De zeven deugden van communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
….een korte presentatie
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Beroepshouding en beroepscode
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
De kracht van het netwerken Waar? Wanneer? Hoe?. De eerste indruk Overleven Vriend of vijand? Positief realistisch.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Deel 4: Spreken en gesprekken
Het loopbaangesprek.
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Hand-Out.
LOB zeven stappen naar succes
Covey trainingsavond.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Training communicatie
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Omgaan met verschillen
Loopbaan en burgerschap les 3
5 valkuilen & Tips.
gesprekstechnieken Les 2
Les 5: Verbale communicatie
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

De zeven deugden van communicatie Zeven goede gewoontes Leeuwendaal DLO | © Leeuwendaal |

De zeven deugden van communicatie Model is van Anouck. Moet worden aangepast: OEN in het midden Voice-over: Dit zijn ze, de zeven deugden van communicatie in een paar pakkende afkortingen die je niet snel meer zult vergeten. Zeven facetten van ‘briljante’ gesprekken.

Deugden …? Aristoteles heeft er zijn leven aan gewijd en wereldberoemde kunstenaars hebben er hun beste krachten aan gegeven. Deugden. Eigenschappen en goede gewoontes die het samen leven aangenaam en zinvol maken. Aristoteles heeft er zijn leven aan gewijd en wereldberoemde kunstenaars hebben er hun beste krachten aan gegeven. Deugden. Eigenschappen en goede gewoontes die het samen leven aangenaam en zinvol maken. Rafael: De kardinale deugden, Stanza della segnatura, Vaticaans museum Rome

Waarom (LINK NAAR FILMPJE) Een goede communicatie is allerminst vanzelfsprekend Herken je: Het gevoel dat je langs elkaar heen praat. Dat je niet echt gehoord wordt Gevoel dat je niet begrepen wordt Dat je idee hebt dat er veel gesproken maar weinig geluisterd wordt Dat je gesprek niets opgeleverd heeft? Filmfragment bijv. https://www.youtube.com/watch?v=Wap_aEM4304 (Matthijs van Nieuwkerk en Peter r de Vries) Of: https://www.youtube.com/watch?v=NFYA7ocI0Xc (Peter R de Vries en Sven Kockelman Of: https://www.youtube.com/watch?v=cx2XR2r7wk8 (Herman Finkers) Voice-over: Een goede communicatie is allerminst vanzelfsprekend Herken je: Het gevoel dat je langs elkaar heen praat. Dat je niet echt gehoord wordt Gevoel dat je niet begrepen wordt Dat je idee hebt dat er veel gesproken maar weinig geluisterd wordt Dat je gesprek niets opgeleverd heeft?

Wil je niet liever…… Écht contact maken De ander in zijn waarde laten Respect tonen en gerespecteerd worden Goed luisteren en gehoord worden Erbij horen én onszelf kunnen blijven Objectief zijn én betrokken Voice-over Écht contact maken De ander in zijn waarde laten Respect tonen en gerespecteerd worden Goed luisteren en gehoord worden Erbij horen én onszelf kunnen blijven Objectief zijn én betrokken Uit ervaring weten we allemaal dat dat geen gemakkelijke opgave is. “Wat de moeite waard is, kost moeite” zei Nietzsche. Gelukkig zijn er zeven deugden, zeven voornemens die je helpen een echt gesprek te voeren.

Waarom (LINK NAAR FILMPJE) Een goed communicator is vooral een goed luisteraar Herken je: Het gevoel dat je langs elkaar heen praat. Dat je niet echt gehoord wordt Gevoel dat je niet begrepen wordt Dat je idee hebt dat er veel gesproken maar weinig geluisterd wordt Dat je gesprek niets opgeleverd heeft?

Wil je niet liever…… Écht contact maken en elkaar echt begrijpen De ander in zijn waarde laten Respect tonen en gerespecteerd worden Goed luisteren en gehoord worden Uit ervaring weten we allemaal dat dat geen gemakkelijke opgave is. “Wat de moeite waard is, kost moeite” zei Nietzsche. Gelukkig zijn er zeven deugden, zeven voornemens die je helpen een echt gesprek te voeren.

Hoe werkt het?

Deugd 1: OEN – Open, Eerlijk en Nieuwsgierig Deze eerste deugd wijst op een basis attitude, vandaar dat deze deugd centraal staat. Stel je op als een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Luister naïef en probeer niet slim te zijn. Je luistert écht naar de ander De OEN wil weten hoe het met de ander is, wat hem of haar bezighoudt. Stel daarom onbevangen al je vragen Idee: doorklik naar filmpje taarten van Abel jan 13 of Hello Goodbye met Joris Linssen

Deugd 2: LSD – Luisteren, Samenvatten Doorvragen LSD is de kern van gesprekstechniek Luisteren, Samenvatten Doorvragen: Luister en laat zien dat je luistert met non-verbale signalen; oogcontact, hummen en knikken; Vat regelmatig samen, hiermee laat je merken dat je luistert en je checkt of je de ander begrijpt; Eindig je samenvatting met een vraagteken B.v. “Is dat wat je bedoelt?? Voor de ander is je samenvatting een ontvangstbevestiging. Vraag door met de intentie dat je precies wil weten wat de ander bedoelt. Als je niet duidelijk is wat de ander bedoelt, vraag dan door. Idee Zomergasten aflevering??? Kijken in de ziel (Voetbal trainers)

Deugd 3: Open vragen stellen Open vragen hebben als voordeel dat De ander alle ruimte krijgt om zijn eigen antwoord te formuleren De ander zich daardoor serieus genomen weet Het antwoord meer en betrouwbaarder informatie oplevert dan een gesloten vraag Jijzelf minder hard hoeft te werken in een gesprek Op een gesloten vraag zijn maar twee, korte antwoorden mogelijk: ja en nee. Een gesloten vraag start met een werkwoord; zo herken je ze. B.v. “Lust je vis?” Open vragen beginnen met de vraagwoorden: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, Waarmee, Welke en Hoe. Pas wel op: de waarom vraag kan als een aanval of verwijt overkomen Idee :Anamnese bij dokter

Deugd 4: KDHD – de kracht van stiltes KDHD, Kop Dicht en Hou ‘m Dicht, Laat bewust stilte(s) vallen in je gesprek. Mensen gaan spontaan praten na een KDHD, zeker als je de stilte zes seconden laat duren. De door jou gecreëerde stilte geeft gelegenheid tot reflectie en na te denken. Het beste moment voor KDHD is dan ook na een door jezelf gestelde OPEN vraag Fragment ??

Deugd 5: NIVEA Ondersteunend aan KDHD is NIVEA Niet Invullen Voor Een Ander Onderdruk de verleiding om de stilte te vullen. Zogenaamde hulp door middel van aanvullen, invullen helpt de ander niet. Gun de ander zijn of haar eigen antwoord zonder jouw invulling, suggesties etc. Laat liever de ander toelichten wat hij bedoelt en nodig hem daartoe uit met een open of door vraag. Wat bedoel je daarmee? Wat wil dat zeggen? Wat betekent dat voor jou? Het effect is dat de ander zich werkelijk gehoord voelt en zich uitgenodigd voelt te zeggen hoe híj het ziet. Zo neem je de ander serieus! Fragment Maarten van Rossem

Deugd 6: OMA – Laat OMA thuis! Als je in de verkennende, beeldvormende fase van een gesprek bent, laat OMA thuis! Jouw eigen Oordelen, Meningen en Aannames doen (nog) niet ter zake. Je eigen gedachten over wat jij ergens van vindt belemmeren je luistervaardigheid. Idee Maarten van Rossum

Deugd 7: Feedback geven en ontvangen Effectieve communicatie is tweezijdig! Feedback maakt communicatie tweezijdig. Communicatie is een continu proces van actie en reactie. Zonder feedback gaat dat niet. Met feedback laat je de ander weten dat je hem begrepen hebt. Dat kan door de al genoemde samenvattingen of door te laten weten hoe de boodschap van de ander overkomt. Vraag ook feedback om te checken of de ander jou begrepen heeft! Feedback stuurt miscommunicatie bij. Tips en informatie over feedback gericht op het bijsturen van het gedrag van de ander is te vinden bij het onderwerp feedback Verwijzen naar aparte module feedback!

Meer weten? Verwijzen naar boektitels, filmfragmenten, websites of te uploaden syllabi