Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006
Waarom een nieuw curriculum? Ontwikkelingen in het vak Deeltijd opleiding Betere verbinding tussen praktijk en theorie Nieuwe onderwijskundige inzichten
Kernelementen bekwaamheid centraal onderwijs haiogericht opdrachten verbinden praktijk en theorie vaak toetsen, weinig afrekenen
Raamcurriculum opleidingsperiode 1 huisartspraktijk 12 mnd stages12 mnd Opleidingsperiode 2 huisartspraktijk 12 mnd
1e opleidingsperiode huisartspraktijk Acute geneeskunde Consultvoering Diagnostiek/ therapie korte episoden met hoge prevalentie Chronische ziekten met hoge prevalentie
competentiegericht OWP Reflectie: ABC Actie: aan het werk in de praktijk Toetsing: hoe lukt het?
Voorbeelden van opdrachtgestuurd onderwijs in jaar 1 Urineweginfecties Spoedgevallen De bezorgde patient Astma / COPD
Stages Klinische stage6 mnd Chron complexe problematiek3 mnd Psychiatrische problematiek3 mnd Korte keuzemodule3 wk
2e opleidingsperiode huisartspraktijk Disease- en praktijkmanagement Differentiatie module
Differentiatiemodules Wetenschappelijk onderzoek Medisch onderwijs Beleid en beheer Actieve verloskunde Plattelandspraktijk Sportgeneeskunde Psychologie in de huisartspraktijk
Wat doet de huisartsopleider ? faciliteert observeert waardeert en geeft feed back
Gereedschap voor de huisartsopleider Korte Consult Toets TOEtsing COMpetentieontwikkeling doel: educatieve toetsing!
KCT: waardering consultvoering Vraagverheldering Anamnese Onderzoek Diagnose Plan Professioneel gedrag Ordening
Toetsing Competentie s Ivakinhoudelijk handelen IIarts-patient communicatie IIIsamenwerken IVorganiseren Vmaatschappelijk handelen VIwetenschap en onderwijs VIIprofessionaliteit
Knows Shows how Knows how Does Cognitie Gedrag Professionele authenticiteit Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Academic Medicine (Supplement) 1990; 65: S63-S7. Toetsen: op welk niveau?
De plaats van KCT en TOECOM Knows Shows how Knows how Does Knows Feitgerichte toetsen: MCQ, open vragen, mondeling ….. Knows how (Klinisch) Contextuele toetsen: MCQ, open vragen, mondeling ….. Shows how Performance assessment in vitro: OSCE, Simulatiepatiënt ….. Does Performance assessment in vivo: Incognito Pat, Video, KCT
Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3
Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3
Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3
Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3 HAO Legenda: = voortgangsgesprek HAO = huisartsopleider
Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3 GBHAOGB HAO Legenda: = voortgangsgesprek GB = groepsbegeleider HAO = huisartsopleider
Overzicht toetsing jaar 1 huisartsopleiding kennis Kwartaal 1 Kwartaal 2Kwartaal 4Kwartaal 3 GBHAOGB HAO beslissing Legenda: = voortgangsgesprek GB = groepsbegeleider HAO = huisartsopleider
TOEtsing COMpetentieontwikkeling in jaar 1 - beperkte lijst items horend tot de 7 competentie gebieden - eenmaal per 3 maanden - basis voor individueel opleidingsplan