Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken
Advertisements

Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Welkom The Future State of Lean
Aanpak voor een top team
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Ouders en Kinderen Centraal
EhrmVision – Presentatie
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Kenmerken van een goed team
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Slagkracht met kwaliteit
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Kaderraad Scouting Academy. Inhoud : Informatie over de Scouting Academy Functie praktijkbegeleider Trainingen en cursussen.
Onderzoekend Vermogen
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Programma Voorstellen Inleiding LINC als methodiek Wat staat er in de rapportage? Testuitslagen Competenties in kaart gebracht Koppeling met beroepen-
Netwerkleren in het onderwijs
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Beslissen managen en macht
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
leiderschap in planning & control
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Welkom bij de 3de conferentie van de Werkgroep BIM-competenties.
Directeur Leiding geven Visie Verantwoordelijkheid Creëert randvoorwaarden.
Resultaatgericht Samenwerken
Bepaal jouw SuperPowers!
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoe krijg je ze mee? Annemarie Mars.
Kenmerken van een goed team
A+O project Co-creatie in de praktijk
Kenmerken van een goed team
Veiligheidscultuur & leiderschap
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Werkgevers wendbaar aan de slag
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Noodzaak strategisch niveau communicatieadviseur ?
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Actieonderzoek.
Competenties Omgevingswet Een praktijk voorbeeld
Overzicht gedragingen per competentie
De onzichtbare MT - vergadering
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007

Wat heeft een organisatieadviseur nodig? Context= situatie of verband waarbinnen de adviseur interventies doet Aanpak= generieke benadering van een probleemsituatie Interventie= één of een serie geplande veranderactiviteit(-en) erop gericht om het functioneren van een organisatie te verbeteren Competentie= iets dat iemand goed kan. Context Aanpak Competenties Interventies Basiscompetenties Achtergrond / Stijl van veranderen / Eigen repertoire

Relevante vraagstukken voor het vak Kan elke adviseur alle aanpakken en interventies aan? Wat voor type adviseur moet je hebben voor welk probleem en voor welke context? Speelt de persoonlijke achtergrond, stijl en voorkeur een rol bij de gekozen aanpak of interventies? (‘hamer zoekt spijker’)

Uitkomst onderzoek Basiscompetenties: heeft iedere adviseur nodig Aanpakspecifieke competenties: de schaatsbeweging van de adviseur ………maar de ene aanpak kan hem beter liggen dan de andere. Interventiespecifieke competenties: 4 clusters van interventies –Strategische vraagstukken en processen tussen mensen –Structuur, processen en HRM-instrumenten –Beheersing & controle –Training/ontwikkeling en duurzaam leren/veranderen door interactie

Aanpakspecifieke competenties E xpertmatige aanpak: Ondernemerschap, marktgerichtheid, durf, onafhankelijkheid, resultaatgericht, kwaliteitsgericht, leiderschap, consulteren en risicobewust Procesmatige aanpak: Zelfbeheersing, organiseren, coalitie sluiten, energie, organisatiebewustzijn, coachen, persoonlijk beroep en besluitvaardigheid Interventiespecifieke competenties Strategie en processen tussen mensen: Organisatiebewustzijn Structuur, processen en HRM Plannen, organiseren en resultaatgericht Beheersing/controle: Durf, plannen, resultaatgericht, omgang met details en problemen oplossen Training en duurzaam leren/veranderen door interactie: Coachen en inspireren Basiscompetenties Veerkracht tonen: flexibel Analyseren: analytisch, conceptueel denken, lerende oriëntatie en creativiteit Beschouwen: oordeelsvorming, omgevingsbewustzijn en visie ontwikkelen Faciliteren: luisteren en sensitiviteit Beïnvloeden: communiceren, optreden en overtuigingskracht Vertrouwen wekken: integriteit, betrouwbaarheid, loyaliteit en gunstige sfeer creëren Onderzoeksresultaat

Zelftest Ikzelf Competenties: bezit ik ze? kan ik ze ontwikkelen? Interventies: doe ik de interventie? kan ik de interventie leren? Aanpak: waar plaats ik mezelf? Boven-, onder en neven- geschikte Competenties: zie ik het je doen? kan je het leren? Interventies: doe je de interventie? kan je de interventie leren? Aanpak: waar plaats je de adviseur? Uitkomsten onderzoek Basiscompetenties: iedere adviseur zou ze moeten beheersen Interventiespecifieke competenties: bezit je de competenties die nodig zijn voor de interventie? Aanpakspecifieke competenties: bezit je de competenties die nodig zijn voor het uitvoeren van een aanpak?

Andere uitkomsten 4 cases: hoe pakken 40 ervaren collega’s deze case aan? Waar letten adviseurs op in de context? Tijdsdruk Escalatie Verschil machtsverhouding Functieafhankelijkheid Identificatie Reflectievermogen Kennis en kunde

Relevante opbrengsten voor het vak op basis van dit onderzoek Kan elke adviseur alle aanpakken en interventies aan? Wat voor type adviseur moet je hebben voor welk probleem en voor welke context? Speelt de persoonlijke achtergrond, stijl en voorkeur een rol bij de gekozen aanpak of interventies? (‘hamer zoekt spijker’) Andere opbrengsten: - Interventielijst: 9 hoofdcategorieën met voorbeelden - Competentielijst: 10 hoofdcategorieën met onderverdeling