Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Iedereen gelijke kansen op school
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Brede school in Berkenbos
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Sociale activering Brussel W² Werk Welzijn.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 24 mei 2012.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
NME: kiezen, leren, meedoen
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Even voorstellen Anja Hol
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
Administrateur-generaal
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Gelijke kansen op school: het kan!
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Ann, Kelly coördinator/teamcoach
Ann, Kelly coördinator/teamcoach
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Lokaal loket kinderopvang
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
het katholiek basisonderwijs
Infosessie: attesten inkomenstarief 11, 18 en 20 januari 2016 Sofie Delcourt – VVSG Stafmedewerker Kinderopvang
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Presentatie werking ouderraad
Lokaal loket kinderopvang
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Toegankelijke communicatie
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent

Evolutie kinderopvang  Van een eerder medische aanpak naar een meer pedagogische aanpak  Van ouders als gebruikers naar ouders als partner in de opvoeding van hun kind  Van middle-class families naar socio- culturele diversiteit van families  Van economische functie naar een balans in economische, pedagogische en sociale functie

Gent : traditie van vernieuwing  Integratie van kinderopvang en onderwijs binnen één departement  Pedagogische Begeleidingsdienst  Traditionele vernieuwingsscholen : Freinet, Jenaplan, Dalton  Profilering kinderopvang : buurtgericht, inclusie, Reggio Emilia, Groen en duurzaam  Samenwerking met nationale en Europese partners

Basiswaarden 1. Toegankelijk en betaalbaar 2. Respect voor diversiteit 3. Participatie van ouders 4. Deel van de lokale gemeenschap 5. Pedagogische kwaliteit

1. Toegankelijk en betaalbaar  Inschrijvingsbeleid Tinkelbel een CAR met plaatsen voor kansengroepen  Inkomen gerelateerde ouderbijdrage  Sociaal tarief

2. Respect voor diversiteit  Leefgroepen, activiteiten en medewerkers weerspiegelen de diversiteit van de buurt  De verschillende thuistalen zijn zichtbaar, hoorbaar en verstaanbaar voor iedereen  Training van medewerkers rond omgaan met diversiteit

Training via DECET principes  Iedereen heeft het gevoel dat hij/zij erbij hoort  Iedereen wordt gestimuleerd om alle aspecten van zijn/haar identiteit te ontwikkelen  Iedereen kan van elkaar leren, over culturele en andere grenzen heen  Iedereen kan participeren als actieve burger  Iedereen gaat bewust om met vooroordelen via open communicatie en leergierigheid  Iedereen werkt samen om institutionele vormen van vooroordelen en discriminatie te bestrijden

3. Participatie van ouders  Informeren zodat ouders zich uitgenodigd voelen om deel te nemen aan de werking  Samen leven zodat thuisgewoonten en opvang op elkaar worden afgestemd vb wederzijds wennen, dagelijks gesprek, feesten  Samen doen zodat kennis en kunde van elke ouder wordt benut vb naaien, zingen, voorlezen, schilderen, vorming volgen  Samen denken en beslissen zodat elke ouder inspraak heeft vb tevredenheidsgesprek, snoezelruimte, uitstap

Project brugfiguren In scholen werken “brugfiguren” rond volgende 4 doelstellingen :  Ondersteunen van scholen en leerkrachten bij het ontwikkelen van een gelijke kansen beleid  Leerkrachten helpen om met een open geest naar de thuiscultuur van de kinderen te kijken  Kwetsbare ouders ondersteunen rond schoolactiviteiten en communicatie met school  Elke ouder betrekken bij de school en hem aanspreken als partner in het leerproces

4. Deel van de lokale gemeenschap  Opvang zichtbaar en aanspreekbaar in de buurt  Buurt benutten als waardevolle leef- en leeromgeving  Samenwerking met buurtorganisaties rond accommodatie, activiteiten, acties  Kinderen, ouders en team als actieve burgers in de buurt

Project Brede school De brede school projecten  Stimuleren de samenwerking met alle actoren in het kader van de brede ontwikkeling van kinderen  Optimaliseren het gemeenschappelijk gebruik van de infrastructuur  Stimuleren de participatie van ouders  Stimuleren de sociale cohesie en positieve acties  Coördineren activiteiten voor kinderen tijdens en buiten de schooltijd

5. Pedagogische kwaliteit Een gemeenschappelijke holistische kijk naar opvoeding en ontwikkeling van jonge kinderen tussen 0 en 6 jaar met focus op  Kinderen als motor van het eigen opvoedings- en leerproces  Welbevinden en betrokkenheid van kinderen  Natuurlijke leerstrategieën