Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Van Methode Naar Methodiek
Het digitaal schoolbord
Mediaopvoeding.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Welkom.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Lesgeven en begeleiden
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
Definitie Mediawijsheid
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Evaluatie van vaardigheden
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Workshop co-creatie met gemeenten
moderniseren van het curriculum.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
1. Voorgeschiedenis ◦ Cultuur ◦ Jeugd ◦ Onderwijs 2. Gedeelde visie 3. Doelstellingen 4. Beleidsmatige verankering 5. Actieplan.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Gopress in Limburg: abonnement op – Gopress Kiosk: 22 bib – Gopress Krantenarchief: 29 bib.
Lokalebesturen.limburg.be Streekgericht bibliotheekbeleid Stand van zaken proeftuin digitale collecties Presentatie aan de Limburgse bibliothecarissen.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
BIB KORTRIJK EDUCATIE & SCHOLENWERKING. #BIB KORTRIJK Onderwijs in Kortrijk: # kleuter- en basisscholen: 35 (incl. 6 BuLO/BuKO), ca kind. # secundaire.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Doelen realiseren met media
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke

Welkom De Bib op School 1.0, 2.0, 3.0? Naar een doorlopende leerlijn Verkenning en analyse ontwikkelingsdoelen en eindtermen Aan de slag met de matrix Expertise delen Praktijken delen Samenwerken Opschalen Vormingsaanbod Duik in de praktijk

I. De Bib op School 1.0 Start (2011) – Secundair onderwijs – Pilootbibs en -scholen Tools (2012) – Gopress scholentoegang – Zoekmodule op de ELO – Inspiratiegids – Basispresentatie Visietraject (2013) – Mediawijsheid in bibliotheken – Mediawijsheid is samenwerking met onderwijs

SCHOOL Initiator DE BIB Facilitator DERDE Inspirator 1e generatie 24 mei 2013

De Bib op School 2.0 Verbreding en verdieping Doorlopende leerlijn Verbetering formats Expertengroep Er zijn 1000 bloemen – iedereen kweekt Gelijkaardige behoeftes (structuur en samenwerking) Leerlijn als kader Afstemming Inspiratie Delen Experiment in opschaling & samenwerking

De Bib op School 3.0 Leerlijn / matrix als kader Methodiek – Van delen naar samenwerking – Opschaling Laat 1000 bloemen bloeien – Maar rationeel en efficient – Soms snoeien om te bloeien Partnerschap dep. Onderwijs, CANON Cultuurcel en Klasse Partnerschap mediawijs.be

II. Naar een doorlopende leerlijn Doel? Een beknopt kader en een praktisch instrument Voor (educatieve) medewerkers van de bib Om voor elke leeftijdsgroep te bepalen wat de specifieke meerwaarde van de bib kan zijn Aanduiding van de beoogde competenties, vaardigheden en attitudes Logisch opbouwend eductatief aanbod volgens ontwikkelingslijn van kinderen en jongeren Om in gesprek te gaan met leerkrachten en opvoeders Een ‘tussentaal’ tussen de bib en de school, vrije tijdsaanbod.

III Aan de slag met de matrix De leerlijn als matrix De matrix als werkinstrument X-as Doorlopende leerlijn Van 0 tot 18 (of ruimer) Y-as Thematische inhouden scholenaanbod Doel Afstemming Inspiratie Delen

Graad? Informatie zoeken Informatie verwerken Media- productie Kunst- educatie voorschoolskleuterlagersecundair Erfgoed- educatie Cultuur- educatie Taal- ontwikkelin g Lezen Bewust, kritisch en veilig media-gebruik

Graad? Informatie zoeken Informatie verwerken Media- productie Kunst- educatie voorschoolskleuterlagersecundair Erfgoed- educatie Cultuur- educatie Taal- ontwikkelin g Lezen

Graad? Informatie zoeken Informatie verwerken Media- productie Kunst- educatie voorschoolskleuterlagersecundair Erfgoed- educatie Cultuur- educatie Taal- ontwikkelin g Lezen

Informatie zoeken (Eindtermen Wereldoriëntatie) Brongebruik 7. De leerlingen kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen raadplegen. VOET ICT (integraal) 1. Hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. Gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. 6. kunnen met behulp van ict voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. VOET-leren leren (integraal) 1. kunnen losse gegevens verwerven en gebruiken door ze betekenis te geven en te memoriseren. 2. kunnen op systematische wijze verschillende informatiebronnen op hun niveau zelfstandig gebruiken. 3. kunnen op systematische wijze samenhangende informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken. 4. kunnen eenvoudige problemen op systematische en inzichtelijke wijze oplossen.

Graad? Informatie zoeken Informatie verwerken Media- productie Kunst- educatie voorschoolskleuterlagersecundair Erfgoed- educatie Cultuur- educatie Taal- ontwikkelin g Lezen Vb. De Bijzondere kinderen …

Graad? Informatie zoeken Informatie verwerken Media- productie Boekbaby’s Klasuitleningen Auteurslezingen Klasuitleningen Auteurslezingen Klasuitleningen Bib-introducties Kunst- educatie Lespakketten bronnenonderzoek voorschoolskleuterlagersecundair Erfgoed- educatie Coderdojo Digital Story Coderdojo Cultuur- educatie Taal- ontwikkelin g Lezen De Bib van 100 talenten Op reis in je eigen gemeente

Graad? Informatie zoeken Informatie verwerken Media- productie Kunst- educatie voorschoolskleuterlagersecundair Erfgoed- educatie Cultuur- educatie Taal- ontwikkelin g Lezen

IV Expertise delen Praktijken delen Op gestandardiseerde manier via mediawijs Samenwerken Bibliotheken onderling Bibliotheken + Locus/Bibnet Opschalen Best practices Vormingsaanbod Mediacoach Leesbevordering Mediawijsheid

Praktijkfiche Projectnaam: ______________________________________ Beschrijving: _____________________________________ ___________________________________________________ Doelgroep: ________________________________________ Bibliotheek: ______________________________________ Contactpersoon:____________________________________ ___________________________________________________ Bestaand, goedwerkend aanbod in uw bibliotheek Minstens 3

Praktijkfiche Projectnaam: ______________________________________ Beschrijving: _____________________________________ ___________________________________________________ Doelgroep: ________________________________________ Bibliotheek: ______________________________________ Contactpersoon:____________________________________ ___________________________________________________ Ontbrekend, gewenst aanbod in uw bibliotheek Minstens 1

Graad? Informatie zoeken Informatie verwerken Media- productie Kunst- educatie voorschoolskleuterlagersecundair Erfgoed- educatie Cultuur- educatie Taal- ontwikkelin g Lezen