Integraal gezondheidsbeleid dr Joop ten Dam Nationaal Gezondheidsinstituut, NIGZ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Participatiewiel: samenhang in beeld Alle 6 terreinen
Advertisements

Vitamine G Voordracht Klankbordgroep beleid maart 2206 Vitamine G: effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid.
Nederland participatieland?
Volksgezondheid Toekomst Verkenning – tussen wetenschap en beleid
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Vierde ontmoetingsdag breedstesportimpuls 27 mei 2004 Integrale aanpak gezondheids- en breedtesportbeleid in Twente Dick Bloemert Marja Jokhorst Marieke.
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Herbert Schilthuis IGZ
Coalitie Gezond Geweten 14 oktober 2013
Presentatie gemeente Waalwijk Inhoud Gemeente en gezondheid Gemeente en GGD Relatie gemeente - GGD De GGD in Waalwijk 27 september 2007 Ans Hermans, relatiebeheerder.
Veghel Transparant (lid VPPG)1 Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Veghel Transparant! voor leefbaarheid & gezondheid.
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Preventie effectiever maken
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
CEPHIR – academische werkplaats Rotterdam Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area’
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Jongeren Preventie Team
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport OGGZ in de Wmo Maandelijkse bijeenkomst pilotgemeenten Wmo 12 juni 2006.
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Overgewicht in deelgemeente Feijenoord Gea Schouten Afdeling Monitoring en onderzoek 8 februari 2011.
De rol van de fysieke en sociale leefomgeving. 1. GLOBE studie (vragenlijst) - Kern : verschillen in gezondheid - Onderzoek in 2 deelpopulaties - Resultaat:
Integrale zorg een stap verder brengen
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
E-MOVO: Digitale monitoring van gezondheidsrisicogedragingen bij adolescenten en de toepassing hiervan binnen gezondheidsbevordering Drs. Rik Crutzen Department.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
 Eindrapportage project gezondheidsbevordering bij Cliënten Traverse Stichting maatschappelijk opvang Traverse GGD Hart voor Brabant.
Introductie JOGG (Loek Leenen)
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Van cijfers naar kennis
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Steenwijkerland en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Raadsledenbijeenkomst April Enkele resultaten enquete Ongeveer 1700 raadsleden bereikt 270 ingevulde enquetes retour (16%) 138 positieve reacties.
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Facetbeleid in Den Haag Presentatie door Annamarike Boersma.
Verleden, heden en toekomst van public health. Public health Waar hebben we het over?
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
10 Kernboodschappen Beschrijving van de belangrijkste gezondheidsproblemen Stand van zaken Aanbevelingen voor lokaal (gezondheids)beleid Gemeentelijk rapport.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
Lokaal Gezondheidsbeleid en Wmo Gemeente Haaren. LGB en Wmo Presentatie GGD Hart voor Brabant kernboodschappen Haaren: Samenwerking tussen preventie WCPV.
Gezondheid & de Omgevingswet
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Actie in facetbeleid 26 november 2007
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Transcript van de presentatie:

Integraal gezondheidsbeleid dr Joop ten Dam Nationaal Gezondheidsinstituut, NIGZ

1.Overgewicht (ongelijk verdeeld) 2.Integraal Gezondheidsbeleid (IGB) 3.Drie instrumenten IGB

Overgewicht komt vaker voor bij lager opgeleiden

Gezondheidsverschillen: kerncijfers

Mobiliteitsbeperkingen naar opleiding

Lokale gezondheidsbevordering Groepen met een achterstand in gezondheid zijn moeilijk te bereiken. Om deze groepen tóch te kunnen bereiken is een ander paradigma nodig. Deze paradigma-wisseling is nu gaande: van de ‘klassieke’ GVO naar lokale gezondheidsbevordering en naar integraal gezondheidsbeleid.

Model van Lalonde (1974) 1.Biologische factoren (geslacht, leeftijd, etniciteit) 2.Fysieke omgeving (wonen, werken, milieu) 3.Sociale omgeving (sociale positie, vrienden, familie) 4.Leefwijzen (voeding, bewegen, roken, drinken) 5.Gezondheidszorg (toegang, prijs, kwaliteit)

Voorbeelden Historische gezondheidswinst door Riolering en waterleiding Huisvuil ophalen Verbetering arbeidsomstandigheden Sociale woningbouw

Afgelopen decennia: Rookontmoedigingsbeleid Woonbeleid (campagnes ventilatie) Verkeersbeleid (valhelm)

Definitie van integraal gezondheidsbeleid Beleid dat buiten de strikte volksgezondheidssfeer valt, maar dat toch ten doel heeft de gezondheid te bevorderen en/of gezondheidsschade te voorkomen

Kenmerken van integraal gezondheidsbeleid Samenwerking tussen de sector volksgezondheid en één of meerdere andere sectoren; Gericht op beïnvloeding van meerdere determinanten (factoren) in onderlinge samenhang; Expliciete betrokkenheid van de lokale of landelijke overheid; Mogelijke andere betrokkenen: buurtbewoners, patiënten- en consumentenorganisaties, bedrijven en instellingen.

Beleid: elk(e) sector/thema heeft raakvlakken met overgewicht

Voorbeelden beleidsterreinen RO: verbeter wandel- en fietspaden, verbod honden op speelvelden. Sport: sportieve activiteiten en voorzieningen, coördinator voor samenwerking sectoren sport en school. Onderwijs: stimuleren van meer sport en bewegen op school, meten overgewicht. Zorg & welzijn: deskundigheidsbevordering, stimuleren gebruik JGZ aanbod en oudercursus gezonde voeding.

Wat kunnen gemeenten doen? Voorbeeld overgewicht bij de jeugd Verkeersbeleid: veilig fietsen Onderwijsbeleid: gezonde voeding Ruimtelijke ordening: speelruimte Sociaal beleid: sportpas

Beleidsinstrumenten Instrumentstimulerendterugdringend Juridisch: vergunning,verordening overeenkomstgebod, verbod Economisch: subsidieheffing, boete Communicatief: voorlichtingwaarschuwing Voorziening:realisatie aanbod aanbodbeperking Meeste effect bij combinatie van de instrumenten

Stand van zaken Integraal gezondheidsbeleid op lokaal niveau Volgens de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid (WCPV) zijn gemeenten verplicht om gezondheidsaspecten in bestuurlijke beslissingen te bewaken. Het aantal gemeenten dat aandacht besteedt aan de gezondheidsgevolgen van beslissingen op andere terreinen is de afgelopen jaren gestegen. Ondanks het feit dat het voeren van integraal gezondheidsbeleid binnen gemeenten wettelijk verplicht is, wordt het nog weinig structureel uitgevoerd. Inspectie Volksgezondheid gaat hierover rapporteren.

Instrumenten om integraal gezondheidsbeleid vorm te geven: 1.Hoe pakken we een probleem aan? > Determinantenbeleidsscreening beschrijft de beleidssectoren die iets aan een belangrijk volksgezondheidsprobleem zouden kunnen doen. 2.Waar liggen de kansen? > Quick scan facetbeleid stelt de inhoudelijke, politiek-bestuurlijke en instrumentele haalbaarheid van integraal gezondheidsbeleid vast. 3.Welke gezondheidseffecten heeft ons beleid? > Gezondheidseffectschatting analyseert de gezondheidseffecten van beleid van een andere sector.

Determinantenbeleidsscreening Wat zijn de belangrijkste determinanten van een gezondheidsprobleem? Welke gemeentelijke afdelingen kunnen een rol spelen bij het oplossen hiervan? En welke middelen hebben die afdelingen om gezondheid te bevorderen? Met de DBS kunt u nagaan welke beleidsafdelingen – naast de afdeling Volksgezondheid – in belangrijke mate kunnen bijdragen aan het oplossen van dit gezondheidsprobleem en om welke aanpak dat vraagt.

Quick scan facetbeleid De Quick scan facetbeleid is een methode om te analyseren welke intersectorale samenwerking de meeste kansen biedt. De antwoorden op de vragen van de Quick scan facetbeleid geven inzicht in de kansrijkheid van integraal gezondheidsbeleid. Bovendien geeft de methode inzicht in welke coalities met welke actoren nodig zijn, om de komende jaren een goed integraal gezondheidsbeleid te kunnen voeren.

Gezondheidseffectscreening De Checklist Gezondheidseffectscreening geeft de gemeente inzicht in het effect op de gezondheid van beleidsvoornemens van andere afdelingen dan de afdeling Volksgezondheid. De Checklist Gezondheidseffectscreening geeft verder de mogelijkheden aan voor het terugdringen van eventuele negatieve effecten en het versterken van positieve effecten.

Health in all policies After Health Education (60 and 70’s) and Local Health Promotion or Community Approach (80 and 90’s) we are entering a third stage: Health in all Policies Features: –Investing in sectors outside Public Health –Policy, not projects –Sustainable –A changing role of the health promotion officer: from supplier to mediator A practical and realistic way to implement the Ottawa Charter and the Healthy Cities principles

Integraal gezondheidsbeleid dr Joop ten Dam Nationaal Gezondheidsinstituut, NIGZ