Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Jonge kinderen leren rekenen
De rekentoets.
SWV DRONTEN: Onderbouw
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Rekenproblemen en Dyscalculie
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Disclaimer.
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 3: Getalbegrip
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Mathematics Education and Neurosciences
De nieuwe producten van Speciaal Rekenen
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
wiskunde in vernieuwd vmbo
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Rekenen en Rekenproblemen
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009.
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
De 10e editie havo-vwo OB.
Voorlichtingsavond groep 3
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
‘Hoeveel auto’s kunnen er op een brug voor hij doorzakt?’
Informatieve bijeenkomst
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Bij de informatieavond van groep 1/2
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Welkom in Groep 6/7!. Inhoud Even voorstellen Vakken en activiteiten in groep 6 Vakken en activiteiten in groep 7 Voorlopige advisering groep 7 Hoe werkt.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Wiskunde in het eerste leerjaar
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen
Didactiek Lesformulier.
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Didactiek Lesformulier.
Doorlopende leerlijnen PCOU
Meten en metend rekenen
5. Je herkent en gebruikt patronen en regelmaat
Transcript van de presentatie:

Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011

Programma Opening en kennismaking Groepsbezoek en kijkwijzer Een terugkoppeling Rekenen bij jonge kinderen (Beelden van) de rekenontwikkeling bij jonge kinderen Leerlijnen Wenselijke beginsituatie en eind groep 2 Lunch Rekenen in Ko We focussen op een rekenactiviteit Afsluiting Wat nemen we mee, ervaringen, afspraken

Doelen Verbeteren aansluiting voor- en vroegschool op het gebied van rekenen Opfrissen kennis rekenen bij jonge kinderen Leerlijnen rekenen koppelen aan Puk&Ko/ Ik&Ko Kijkwijzer toespitsen op rekenen Leren van elkaar

Rekenontwikkeling bij jonge kinderen Meer dan alleen specifieke kennis en op zichzelf staande vaardigheden zoals tellen en meten: Rekenen/ wiskunde is: (Freudenthal, 1991) - Een probleemoplossende activiteit (context) - Gericht op zeker weten - Leggen van relaties - Kunnen schematiseren

Rekenen bij jonge kinderen Gedreven door eigen kinderlijke nieuwsgierigheid Natuurlijke drang om te onderzoeken hoe dingen in elkaar zitten Behoefte om na te spelen wat ze grote mensen zien doen Geïnteresseerd in kleine rekenprobleempjes

Tellen ontluikende gecijferdheid Tweeheid, drieheid en veelheid Telrij als opzegversje Naspelen van resultatief tellen Symboliseren op de vingers Veranderende hoeveelheden: telrij inzetten

Verschillende vormen van tellen Akoestisch tellen Synchroon tellen Resultatief tellen Verkort tellen Afnummeren

Getalbegrip: betekenis van getallen Aantal Naamgetal Telgetal Meetgetal Rekengetal

Getalbegrip: bewerkingen Erbij-situaties Eraf-situaties Splitsingen

Meten Meten= grootte van objecten en verschijnselen bepalen Lengte meten Gewicht meten Inhoud meten Meten gericht op afpassen en verhoudingen

Meten: fasen bij meten Meten via vergelijken en ordenen Meten via afpassen aan de hand van meeteenheid Meten via meetinstrument Meten van tijd

Meetkunde Oriënteren Construeren Opereren

Leerlijnen SLO Wenselijke beginsituatie aan begin van groep 1 en eind van groep 2: - voor aanvang van groep 1 heeft de leerling ervaring op gedaan met…. - de leerling moet minimaal aan het eind van groep 2… - de leerling kan doorgaans aan het eind van groep 2 ….

Leerlijnen 3 domeinen Getalbegrip Meten Meetkunde

Getalbegrip Omgaan met de telrij Omgaan met hoeveelheden Omgaan met getallen

Meten Algemeen Lengte, omtrek en oppervlakte Inhoud Gewicht Tijd

Meetkunde Oriënteren en lokaliseren Construeren Opereren met vormen en figuren

Rekendomeinen in Puk & Ko Ontluikende gecijferdheid Ruimtelijke oriëntatie Meten

Rekendomeinen in Ik & Ko Rekenen Tellen Getalbegrip Meten Meetkunde Tijd