Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorschool voor iedereen
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Harmonisatieplannen kabinet
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Lokale opvoedhulp en opgroeihulp en de Centra voor Jeugd en gezin Jo Hermanns CO ACT Consult UvA.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Presentatie onderdeel CJG Route 1 Kind – 1 Gezin – 1 Plan Rendement
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Ghislaine Fonteijn – Driessen, directeur Ria Peters, orthopedagoog Peuterspeelzalen Venray.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Het brede school ondersteuningsteam BSOT. Uitgangspunten preventief werken / vroeg signaleren samenwerken met alle instanties en ouders snelheid van.
CJG4Kracht Ambulante hulp “zonder indicatie” gemeente Apeldoorn Saskia Blom, vakinhoudelijk manager CJG Monique te Wierik, beleidsadviseur jeugdzorg gemeente.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Technische briefing Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Inhoud presentatie Visie Organisatie Coördinator Plan van aanpak
Doorlopende leerlijnen PCOU
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
Transcript van de presentatie:

Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen

SPA 10 locaties in Assen 4 locaties VVE Programma’s Puk en Boekenpret Startgroep Peuters (landelijke pilot) Op stap met Puk en Babyboekenpret Samenspel Ouder & Kind Toeleiding Stichting Peuterspeelzaalwerk Assen Winnie Bulthuis, stafmedewerker VVE SPA, Marion Schildkamp, directeur SPA

Historie Vroeg Erbij behoefte aan ondersteuning leidsters kinderen met opvallend gedrag deskundiger worden in handelen na signalering ondersteuning in contact met ouders samenwerking in de keten

Uitgangspunt werkwijze: Aansluiten bij wat er al is Observeren alle kinderen Contact met wijkverpleegkundigen Contact met ouders Overdracht naar basisonderwijs

van pilot naar stedelijke werkwijze Pilot peuterspeelzalen 2008 Uitbreiding kinderopvang in 2009/2010 Uitrol heel Assen Nu onderdeel CJG, stedelijke werkgroep

Werkwijze Hulp erbij halen Leidsters en wijkverpleegkundige tandem consultatie, overleg, afstemming met ouders Aanvullend: Ambulant begeleider: advies, specifieke kennis Observatie op de groep Expertise delen/deskundigheidsbevordering leidsters Handelingsadviezen en alternatieven

Werkwijze Kindbesprekingen per locatie met wijkverpleegkundige en soms ook ambulant begeleider (vergroten expertise leidsters) Observaties op de groep ambulant begeleider, tips en adviezen voor handelen op de groep (vergroten expertise leidsters) –Preventieve groepsbezoeken –Op consultatie, na overleg Tijdig zorg erbij halen via Centrum Jeugd en Gezin Tijdig eventuele indicatie voor MKD of speciaal onderwijs. Goede overdracht basisonderwijs Alles in overleg met ouders

wat levert het op Gerichter signaleren Leidster worden vaardiger in herkennen zorg Bespreken met ouders sneller en gemakkelijker Preventief: adviezen voor leidsters en ouders in vroeg stadium, ondersteunend Aandacht voor basisklimaat, bijzonder gedrag en oplossingen Vroeg aandacht voor startpositie in onderwijs

Voorwaarden werkwijze 1.Een duidelijk en werkbaar protocol 2. Helder stappenplan met taken en verantwoordelijkheden 3.Afspraken CJG, in Assen stedelijke werkgroep

Cijfers Uit evaluatie 2011: Toename aantal besproken en geobserveerde kinderen Afname groepsbezoeken, resultaat elkaar sneller in vroeg stadium weten te vinden Beter in staat zorg te verwoorden, ook naar ouders

Gemeente Assen Kindbesprekingen peuterspeelzaalDoorgaande lijn Brede School Regierol gemeente: sluitende aanpak en dwarsverbanden Werkgroep Vroeg erbij Brede School Centrum Jeugd en Gezin Werkgroep jeugd

Resultaat Snel en efficiënt zorg op maat bieden Preventief, vindplaatsgericht werken Voor elke kind een goede startpositie in het basisonderwijs Toeleiding doelgroepkinderen naar de voorschool

Samen één kind één plan één team

Toeleiding van doelgroepkinderen naar VVE VVE programma’s, wet OKE Vroege winst: de beste winst Inspanningsverplichting gemeenten, 100% bereik doelgroepkinderen Waterdicht systeem toeleiding

Toeleiding van doelgroepkinderen naar VVE Doelgroepkinderen Sterke relatie opleidingsniveau ouders en schoolsucces kinderen Taalachterstand door onvoldoende taalaanbod Risicoprofiel/omgevingsanalyse Assen: Molukse kinderen, speciale aandacht, specifieke activiteiten

Toeleiding van doelgroepkinderen naar VVE s

Babyboekenpret: zo jong mogelijk bezig met taal.

Toeleiding van doelgroepkinderen naar VVE Met mama op de peuterspeelzaal

Toeleiding van doelgroepkinderen naar VVE Cijfers 2012 Baby Boekenpret 49 kinderen Meeste kinderen gaan door naar psz koven deel ook naar opstap Ouder & Kind Samenspel 58 gezinnen, met een of meer kinderen Veel kinderen stromen door naar peuterspeelzaal Op Stap met Puk 61 kinderen met ouder Bijna allemaal naar de peuterspeelzaal, soms kinderopvang.