1 Vragen en Proeftentamen OIS. Project presentaties op maandag 18 april  dit start wel om 13:15; tot +/- 16:00  iedereen is aanwezig!  zaalindeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Using Media ’09/’10 Blok 1 Werkcollege 4. OPDRACHT 1-communicatiecampagnes (60 minutes) Vorm groepjes van 4 personen (met dezelfde case/opdrachtgever)
INTERACTION DESIGN Week 8.
Medmec04 les 3 Engagement.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Medmec04 – Engagement Les 5
Workshop opstellen adviesrapport
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
Kinderen en hun sociale talenten
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Visie & Strategie.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren Blok 1
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Solliciteren: wat wil ik?
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden 3
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Verdieping Timemanagement
– examentraining schrijven & taalportfolio
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Onderhouden met Werktuigen en machines
Ondernemingsvormen.
Workshop academisch schrijven
Innovatie in het onderwijs
Afsluiting Infocyclus Informatie over de examens en evaluatie
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct Uitwerken concept DEM
SCHRIJF JE SOLLICITATIEBRIEF EN CV
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
E-health domotica E-learning
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
E health, Domotica en E-learning
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Democratie Marlies Houtbraken.
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Wat leer je allemaal op school?
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

1 Vragen en Proeftentamen OIS

Project presentaties op maandag 18 april  dit start wel om 13:15; tot +/- 16:00  iedereen is aanwezig!  zaalindeling volgt elk groepje presenteert, max. 10 minuten  overtuig opdrachtgevers en zaal dat jullie ontwerp het beste is overtuigende demo goede onderbouwing goede presentatiestijl vragen uit publiek, max. 5 minuten zaalprijs(je) inleveren demo & verslag  deadline woensdag 20 april, 10:00 ‘s morgens 2

Tentamen recht op extra tijd, mail  we zijn dingen aan het regelen opzet:  8-10 korte vragen, met korte antwoorden (60% cijfer)  een casus (40% cijfer) 3

Vraag 1 (inzending) Schneider en Shifrin onderscheiden twee soorten taken. Welke zijn dit en wat is het verschil? 4

Vraag 1 (inzending) Schneider en Shifrin onderscheiden twee soorten taken. Welke zijn dit en wat is het verschil? Antwoord:  automatic processing (standaardtaken)  controlled processing (onbekende moeilijke taken). 5

Geheugen en aandacht: Automatic & controlled processing Schneider en Shifrin (1977) onderscheiden  automatic processing standaardtaken vragen weinig capaciteit  controlled processing onbekende en moeilijke taken vragen veel capaciteit  moeilijke taak die je oefent kost steeds minder capaciteit 6

Vraag 2 Benyon omschrijft zijn visie op het ontwerpen van interactieve systemen als ‘human ‐ centred design’. Merk op dat hij niet spreekt van ‘user ‐ centred design’. Waarom is dit het geval? Geef ten minste een plausibele inhoudelijke reden. (ca. 2 zinnen) 7

Vraag 3 a. Noem twee belangrijke verschillen tussen een mentaal en een conceptueel model. (2 zinnen) b. Wat is het belang van een mentaal model bij het ontwerp van interactieve systemen? (ca. 2 zinnen) c. Geef drie manieren aan waarop een ontwerper van een interactief systeem kan achterhalen hoe het mentaal model van een (groep) gebruikers er uitziet. (3 zinnen) 8

Vraag 4 Omschrijf het begrip ‘accessibility’ (1 ‐ 2 zinnen) 9

Vraag 5 Twee belangrijke componenten van het menselijk geheugen zijn lange ‐ termijngeheugen (long ‐ term memory) en werkgeheugen (working memory). In het algemeen houdt men in het ontwerpproces rekening met de eigenschappen van deze geheugencomponenten. Noem een ontwerpprincipe dat rekening houdt met de werking van het lange ‐ termijngeheugen, en een dat rekening houdt met de werking van het werkgeheugen. Omschrijf beide in 1 zin. 10

Vraag 6 Een van de basiselementen in experience design is het concept ‘Flow’. Dit concept is voor het eerst gei ̈ ntroduceerd door de ontwerpfilosoof Mihaly Czikszentmihaly. Wat betekent flow en hoe kun je in een game er voor zorgen dat een speler zich voortdurend in een toestand van flow bevindt. (ca. 4 zinnen) 11

Vraag 7 a. Wat is het verschil tussen de evaluatiemethodes ‘heuristische evaluatie’ en ‘co ‐ discovery’? (ca. 3 zinnen) b. Onder welke voorwaarden/omstandigheden zou je een keuze maken voor één van beide methodes? (2 stuks per methode) c. Noem een drietal metrieken die je kunt hanteren bij het vergelijken van twee ontwerpen voor een gebruikersinterface van de OV ‐ chipkaart. (alleen metrieken, uitleg niet nodig) 12

Vraag 8 a. Wat is een Lo ‐ fi prototype? (ca. 2 zinnen) b. Geef twee redenen voor het gebruik van lo ‐ fi prototypes in het ontwerpproces. (2 zinnen) 13

Vraag 9 Hieronder zie je twee widgets met dezelfde functie uit verschillende operating systems. Bespreek de verschillen vanuit het gezichtspunt van de Gestalttheorie. Noem de juiste Gestaltwet(ten). (ca 4 zinnen) 14

Case study (1) Naar aanleiding van nieuwe richtlijnen van de Europese commissie moeten alle studenten in het bachelorcurriculum van hun studie onderwezen worden in taal ‐ en schrijfvaardigheden in de landstaal. De onderwijsdirecteuren van de verschillende opleidingen aan de Universiteit Utrecht hebben deze richtlijn opgepikt en willen een deel van dit proces automatiseren. Na een open inschrijving is besloten het ICT ‐ bedrijf Edusoft de opdracht te geven voor het ontwerpen van een systeem dat studenten en docenten onder meer ondersteunt bij respectievelijk het schrijven en nakijken van verslagen. Het systeem moet de student onder meer ondersteuning bieden bij de opbouw van het verslag, de argumentatie en het opnemen van de juiste referenties. Anderzijds moet het systeem de docent de mogelijkheid geven tussentijds op onderdelen formatieve feedback te geven en gegevens te administreren. Het systeem is van begin tot het eind betrokken bij het werkproces, dat wil zeggen, van het geven van de opdracht aan de individuele student tot het doorgeven van het eindcijfer aan de verschillende belanghebbenden. 15

Case study (2) Opdracht (maximaal twee pagina’s uitwerking): a. Maak een indeling van de belangrijkste ontwerpactiviteiten in de tijd, tot de oplevering van het eerste werkende prototype. b. Geef aan hoe een PACT ‐ analyse van dit systeem er uit zou kunnen zien. Houd rekening met de volgende randvoorwaarden: Ad a. Edusoft krijgt ongeveer een half jaar de tijd om met het prototype te komen. Geef aan op welk moment je welke evaluatiemethodes zou willen toepassen. Ad b. Probeer de PACT ‐ analyse zo concreet mogelijk te maken voor zover je al kennis hebt over de verschillende onderdelen. In de PACT ‐ analyse dient een hie ̈ rarchische taakanalyse of flowdiagram van de belangrijkste activiteiten opgenomen te worden. Denk na over de onderdelen van het werkproces die door het systeem overgenomen zouden kunnen worden. 16

Andere (tentamen) vragen? 17