Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011
Programma Opening en kennismaking Groepsbezoek en kijkwijzer Een terugkoppeling Rekenen bij jonge kinderen (Beelden van) de rekenontwikkeling bij jonge kinderen Leerlijnen Wenselijke beginsituatie en eind groep 2 Lunch Rekenen in Ko We focussen op een rekenactiviteit Afsluiting Wat nemen we mee, ervaringen, afspraken
Doelen Verbeteren aansluiting voor- en vroegschool op het gebied van rekenen Opfrissen kennis rekenen bij jonge kinderen Leerlijnen rekenen koppelen aan Puk&Ko/ Ik&Ko Kijkwijzer toespitsen op rekenen Leren van elkaar
Rekenontwikkeling bij jonge kinderen Meer dan alleen specifieke kennis en op zichzelf staande vaardigheden zoals tellen en meten: Rekenen/ wiskunde is: (Freudenthal, 1991) - Een probleemoplossende activiteit (context) - Gericht op zeker weten - Leggen van relaties - Kunnen schematiseren
Rekenen bij jonge kinderen Gedreven door eigen kinderlijke nieuwsgierigheid Natuurlijke drang om te onderzoeken hoe dingen in elkaar zitten Behoefte om na te spelen wat ze grote mensen zien doen Geïnteresseerd in kleine rekenprobleempjes
Tellen ontluikende gecijferdheid Tweeheid, drieheid en veelheid Telrij als opzegversje Naspelen van resultatief tellen Symboliseren op de vingers Veranderende hoeveelheden: telrij inzetten
Verschillende vormen van tellen Akoestisch tellen Synchroon tellen Resultatief tellen Verkort tellen Afnummeren
Getalbegrip: betekenis van getallen Aantal Naamgetal Telgetal Meetgetal Rekengetal
Getalbegrip: bewerkingen Erbij-situaties Eraf-situaties Splitsingen
Meten Meten= grootte van objecten en verschijnselen bepalen Lengte meten Gewicht meten Inhoud meten Meten gericht op afpassen en verhoudingen
Meten: fasen bij meten Meten via vergelijken en ordenen Meten via afpassen aan de hand van meeteenheid Meten via meetinstrument Meten van tijd
Meetkunde Oriënteren Construeren Opereren
Leerlijnen SLO Wenselijke beginsituatie aan begin van groep 1 en eind van groep 2: - voor aanvang van groep 1 heeft de leerling ervaring op gedaan met…. - de leerling moet minimaal aan het eind van groep 2… - de leerling kan doorgaans aan het eind van groep 2 ….
Leerlijnen 3 domeinen Getalbegrip Meten Meetkunde
Getalbegrip Omgaan met de telrij Omgaan met hoeveelheden Omgaan met getallen
Meten Algemeen Lengte, omtrek en oppervlakte Inhoud Gewicht Tijd
Meetkunde Oriënteren en lokaliseren Construeren Opereren met vormen en figuren
Rekendomeinen in Puk & Ko Ontluikende gecijferdheid Ruimtelijke oriëntatie Meten
Rekendomeinen in Ik & Ko Rekenen Tellen Getalbegrip Meten Meetkunde Tijd