Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
03/04/2017 Beoordelen van competenties: Ontwerpen van authentieke performance assessments Judith Gulikers, leerstoelgroep educatie- en competentiestudies,
Advertisements

Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Een systemische aanpak van toetsing
Toetsing van verpleegkundigen: eenvoudige theorie en complexe praktijk
De Huisartsopleiding in Nederland
Introductiebijeenkomst
Toetsing van medische competentie
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Ontwerpprojecten In de praktijk
Kennismaking met de opleiding Doktersassistent (DA) Nipa / Roc Asa
Voorlichting Master geneeskunde
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
3e jaar Masterstage 2 manuele therapie
Psychiatrieonderwijs.nl Het kan beter! Landelijk psychiatrie
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Diseasemanagement in de praktijk
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Maken van een stagebeschrijving
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Bas Koole Leen Aper Fac. Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Biologie Medische Biologie Milieu-Natuurwetenschappen
Toetsvormen en toetsbeleid
4C-ID & Klinisch Redeneren
Studietaak De studietaak staat centraal
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
Leren dienstdoen op de huisartsen post AIOS deel, leren dienstdoen op de Hap HAO deel, begeleiden Aios op Hap Taakverdeling Aios, Hao, Hap, Wetten en regels.
Kennis borgen Kennis integreren
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Reflecteren en een knoop
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Skillstoetsing Van vele korte praktijktoetsen naar een aantal langduriger assesments.
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Comorbiditeit in de praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten 1.
De kubus van CSPE succesfactoren!
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Welkom bij Maastricht University.
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Groningen Dr. Leo AM Elders Voorzitter
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Richtlijnen voor de casustoets
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Bachelor Medische Hulpverlening
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Verpleegkundig redeneren
Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes
Studieloopbaancoaching
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Arts-patiënt communicatie Huisartsopleiding 1e jaar.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Blok 5 17 februari 2015.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Nieuwe opleiding Timmerkracht
Dineke Kasper studieadviseur
NHG-PreventieConsult module COPD: van ontwikkeling naar implementatie
Kunnen we de patiëntenstroom van aios beïnvloeden?
Competentie gericht onderwijs
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Transcript van de presentatie:

Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006

Waarom een nieuw curriculum? Ontwikkelingen in het vak Deeltijd opleiding Betere verbinding tussen praktijk en theorie Nieuwe onderwijskundige inzichten

Kernelementen bekwaamheid centraal onderwijs haiogericht opdrachten verbinden praktijk en theorie vaak toetsen, weinig afrekenen

Raamcurriculum opleidingsperiode 1 huisartspraktijk 12 mnd stages12 mnd Opleidingsperiode 2 huisartspraktijk 12 mnd

1e opleidingsperiode huisartspraktijk Acute geneeskunde Consultvoering Diagnostiek/ therapie korte episoden met hoge prevalentie Chronische ziekten met hoge prevalentie

competentiegericht OWP Reflectie: ABC Actie: aan het werk in de praktijk Toetsing: hoe lukt het?

Voorbeelden van opdrachtgestuurd onderwijs in jaar 1 Urineweginfecties Spoedgevallen De bezorgde patient Astma / COPD

Stages Klinische stage6 mnd Chron complexe problematiek3 mnd Psychiatrische problematiek3 mnd Korte keuzemodule3 wk

2e opleidingsperiode huisartspraktijk Disease- en praktijkmanagement Differentiatie module

Differentiatiemodules Wetenschappelijk onderzoek Medisch onderwijs Beleid en beheer Actieve verloskunde Plattelandspraktijk Sportgeneeskunde Psychologie in de huisartspraktijk

Wat doet de huisartsopleider ? faciliteert observeert waardeert en geeft feed back

Gereedschap voor de huisartsopleider Korte Consult Toets TOEtsing COMpetentieontwikkeling doel: educatieve toetsing!

KCT: waardering consultvoering Vraagverheldering Anamnese Onderzoek Diagnose Plan Professioneel gedrag Ordening

Toetsing Competentie s Ivakinhoudelijk handelen IIarts-patient communicatie IIIsamenwerken IVorganiseren Vmaatschappelijk handelen VIwetenschap en onderwijs VIIprofessionaliteit

Knows Shows how Knows how Does Cognitie Gedrag Professionele authenticiteit Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Academic Medicine (Supplement) 1990; 65: S63-S7. Toetsen: op welk niveau?

De plaats van KCT en TOECOM Knows Shows how Knows how Does Knows Feitgerichte toetsen: MCQ, open vragen, mondeling ….. Knows how (Klinisch) Contextuele toetsen: MCQ, open vragen, mondeling ….. Shows how Performance assessment in vitro: OSCE, Simulatiepatiënt ….. Does Performance assessment in vivo: Incognito Pat, Video, KCT

Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3

Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3

Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3

Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3 HAO Legenda: = voortgangsgesprek HAO = huisartsopleider

Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3 GBHAOGB HAO Legenda: = voortgangsgesprek GB = groepsbegeleider HAO = huisartsopleider

Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3 GBHAOGB HAO beslissing Legenda: = voortgangsgesprek GB = groepsbegeleider HAO = huisartsopleider

TOEtsing COMpetentieontwikkeling in jaar 1 - beperkte lijst items horend tot de 7 competentie gebieden - eenmaal per 3 maanden - basis voor individueel opleidingsplan