Surveilleren Wat is belangrijk bij het surveilleren? Lisa De Jonghe O 2 : dienst Onderwijs Ondersteuning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Infosessie betaald educatief verlof BEV
Ik wens je De kracht van god.
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
Neus-, keelamandelen en trommelvliesbuisjes
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
Examenvoorlichting.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Vraag enkel 1 minuutje van je tijd!!! Met muziek.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Indien je vóór mij zou sterven,
Examenvoorlichting.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Push for life!. Een man was ‘s nachts aan het slapen toen zijn kamer plots verlicht werd en God hem verscheen. De Heer zei hem dat hij een opdracht had.
Examenvoorlichting.
Interpreteren van data
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Wat ik wil…..
Ken je kracht…Deel je kracht…
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Mijn Ogen.
Het begint zoals een sprookje, maar het is er geen .....
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Workshop evalueren Dcp
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
Hoe maak ik mijn kinderopvang borstvoedingsvriendelijk?
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Onze doelen en visie in beeld
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Sommige regels. Vraag 1 Je neemt met je partner plaats; jullie tegenstanders zijn er nog niet. a. Je mag de kaarten nog niet uit het board halen. b. Je.
Klik om een titel te maken Exameninstructie havo-5 en vwo-6 Naam ….. datum …..
Magister voor ouders.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Men vraagt zich af waarom …
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Psychologieles 7 lesweek 7
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Marketing Coen van Wetering
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
Woordjes leren.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Examenvoorlichting. Programma 1.Slaag/zak-regeling 2.Rooster 3.Voorbeeld leerlingen gezakt 4.Regels, tips etc. 5.Overige belangrijke data 6.Controle (telefoonnummers,
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Print & Scan Wat kan ik leren uit print & scan analyses over mijn meerkeuzeexamen? Lisa De Jonghe O 2 : dienst Onderwijs Ondersteuning.
Voorstelling ombudsdienst faculteit rechtsgeleerdheid December 2014.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Stage zoeken bij Entree-opleiding
EXAMENINSTRUCTIE 2019 LEERJAAR OT4.
Transcript van de presentatie:

Surveilleren Wat is belangrijk bij het surveilleren? Lisa De Jonghe O 2 : dienst Onderwijs Ondersteuning

Verloop MedEd 1. Voorbeeldcasussen 2. Richtlijnen surveillanten 1. Op voorhand 2. Bij aanvang van examen 3. Tijdens examen 3. Vragen / discussie

Verloop MedEd 1. Voorbeeldcasussen 2. Richtlijnen surveillanten 1. Op voorhand 2. Bij aanvang van examen 3. Tijdens examen 3. Vragen / discussie

Casus 1a Je bent gevraagd om te surveilleren tijdens het examen van het OPO Het brein. Meer dan 250 studenten leggen het examen af in GA2 en GA3. Het is een combinatie-examen met 30 meerkeuzevragen en 3 open vragen. De studenten hebben in totaal 3u de tijd. Welke informatie en documenten heb je op voorhand nodig om dit examen tot een goed einde te brengen?

Casus 1a - uitgewerkt (Contactinformatie) verantwoordelijke docent(en) (vb. DECT) Instructies docent(en) o Starten met meerkeuzevragen (MKV) en dan open vragen o MKV: giscorrectie / wat indien bolletje verkeerd gekleurd / reeksen o Open vragen: ahv tekeningen of volle tekst Deze instructies worden best op voorhand door de docent op bv een instructie/voorpagina van de examenbundel genoteerd. Overzicht studenten met examenfaciliteiten

Casus 1a - uitgewerkt Overzicht + aftekenlijst aanwezige studenten (+ verdeling aula) Hulpmiddelen toegestaan? Contactinformatie verantwoordelijke ombuds Contactgegevens medesurveillanten in andere examenlokalen Verantwoordelijke/coördinerende ‘surveillant’ aanduiden

Casus 1b Het is zover. Vandaag is het examen van het OPO Het brein. Godelieve zorgt voor de nodige kopies van de examenbundels en de aftekenlijsten. Aangezien Prof. Schedel gisteren zijn meerkeuzevragen pas heeft kunnen afwerken zijn er twee bundels: de MKV vragen van Prof. Schedel en de open vragen van Prof. Pan. Hoe zorg je ervoor dat het examenlokaal zo optimaal mogelijk is opgesteld voor een goed verloop van het examen?

Casus 1b - uitgewerkt Zorg voor extra surveillanten tijdens opstart/einde (half uur op voorhand aanwezig) Leg de bundels op voorhand op zelf gekozen banken Eventueel rekening houdend met verschillende reeksen. Zorg voor voldoende spreiding: recht achter elkaar, niet schuin Indien voor MKV gebruik wordt gemaakt van Print&Scan: antwoordformulieren op naam deze worden vooraan, obv studentenkaart uitgedeeld Studenten plaatsen vooraan hun jassen, tassen, gsm/smartphones, nota’s, … en nemen enkel schrijfgerief (geen pennenzak) en studentenkaart mee

Casus 1c Het examen is gestart. Prof. Pan heeft de studenten de nodige instructies geboden en om 9.15u werd het startsein gegeven. Om half 10 komt er een verwarde, nogal hysterische student binnen gelopen. “Ik ben te laat!”. Mag je deze student nog toelaten om deel te nemen aan het examen? Zonder dat hij wacht op een reactie van jou, gaat hij chaotisch op zoek naar zijn portefeuille. “Vergeten! Ligt nog op mijn kot …”. Hij heeft geen enkel bewijs van identificatie. Wat nu?

Casus 1c - uitgewerkt Te laat Een student die te laat is mag je tot een half uur na aanvang van het examen toelaten(of tot ¼ van de voorziene examentijd). Laat voor die tijd niemand uit het examenlokaal vertrekken. Geen studentenkaart/identificatie De student moet op het examen zijn identiteit kunnen bewijzen. (OER art. 111) Als een student zijn identiteit niet kan bewijzen, zoek dan naar een oplossing (bv: de student gaat zijn studentenkaart vlug halen op zijn kot, vraag de student na het examen uitzonderlijk identificatie aan te leveren ). Noteer zijn/haar naam en vermeld dit aan de ombuds / examencommissie.

Casus 2a Je wordt gevraagd om toezicht te houden op het mondeling examen van het OPO Biomedisch inzicht. Ongeveer een 25tal studenten nemen in de voormiddag deel aan het examen, waarvan 10 studenten starten om 8u en de overige 15 studenten starten om 9u. De docent legt vooraan een stapel vragen waaruit de studenten één blad met vragen trekken. Jij bent om 8u aanwezig. Om 9u komt Prof. Inzicht binnen en wil hij starten aan de mondelinge bevraging. Net voor de Professor aanwezig is, merk je op dat een student op het bord een verdeling noteert van wie wanneer examen aflegt. “Dit hebben de studenten zo afgesproken!” Wat doe je?

Casus 2a - uitgewerkt Wacht tot de verantwoordelijke docent aanwezig is Indien akkoord van studenten/docent van juistheid en correctheid verdeling, kan dit doorgaan Indien geen eerlijke opstelling of indien de docent zelf een (betere) indeling heeft, kan dit niet

Casus 2b Na het examen vraagt een student een bewijs van deelname. Andere studenten vangen dit op en plots vraagt iedereen een document ter bewijs dat ze het examen hebben afgelegd. Je hebt hiervoor niets voorzien. Wat doe je?

Casus 2b - uitgewerkt Een student die daarom verzoekt, ontvangt een bewijs van deelname aan het examen. (OER art. 111) Laat de student zijn handtekening zetten op een aftekenlijst en vraag de student een formulier te maken ter bewijs van deelname en handteken dit. Bijvoorbeeld: Ik, ondergetekende X (studentnummer X), heb voor het OPO E000A0A op X januari 2014 het examen in de voormiddag afgelegd. Handtekening surveillant

Casus 3 Vandaag neemt het examen van het OPO Geluid plaats. Op voorhand werd je door de ombuds meegedeeld dat er twee studenten met examenfaciliteiten zouden deelnemen aan het examen. Zij krijgen 1/3 bijkomende examentijd. Er werd meegedeeld dat zij om 8u aanwezig moesten zijn. Om 9u start het examen voor de reguliere groep studenten. De studenten dagen echter pas om 9u op met de mededeling dat zij hiervan niet op de hoogte waren. Ze eisen een uur extra tijd. Wat doe je?

Casus 3 - uitgewerkt Het is aan de docent om studenten met examenfaciliteiten (erkend door ombuds) voldoende te informeren over welke maatregelen zijn genomen. Indien dit gebeurd is, mag u de extra werktijd weigeren. Indien niet, hebben zij recht op bijkomende tijd.

Casus 4 Het examen Tandplak is bijna op zijn eind. Je kijkt tevreden rond en neemt de examenbundels in ontvangst van de studenten die beginnen af te geven. Plots steekt een student zijn hand op: “Mag ik even naar het toilet?” Een andere student hoort dit en geeft aan dat zij ook wel een sanitaire stop kan gebruiken. Wat doe je?

Casus 4 - uitgewerkt Sanitaire onderbrekingen tijdens het examen zijn in principe niet toegestaan. Uitzonderlijk kan je wel toelating geven. Noteer het tijdstip waarop de student naar het toilet gaat op de examenkopij. Ga met hem mee en duid een toilet aan. Op het moment dat veel studenten hun examenkopijen komen inleveren, is het niet aangewezen om nog toiletbezoeken toe te staan.

Casus 5 Je kreeg op voorhand de instructie van Prof. Bezinning dat voor het OPO Ethiek er geen examenvragen zouden beantwoord worden. Alles zou duidelijk omschreven zijn in de vraagstelling. Toch krijg je al vrij snel heel wat handen in de lucht van studenten die de open vraag nogal dubbelzinnig vinden. Zij geven aan de vraag niet goed te kunnen beantwoorden zonder de verduidelijking van de docent. Wat doe je?

Casus 5 - uitgewerkt De examenvragen zouden uit zichzelf duidelijk genoeg moeten zijn. Als surveillant ga je op deze vragen dus maar beter niet in. Indien blijvende vragen, raadpleeg de examinator (bv. DECT indien niet aanwezig) of een bevoegde assistent.

Casus 6 Een studente achteraan in het examenlokaal vertoont onregelmatig gedrag. Je betrapt haar met een blad dat duidelijk afkomstig is uit de cursusnota’s. Je vraagt aan een medesurveillant om haar ook even te observeren. Hij bevestigt je verhaal. Wat doe je?

Casus 6 - uitgewerkt Geef een nieuwe examenkopij Zorg ervoor dat zij de onregelmatigheid niet meer kan begaan (neem nota’s/GSM/smartphone, rekenmachine … tijdens het examen in beslag). Deze student krijgt geen extra examentijd voor het ‘nieuwe’ examen. Meld de onregelmatigheid aan de examinator, de ombuds en de examencommissie Beschrijf de onregelmatigheid zo gedetailleerd mogelijk en lever eventuele bewijsstukken in

Verloop MedEd 1. Voorbeeldcasussen 2. Richtlijnen surveillanten 1. Op voorhand 2. Bij aanvang van examen 3. Tijdens examen 3. Vragen / discussie

Verloop MedEd 1. Voorbeeldcasussen 2. Richtlijnen surveillanten 1. Op voorhand 2. Bij aanvang van examen 3. Tijdens examen 3. Vragen / discussie cheatwatch

Vragen? Lisa De Jonghe Annick Dermine