ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Cultuur in de spiegel Naar een doorlopende leerlijn geïntegreerde cultuureducatie Cultuur leert anders, 11 december 2009 Barend van Heusden Afdeling Kunsten,
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
BattleBots The school battle.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
De waarde van cultuureducatie
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Kunstonderwijs in de spiegel
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Return to Sender.
Presentatie Bijeenkomst 2
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
Het perspectief van de oudere
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Voorlichting keuzes klas 2 Thilly Janssen, decaan onderbouw Dennis Snoeks, decaan bovenbouw.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Netwerk IB WSNS Tilburg
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Het cultuurbad Hoe kan het anders?.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling

Programma bijeenkomst 1 Welkom, korte toelichting module Voorstelrondje Starter Toelichting theoretisch kader Oefenen met lesontwerp Wat is nog lastig? Afronding, huiswerk

Cultuur in de spiegel Onderzoeksproject van de Rijksuniversiteit Groningen o.l.v Barend van Heusden i.s.m. SLO en 14 pilotscholen voor primair en voortgezet onderwijs; afgerond in maart Wetenschappelijke onderbouwing van cultuuronderwijs. Meer informatie: NB: gaat worden ondergebracht op de nieuwe website:

Wat is Cultuur in de Spiegel? Introductiefilmpje Introductiefilmpje

Cultuur in de spiegel Wat heeft dit onderzoeksproject opgeleverd? Theoretisch kader met definitie cultuur. Inzicht in de inhoud van cultuuronderwijs en samenhang met het overige onderwijs. Leerplankader cultuuronderwijs met praktijkvoorbeelden en instrumenten: hierop is deze module gebaseerd.Leerplankader cultuuronderwijs

Is dit cultuur? Waarom wel/niet?

Is dit cultuur? Waarom wel/niet?

Is dit cultuur? Waarom wel/niet?

Is dit cultuur? Waarom wel/niet?

Cultuur gaat over alles wat mensen maken en doen. Over hoe mensen betekenis en vorm geven aan hun omgeving.

Cultuuronderwijs en cultureel zelfbewustzijn Cultuur is je geheugen gebruiken om een steeds veranderende werkelijkheid te herkennen en er vorm en betekenis aan te geven. In cultuuronderwijs leer je kinderen reflecteren op cultuur: betekenis geven aan zichzelf, anderen en hun omgeving. Je ontwikkelt hiermee hun culturele zelfbewustzijn.

Cultuuronderwijs vormgeven: de inhoudsdriehoek Media Vaardigheden Onderwerp

Cultuuronderwijs gaat altijd ergens over, het onderwerp. Hoe kies je een goed onderwerp? 1.Is het een cultuur-onderwerp, gaat het over het menselijk denken en doen? Of een natuur-onderwerp? 2.Ontwikkelt het onderwerp het cultureel bewustzijn, het vermogen om op cultuur te reflecteren? 3.Is de leerling het uitgangspunt bij het invullen van het onderwerp?

Vaardigheden Reflecteren op cultuur doen mensen met vier cognitieve basisvaardigheden: Waarnemen Verbeelden Conceptualiseren Analyseren

Hoe vul je dat in met kinderen in de klas?

Media Media zijn de dragers van cultuur, waarmee we onze aardigheden vorm geven: Lichaam Voorwerpen (3 dimensionaal) Taal Grafische tekens (2 dimensionaal)

Hoe vul je dat in met kinderen in de klas?

Wat is goed cultuuronderwijs? Plaatst een cultuuronderwerp centraal Laat de leerling reflecteren op dit onderwerp Is procesgericht Sluit aan op de leefwereld van het kind Sluit aan op de ontwikkeling van het kind Ontwikkelt creativiteit Is gericht op ervaring en beleving Sluit aan bij het onderwijs-curriculum

ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 2 Datum Naam trainer / instelling

Programma bijeenkomst 2 Welkom, korte terugblik Uitwisselen huiswerkopdracht Bespreken praktijkvoorbeelden Verzamelen tips en trucs Rol van de leerkracht Samenwerken met culturele partners Evaluatie, afronding