T HERAPEUTISCH MILIEU Scholing Niet aangeboren hersenletsel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
Visie op verplegen  .
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Casus M orthopedagogisch bekeken
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
WZC De Ruyschaert Marke
Ouders en Kinderen Centraal
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Vraaggericht werken.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Screeningsprotocol psychosociale veerkracht
Sociale Studies Workshop alumnidag
Inhoud van deze synthese :
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Begeleidingsplannen GGZ
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Kleinschalige groepswoning: In de groepswoning Schachtstraat in Sittard wonen 2 cliënten vanaf 18 jaar met een verstandelijke beperking, gecombineerd met.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Dossier Empowerment.
vanuit een herstelgerichte visie!
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Opvoeden.
Herstelondersteunende zorg en presentie
Opvoeding en pedagogiek
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Omgaan met de gevolgen van trombose
De context in een therapeutische dagkliniek voor ouderen Het belang, De uitdagingen, De spanningsvelden, Onze evolutie Slide 2 Marijke Verheyden – Sandra.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Landelijke studiedag Ypsilon 14 november 2015 Het succes van goed wonen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
30 mei 2016 Aanbod en ambities Steinmetz| de Compaan Door: Bram van der Tas Manager cluster jongeren Haaglanden. Minisymposium woensdag 3 juni 2009.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Hoe pedagogisch handelen?
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Coping.
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
JEUGDzorg - voor wie?.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Basistekst : Talentontwikkeling
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

T HERAPEUTISCH MILIEU Scholing Niet aangeboren hersenletsel

T HERAPEUTISCH MILIEU Wat is een therapeutisch milieu? Therapeutisch milieu is altijd afgestemd op een specifieke doelgroep teneinde de zorgvragers optimaal te laten functioneren en te werken aan herstel, ontwikkeling of behoud van mogelijkheden en achteruitgang te vertragen of tegen te gaan Factoren: Ruimte Tijd Handelen

T HERAPEUTISCH MILIEU ; RUIMTE Instelling, afdeling  leefmilieu Binnen deze ruimte zoekt de zorgvrager zijn territorium Primair  territorium voor zichzelf bijvoorbeeld kamer, bed, vaste plaats in de woonkamer Secundair  leefruimte die je deelt met anderen waar je je veilig voelt Tertiair  de maatschappij, deel je met veel anderen Mensen verdedigen hun territorium van primair naar tertiair

T HERAPEUTISCH MILIEU ; RUIMTE Ruimte begrenst het therapeutisch milieu Inrichting Mate van vrijheid om een territorium af te bakenen Privacy (territorium ≠ privacy) Mate van veilig voelen in de omgeving Interactie met anderen Materieel en immaterieel

T HERAPEUTISCH MILIEU ; TIJD Tijd brengt ordening, structuur aan en geeft betekenis Dagindeling Zinvolle dagbesteding Vieringen van (feest)dagen Belangrijke gebeurtenissen

T HERAPEUTISCH MILIEU ; HANDELEN Voorzien in behoeften  handelen in een leefmilieu dat begrenst is door de ruimte en gestructureerd door tijd Handelen staat direct of indirect in relatie tot het handelen van de ander. Individueel handelen versus handelen in groepsverband

H OE IS HET BIJ JOU OP DE AFDELING ? Hoe krijgen de pijlers ruimte, tijd en handelen op jouw afdeling gestalte? Wat zijn hierbij de uitgangspunten? Wat zijn sterke kanten in het therapeutisch milieu? Wat zijn minder sterke kanten in het therapeutisch milieu?

BENADERINGSWIJZEN Empatisch directieve benadering Empathie: inlevingsvermogen Directief: richtlijnen, aanwijzingen geven (directief≠geven van commando’s) Personeel en zorgvrager geven samen invulling aan het leven van de zorgvrager (prothese model) Kenmerken: Individuele benadering Begeleider neemt initiatief waar nodig Duidelijke communicatie (5 K’s) Doelen moeten haalbaar zijn Zorgvrager moet resultaat zien Pragmatisch; wat werk hier en nu?

Competenties hulpverleners: Hulpverlener is prothese (structuur bieden, overzicht, controle, geheugenondersteuning, als ‘geweten’functioneren, voorwaarden scheppen gericht op zelfredzaamheid) Kennis over aandoeningen Empathische grondhouding Geduld en respect Bewuste interactie Eigen grenzen kennen en erkennen Reflectie Omgaan met manipulatief gedrag

Gesprekvaardigheden: Eenduidig volgens de 5 k’s Kort, konkreet, kontinu, konsekwent, kreatief Stimuleren zonder dwingen Corrigeren zonder kleineren Niet primair reageren maar secundair Afstand versus betrokkenheid kunnen hanteren

Neuropsychologische revalidatie de behandeling van patiënten met cognitieve, emotionele, sociale en/of gedragsmatige gevolgen van hersenletsel en/of behandeling van het systeem van deze patiënten, gericht op het zo goed mogelijk leren omgaan met deze gevolgen Specifiek op het cognitief functioneren gerichte interventies worden samengevat met de term cognitieve revalidatie Psycho-educatie Vaardigheidstraining gericht op het leren omgaan met beperkingen Toepassen in het dagelijkse leven

Oplossingsgericht werken Uitgangspunt: mogelijkheden van de zorgvrager benutten Er zijn geen problemen maar oplossingen probleemgerichtoplossingsgericht Probleem (ongewenst gedrag)Gewenste toekomst (gewenst gedrag) Behandelaar is expertZorgvrager is expert Doe/denk andersGa door; doe wat werkt Samenwerking; zorgvrager heeft een beperkte rol Samenwerking: zorgvrager heeft een centrale rol Ziekte-inzicht noodzakelijkZiekte-inzicht niet noodzakelijk AdviezenVragen

Wat zou je willen bereiken? Wat werkt al in de goede richting? Wanneer is het probleem er niet of minder (vragen naar uitzonderingen)? Hoe lukt dat?

Boks – bant (Martin Appelo) Boks; gebaseerd op macht; hoog EE (expressed emotions) Betutteling Overbezorgdheid Kritiek Straf Bant; gebaseerd op relatie; laag EE Bekrachtigen van gezondheid Assertief communiceren Negeren van psychopathologie Time out

Uitgangspunten boks-bant 1. Kwetsbaarheid versus ziekte 2. Genezen versus omgaan met 3. Versterken van gezondheid versus bestrijden van ziekte 4. Zelfvertrouwen is de motor van gezondheid 5. Chronische pathologie betekent rouw en verdriet 6. Rouw en ontkenning zijn normale verschijnselen 7. Kwetsbaarheid accepteren 8. Goed bedoelde zorg is ziekmakend; ontneemt de regie van de zorgvrager

Hooi op je vork Vraaggericht werken Streven naar maximale autonomie Leven vroeger en nu is belangrijk Ruimte voor ieders perspectief en beleving; de vraag achter de vraag Uitgaande van 12 levensterreinen* 2 fasen model: ontdekken en ontwikkelen

Ontdekken: wie is deze persoon, hoe heeft hij zich ontwikkeld, wat is zijn levensgeschiedenis, wat zijn zijn achtergronden, mogelijkheden en beperkingen, copingstijlen Ontwikkelen; het stellen van doelen, uitgaande van en afgestemd op de mogelijkheden *levensterreinen: uiterlijk, gezondheid, seksualiteit en intimiteit, familie en relaties, werk of dagbesteding of opleiding, vrijetijdsbesteding, financiën en administratie, sociale contacten, woonomgeving en huishouden, toekomstzekerheid, onafhankelijkheid en zingeving