Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum Joost Termeer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Industriële Chemie VWO 6
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Powerpoint in de klas Michiel D. Jansen o.b.s. De Draaimolen.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
De nieuwe syllabus scheikunde
De concept-contextbenadering in academisch biologieonderwijs
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
De toekomst van het vmbo
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
Competentiegericht leren vmbo
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Hoe bereid je lessen voor?
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
De concept-contextbenadering in het vmbo Kerst Boersma & Marco Mazereeuw.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Hoofdconcepten en eindtermen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Word onderdeel van de bloedsomloop!
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Vwo 6 – literatuur Week
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Dyscalculie presentatie
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Pilot maatschappijwetenschappen
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Visie op het economieonderwijs
INTRODUCTIE academiejaar
Jan Stevens – Cito Jan Straver - CvTE
Transcript van de presentatie:

Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum Joost Termeer

A. CVBO: ontstaan en achtergrond B. Concept-context biologie: C. Voorbeeld: Lover Losers D. Voorbeeld: Voeding E. Ervaringen

A. CVBO: ontstaan en achtergrond Commissie voor Vernieuwing van het Biologie Onderwijs, opgericht in 2004

A. CVBO: ontstaan en achtergrond CVBO experimenteerscholen: Candea CollegeDuiven Cartesius LyceumAmsterdam CSG DingstedeMeppel J.P. Thijsse CollegeCastricum Havo Notre Dame des Anges Ubbergen Segbroek College Den Haag Schoter ScholengemeenschapHaarlem

A. CVBO: ontstaan en achtergrond Algemene doelen CVBO: Biologieonderwijs moet: - minder overladen - samenhangender - relevanter (actueler, aansprekender) - en daardoor (nog) aantrekkelijker voor leerlingen worden. Bovendien moet er sprake zijn van een doorlopende leerlijn van biologieonderwijs van 4 tot 18 jaar.

A. CVBO: ontstaan en achtergrond Concept-contextbenadering: Onderwijs gestructureerd volgens contexten, waarbij (alleen) concepten aan bod komen die relevant zijn binnen de desbetreffende context. De contexten geven relevantie en betekenis aan de concepten. Onderscheid tussen drie typen context: - leefwereldcontext - beroepscontext - wetenschappelijke context

A. CVBO: ontstaan en achtergrond Een lessenserie volgens de con-con benadering omvat (volgens de oorspronkelijke uitgangspunten) drie contexten: 1. aanleercontext (nieuwe concepten worden aangeleerd) 2. oefencontext (gedeeltelijk dezelfde concepten, maar in een andere context; gedeeltelijk nieuwe concepten) 3. toetscontext (concepten worden getoetst in weer een nieuwe context)

Matrix Samenvatting examenprogramma: – in 5 belangrijke overkoepelende biologische begrippen  systeemconcepten – 7 organisatieniveaus van het leven. – vijftigtal concepten in Matrix (49 voor havo, 52 voor vwo).

A. CVBO: ontstaan en achtergrond CVBO op het Cartesius Lyceum: vanaf 2006/2007: - ontwikkelen concept-context lessenseries - uittesten eigen lessenseries - uittesten lessenseries van andere scholen vanaf 2007/2008: - eerste cohort (4 havo en 4 vwo) met (min of meer) volledig concept-context curriculum (officiële experimenteer status)

Nieuwe examen Havo-examens: mei 2009 Vwo-examens: mei 2010

Onderwijsmodules Veel verschillende didactische keuzes Verschillend in de mate waarin leerlingen worden ‘ondergedompeld’ in een context. Verschillen in de mate van nabijheid van de gekozen contexten Verschillen in diepgang en in beroepsgerichtheid. De manier van aanbieden van centrale concepten verschilt, evenals de manier waarop er naar samenhang en overzicht wordt gestreefd. De didactische keuzes worden NIET door de CVBO voorgeschreven!

Websites

Lovers & Losers Leefwereldcontext – Verliefdheid – lichamelijke en geestelijke gevoelens van verliefdheid toeschrijven aan biologische processen.

Lovers & Losers Onderzoekscontext – Wetenschappelijk verliefdheidsonderzoek – Vraag 1: Welke biologie zit er achter verliefdheid? – Vraag 2: Hoe kun je verliefdheid wetenschappelijk onderzoeken?  onderzoeksvaardigheden

Lovers & Losers Films hersenonderzoek fMRI-scans (foto’s verliefdheid)  Onderzoeksvaardigheden Sociaalpsychologisch onderzoek (Hangbrug) Schapenbrein  hoofdstuk fysiologie

Structuur ? Film  Kijkopdrachten Journalisten Conceptmaps Inspiration – Oefening liefde Resultaat (volgende sheet)

Lovers en Losers Onderzoekscontext 2 (paarvorming in de) ethologie (hormonale oorsprong van trouw/ontrouw bij woelmuizen) = klassiek ethologisch en modern psychologisch onderzoek naar flirten.

Lovers en Losers Onderzoekscontext 3 gedrag én hormonen Debat over antisociale jongeren

Lovers en Losers Eigen onderwijs Website

Ervaringen Kijkopdrachten te open  gezamenlijk conceptmaps bouwen Ook concepten uitleggen / oefenen – NANO toetsen – Quiz Quiz – Powerpoint Abstract  structuur  enthousiast Meester: “wanneer boek”

Ervaringen Journalisten Diverse werkvormen Film is geen pauze Conceptmaps motiverend + structuur

Websites Lovers & Losers Erfelijke ziekten Zintuiglijke waarneming Sexualiteit Voeding Inlog & Wachtwoord: Joost Reacties graag naar: