1994 2012 ?. Didactiek van techniek Ontwikkeling van boek door oa Ineke Frederik (eindredacteur) Gerald van Dijk (redacteur, auteur) Marc de Vries Arien.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
Reflectievaardigheden en instrumenten
Het is vandaag Girlsday!
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Vmbo Helicon Eindhoven
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Het is vandaag Girlsday!
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Omgaan met geschiedenis
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Geletterdheid….. Wat is dat?
Kies KLEUR in groen.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Het werken met portfolio
Welkom op deze informatieavond
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Competentiegericht leren vmbo
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie Bijeenkomst 2
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Met wie ben je in gesprek geweest? Wat heb jij zelf in je rol gedaan?
REFLECTIE OP EIGEN HANDELEN PRESENTATIE GEZONDHEIDSKUNDE Gezondheidszorg technologie Periode 2.3 Roel Geerts Studentennr
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Welkom…...
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Lezen: doe het goed voor
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert Keuzemodule NT Blok 6 Taaldoelen, leerstof en toetsing / NT1,NT2 en effectief onderwijzen / Taalbeleid 20 april.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Gelijke kansen op school: het kan!
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
EEN VEILIGE THUISHAVEN
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
De juiste route naar het juiste doel
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
ECONOMIE en IT (A stroom)
<naam bedrijf> & <naam school>
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

?

Didactiek van techniek Ontwikkeling van boek door oa Ineke Frederik (eindredacteur) Gerald van Dijk (redacteur, auteur) Marc de Vries Arien Bekker Willem Buil Peter Smulders Rob Hoevenaars Carla van den Brandt Ellen Klatter Hanno van Keulen Didier van de Velde Theo Last Bas Luiten Remco Vasterink Onderwerpen: Wat is techniek? Didactiek van ontwerpen Technische systemen Biogerelateerde techniek Zin en onzin van maken Technische vaardigheden Techniek en samenleving Beroepsgerichte techniek (CGO) Leerstofkeuze en ordening Diversiteit Technieklokaal PO VO MBO...

Leerlingen in soorten en maten Gender Cultuur Talige diversiteit Interesse Cultuur (platteland vs stad) Sociaal economische status Beroep ouders Intelligentie (meervoudig)

gender In mijn technieklessen hebben jongens en meisjes gelijke kansen. Bij u toch ook?

Blauw of roze?

Verschillen in aanpak Meisjes krijgen 68 procent vaker een ‘niet- inhoudelijke hulpbeurt’ Je weet wel hoe dat gereedschap heet: … een water...waterpomp ….juist! waterpomptang

In het VMBO koos in 2009 slechts 4.9 procent van de meisjes voor de sector techniek Kunnen we daar wat aan doen?

Techniek dient een menselijk doel

1.Ontwerpopdrachten waarbij de menselijke behoefte uitgangspunt vormt (en waarop steeds wordt teruggegrepen / iteratie tijdens het ontwerpen ). 2.Levende wezens: planten, dieren en het menselijk lichaam. 3.Effecten van techniek op individu 4.Effecten van techniek op samenleving 5.Populaire apparaten, vooral als de toepassing centraal staat 6.Voedsel en gezondheid 7.Muziek. In vrijwel ieder muziekinstrument zit interessante techniek B) Welke toevoegingen heb je aan dit lijstje? Contexten die motiverend kunnen zijn voor meisjes EN jongens.

Gendergevoeligheid tijdens begeleiding. Patries, je zei dat je het geurtje met verpakking voor je opa wilde maken. Het zag er goed uit, maar nu ben je slordig bezig. ( ? ) Het wordt niks, meneer...

Rolmodellen Gastlessen Voorbeelden in de les

gender A) Wat zijn mogelijke oorzaken van een lager aantal meisjes dat voor techniek kiest op jouw school? Denktijd / Wissel uit. (voor de laptoppers met internetverbinding: Maak een lijstje op ) B) Wat zijn voor jouw school mogelijke verbeterpunten?

Cultuur en etniciteit

aandachtspunten cultuur (Historische) identiteit van het vak. Meer voorbeelden: Zoektermen: Muslim heritage engineering Islamic science

Aandachtspunt cultuur Beelden ten aanzien van technische beroepen. Veel twijfelaars Invloed allochtone ouders op beroepskeuze is groot (Konig, Gelderblom, & Gravesteijn, 2010).

Aandachtspunten cultuur in het leergebied Identiteit leergebied en aansluiting bij persoonlijke (culturele) identiteit. Onderzoekende houding kritisch zijn willen begrijpen willen bereiken willen delen willen vernieuwen

Aandachtspunten cultuur in het leergebied Identiteit leergebied

Cultuur C) Wat zijn mogelijke oorzaken van een lager aantal leerlingen met een niet-Westerse achtergrond dat voor techniek kiest op jouw school? Denktijd / Wissel uit in een duo. (voor de laptoppers met internetverbinding: Maak een lijstje op ) D) Wat zijn voor jouw school mogelijke verbeterpunten?

Talige diversiteit 1.Taalvaardigheid en schoolsucces zijn sterk gerelateerd. 2.Interventies waarbij tegelijkertijd aan taalvaardigheid en vakkennis /vaardigheden wordt gewerkt, zijn effectief (Hajer 2010). Hoe doe je dat in techniek? Taaldoelen stellen Betekenisvolle (ook cultureel sensitieve) contexten aanbrengen (handel, ondernemerschap, voedsel,....) Interactie organiseren, mondelinge en schriftelijke vaktaal uitlokken.

Taalsteun bij (vak)taalproductie “Sven, zegt onder andere dat het kinderspeelgoed veilig moet zijn. Wat Sven zegt is goed, maar we kunnen in dat antwoord ook de woorden gebruiken die we hebben geleerd toen het ging over ontwerpen. Denk daar even over na... Probeer jij het antwoord van Sven eens te verbeteren, umm..... Karima...”

Talige diversiteit 1.Taalvaardigheid en schoolsucces zijn sterk gerelateerd. 2.Interventies waarbij tegelijkertijd aan taalvaardigheid en vakkennis en vaardigheden wordt gewerkt, zijn effectief (Hajer ) Hoe doe je dat in techniek? Taaldoelen stellen Betekenisvolle contexten aanbrengen Interactie organiseren, mondelinge en schriftelijke vaktaal uitlokken. Taalsteun. Rijk maar begrijpelijk taalaanbod, ook in techniek.

Maak een reclametekst voor jouw ontwerp. Verwerk in je tekst: onderzoek / tests van prototype; gebruikerseisen

Meer info via

Interesse

Download een sneak preview op Deze presentatie +filmpje: