimtesystemen Schema voor het ordenen van de vragen Technieksysteem Bepalen Mathematische systemen

Fasen van onderzoekend en ontwerpend leren Hier ook ingaan op de filmpjes over OOL die ze hebben bekeken

Onderzoeken vs. problemen oplossen Kerndoel 42 = ‘Wetenschap’ = Onderzoekende houding bevorderen: “Hoe zit dat eigenlijk?” Kerndoel 45 = Technologie = Probleemoplossende houding bevorderen: “Kan dat beter?” 5 min Welke vragen bevorderen onderdoekende houding en vaardigheden en welke ontwerpen? Post its opplakken bij onderzoeken en ontwerpen

Onderzoek in de klas start met een goede vraag! Opzoekvragen Navraagvragen Operationele vragen Onderscheid duidelijk maken tussen wel en geen onderzoekbare vragen: een onderzoekbare vraag is een operationele vraag en kun je zelf onderzoeken. Laat hen zelf nadenken over een voorbeeld eventueel.

Welk type vraag is een goede onderzoekbare vraag? Hoe werkt een zonnewijzer? Met welk speelgoed speelden de kinderen van net na de oorlog? Wat beïnvloedt de snelheid van een speelgoedautootje dat van een hellingbaan rijdt? Laat leraren nadenken over welk type vragen dit zijn

Oefening: leraren gaan zelf aan de slag met het bedenken van onderzoeksvragen bij een e Ze kunnen zelf criteria bij bedenken (moet passen binnen thema X, kerndoel Y, etc.)

Is het probleem door ons op te lossen oontwerp het probleem Is het probleem door ons op te lossen probleem het probleem Oefening: leraren gaan zelf aan de slag met het bedenken van onderzoeksvragen bij een e Ze kunnen zelf criteria bij bedenken (moet passen binnen thema X, kerndoel Y, etc.) probleem

Mogelijkheden voor onderzoek. Bedenk bij een van je vragen een onderzoeksopzet met in je hoofd het uitvoeren met je leerlingen.

Ervaringsleren/Embodied Cognition De hedendaagse praktijk van het onderwijs in wetenschap en techniek is, vaak impliciet, gebaseerd op de theorie van het leren door doen. De aanname daarbij is dat praktische vaardigheden en inhoudelijke kennis zich het beste laten leren in de praktijk en vanuit concrete ervaringen. Vanuit die ervaringen kan dan naar theorievorming en abstracties toegewerkt worden. Door leerlingen een batterij, een lampje en stroomdraden te geven zal het begrip ‘stroomkring’ uit de ervaringen met uitproberen kunnen ontstaan. Veel leerlingen zullen dit boeiender vinden dan een uitgebreide theoretische instructie gevolgd door een korte demonstratie.” Wetenschap en techniek voor alle leerlingen door Lou Slangen

Morfologische kaart

Voorbeeld: Technici in de klas

Middag: vragen stellen Voorbeelden Theorie Welke vragen stellen jullie zelf – doel? Vervolg nadenken over inzet OOL in eigen klas/school > visie

Vragen die leerkrachten stellen om leerlingen…. Filmfragmenten Stuiteren en OL cyclus gr 7 plenair - vanaf 1.45-4.30 Plenair 0311 – begeleiden naar een onderzoekbare vraag 0.27-4.00 min. Wrijving experiment vanaf 1.00-4.30 min. Gr 3 wrijving – interview rapportage 0.00-3.30 min. Vragen die leerkrachten stellen om leerlingen aan het denken leerlingen, redeneren en handelen te zetten

Interactie bevorderen tussen kinderen bij groepswerk De kunst (van de leraar) is om de kinderen een constructief gesprek te laten voeren Een gemeenschappelijk doel afspreken Gemeenschappelijke ervaringen opbouwen Naar elkaar luisteren Op elkaar voortbouwen Van elkaar leren Argumenteren Minder sterk: Het dispuut: kinderen willen elkaar de wil opleggen Het cumulatieve gesprek: kinderen doen om beurten een duit in het zakje

Wat doen leerlingen onderling? Uit onderzoek blijkt: Iets aandragen (idee, informatie) Herhalen (zichzelf, ander) Reageren (wel of niet mee eens) Reguleren van actie Idee verder doordenken Elkaar vragen stellen Evalueren (iets van henzelf, ander of op de taak) Reflecteren

Rol van de leraar

Eigen vragen aan leerlingen Voorbereidingsopdracht Welke vragen heb je gesteld? Herken je er een patroon in? Vragen laten noteren op post-its

Type vragen – wat doen ze? Gericht op: nieuwsgierigheid opwekken denken handelen redeneren participatie / interactie reproductie ordehandhaving interesse … Classificeren van vragen in groepjes – flipovers en stiften + tape om op te hangen > gezamenlijk kijken of er een taxonomie gemaakt kan worden à la Bloom (hoe ga je om met deelnemers die opdrachten niet gedaan hebben > eerst paar minuten individueel vragen bedenken en noteren)

Hogere orde denkvaardigheden

Vragen die leerkrachten kunnen stellen om leerlingen aan het denken en redeneren te zetten. Een vraag die een reactie uitlokt: bijv. Wat weet je al over… (Door)vragen om: bijv. Erachter te komen wat een kind al weet of hoe die op het idee is gekomen. Vragen die leerlingen helpen die vast zitten zonder zelf het antwoord te geven. Leerlingen laten luisteren en reageren op elkaar. Vragen die helpen de verbanden te zien. Vragen die helpen om te reflecteren op hun redeneren.

Concept cartoons kunnen helpen

Creëren van een vraaggericht leerklimaat Plan momenten voor stellen van vragen Creëren van betrokkenheid vragen die uitnodigen tot reeks van reacties vermijd deelnemer-leerkracht ‘ping-pong’ indeling van ruimte > deelname aanmoedigen Geef tijd om na te denken Vermijd waardeoordelen op reacties 1. Plan het stellen van vragen die denken en redeneren stimuleren (vooraf bedenken welke vragen je wanneer wilt stellen – just in time en welk antwoord je daarop zou willen zien) 2. Stel vragen op manieren waarbij iedereen betrokken wordt 3. voorbeeld denken-delen-uitwisselen. Na een vraag is 3-5 seconden wachttijd functioneel omdat: -Leerlingen reageren uitvoeriger -Leerlingen geven vaker ongevraagde, maar toepasselijke, reacties -Leerlingen bieden gevarieerde, alternatieve verklaringen -Leerlingen koppelen hun antwoord aan die van andere leerlingen 4.Vermijd uitspraken als (dat is goed, juist, ja goed, maar bijna). Beter is in te gaan op reactie van leerlingen (doorvragen), bijv. wie heeft daar ideeën over? <na reactie> interessant, leg eens uit?

Onderzoekend en ontwerpen leren Doel = ‘Wetenschap’ = Onderzoekende houding bevorderen: “Hoe zit dat eigenlijk?” Doel = Technologie = Probleemoplossende houding bevorderen: “Kan dat beter?”

Doel van de vraag Uitgaande van je eigen ontwerp vanmorgen: Wat wil je bereiken met het stellen van een vragen (welk doel)? Welke vragen dragen daar aan bij (classificatie) kun je er nieuwe vragen bij bedenken – repertoire uitbreiden? Op welke wijze kun je materialen of inrichting van je lokaal / school inzetten bij beantwoording van vragen? Hier ook weer terugkomen op openingsvragen – hoe kun je een grote groep betrekken bij een opdracht, wat doe ik als het stil valt, hoe hou je iedereen bij de les, hoe kun je reacties uitlokken, hoe kijk je of leerling begrijpt wat je een leerling denkt, hoe faciliteer je redeneren etc.

Kracht van vragen stellen zit in: begeleiden richting een doel procesgericht vs. kennisgericht randvoorwaarden (leerklimaat) Kunst van vragen stellen zit in: creativiteit type vragen oefening repertoire ontwikkelen Bij repertoire ontwikkelen verwijzen naar SaZ handout (en uitdelen)

Ontwerp: Ruit van Earl Doelen Werk- Inhoud vormen Beoor- deling Beginsituatie Faciliteiten, randvoorwaarden, onderwijsvisie Visie opdracht

Afronding Evaluatie Wat vonden jullie van vandaag? Suggesties voor verbetering? Vragen Onderzoekend en ontwerpend leren Vragen stellen en denk- en redeneervaardigheden van leerlingen ….