Interne communicatie bij veranderingen ‘Een inleiding aan de hand van veel gestelde vragen’ Utrecht, 21 april 2011 Maatschap voor Communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Communicatie en draagvlak
Leiderschap bij verandering
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Ouders en Kinderen Centraal
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hogescholen in Dialoog
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Beïnvloeding Reisgedrag
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Visie & Strategie.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Aanvaarding en tolerantie
Onze doelen en visie in beeld
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Kwaliteit en beleid
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Verbindend communiceren met ouders
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Over inspraak en participatie 18 mei 2014 Gent. Wat gaan we doen? Snelle kennismakingsronde Wat is er, waar komt dat vandaan en waar willen we naartoe?
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Draagvlak vergroten bij collega’s
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Interne communicatie bij veranderingen ‘Een inleiding aan de hand van veel gestelde vragen’ Utrecht, 21 april 2011 Maatschap voor Communicatie

Even voorstellen Monica Wigman Maatschap voor communicatie Interne communicatie bij veranderingen -> Verandercommunicatie Adviesopdrachten: TNT, LNV, VWS, Flevoziekenhuis, Brandweer, Enexis Workshops, colleges, artikelen, boek…..

Veel gestelde vragen 1.Wat kan communicatie wel en niet betekenen bij een verandering? 2.Hoe kan ik mijn mensen betrekken bij de verandering? 3.Hoe krijg ik draagvlak? 4.Hoe voorkom ik onrust? 5.Hoe ga ik om met weerstand? 6.Hoe kan ik signalen van de vloer beter opvangen? 7.Wanneer is mijn communicatie effectief? 8.Wat zijn de belangrijkste do’s en don’ts?

Wat kan communicatie betekenen bij een verandering? 1.Visie op communicatie 2.Visie op verandering 3. Mijn visie: Communicatie draagt bij aan de verandering door * het helpen bij het scherp formuleren van het veranderverhaal * het framen van de boodschap * het informeren van betrokkenen over aanpak, proces en verloop *het faciliteren van de Interactie * het verbinden van boodschappen en mensen *het organiseren van het luisteren en *het creatief verbeelden en vertalen van het verhaal

MachtPlanmatigOnderhandelingProgrammatischInteractief DoorduwenVerhuizenOnderhandelenTrekkenOntdekken Sturing door top Doelgericht Legitieme macht Inbreng van controllers Macht-dwang Initiatief bij top Doelgericht Expertmacht Inbreng adviseurs Rationeel- empirisch Meer partijen Resultaatgericht Positiemacht Inbreng partijen Onderhandeling Politiek proces Participatief Probleemgericht Indirecte macht Inbreng medewerkers Normatief- reëducatief Interactief Toekomstgericht Verbeeldings- kracht Samen optrekken Dialoog en conflict Geen participatie Weinig participatie Veel participatieVeel interactie Zeer laag verandervermogen Laag verandervermogen Gering verandervermogen Beperkt Verandervermogen Hoog verandervermogen

Waar gaat het eigenlijk over? 1. Sanering 2.Fusie/ reorganisatie 3.Bezuiniging 4.Systeemimplementatie 5.Strategieverandering 6.Verbetering 7.Gedragsverandering

Sanering Besluit staat vast -geen inspraak Zorgvuldigheid bij behandeling vertrekkers Inzichten van slecht nieuwsgesprekken toepassen Duidelijkheid over proces Aandacht voor achterblijvers Betrekken: informeren over het proces

Fusie / reorganisatie Besluit staat vast – geen inspraak Duidelijkheid over proces Bieden van extra kanalen (bij uitvallen lijncommunicatie) Aandacht voor menselijke kant: kennismaken! Betrekken door te informeren over proces en nieuwe organisatie te helpen invullen/opbouwen

Bezuinigingen Besluit staat vast – geen inspraak op WAT, soms wel op HOE Duidelijkheid over noodzaak Informeren over afwegingen Input ophalen voor het HOE Betrekken door informeren en meedenken/meebesluiten

Systeem Besluit staat vast, geen inspraak op WAT, soms wel op HOE implementeren Aandacht voor leren en ondersteunen Inrichten van de omgeving (terugweg afsluiten) Aandacht voor benodigde capaciteiten (ander gedrag?) Betrekken door informeren, ophalen ondersteuningsbehoefte, invloed op wijze van implementeren

Strategie Soms besluit vast, soms gezamenlijke zoektocht van abstract naar concreet van algemeen naar de eigen afdeling naar de medewerker Betrekken door input te halen, mee te laten denken, laten doorvertalen

Verbetering Gezamenlijke zoektocht naar wat en hoe? Ideeën ophalen voor het WAT en HOE Uitvoering door mensen zelf (coördineren) Resultaten delen Betrekken door samen doen

Gedragsverandering Soms gewenst gedrag vast als besluit, soms gezamenlijke zoektocht Collectief leerproces Concretiseren, vertalen Zichtbaar maken, laten ervaren Reminders en feedback organiseren Betrekken door zelf te doen, zelf te ervaren

Gedragsverandering Recente onderzoeken (Bert Pol, Cialdini, Thaler) tonen aan: 95% van ons gedrag is automatisch: niet rationeel Sturing van gedrag gebeurt niet via argumenten, maar via stimuli en beelden die we veelal niet bewust opmerken Voorbeelden: – Zwerfafval in Brabant – Priming  Wat zegt dat over gedragsbeïnvloeding in organisaties?

Kortom: Rol en betekenis van communicatie bij verandering hangt af van: 1.Visie op communicatie 2.Visie op veranderingen 3.Veranderstrategie 4.Soort verandering

2. Hoe kan ik mijn mensen betrekken? Trap van Quirke Ambitie Interactiviteit Weten van de veran- dering Begrip hebben voor de verandering De verandering ondersteunen Meedoen mede Verantwoor- delijkheid dragen Meedenken over aanpak en/of oplossingen

Valkuilen bij betrekken 1.Andere interpretatie van het woord ‘betrekken’ 2.Zeggen dat je het ene doet en je doet het andere 3.Wel medewerkers willen betrekken maar geen ruimte hebben voor inspraak of geen interesse in het antwoord 4.Veel input ophalen en niet terugkoppelen wat je ermee doet/ niet doet 5.Geen duidelijke kaders vooraf: wat is doel van gesprek?

Kortom: Hoeveel input/inspraak van medewerkers is mogelijk? Wat is je ambitie? Kies middelen passend bij het niveau van betrekken Maak een procesontwerp: wat gaan we vragen aan input, wanneer, hoe en wat doen we met de input, wie beslist?

3. Hoe krijg ik draagvlak? Wat is draagvlak eigenlijk? Is het altijd nodig? Wanneer meet je het? Door betrekken: Ja! Maar moet wel kloppen

4. Hoe voorkom ik onrust? 1.Onrust is beter dan wantrouwen – Te vroeg: onrust – Te laat: wantrouwen 2.Onrust is niet altijd te vermijden 3.Leidinggevenden toerusten om onrust op te vangen 4.Snel en heftig beter dan langdurig en ‘zorgvuldig’.. 5.Scenariodenken om onrust te kanaliseren

5. Hoe ga ik om met weerstand? Grootste weerstand bij veranderingen is de weerstand van de directie tegen weerstand

Wat doe je bij weerstand? Oorzaken weerstand vaak ‘onderwater’ Maak onderscheid tussen constructieve en destructieve weerstand -Constructief: podium bieden, serieus nemen, luisteren, op reflecteren -Destructief: aanspreken op gedrag (in groep) of negeren Onderzoek mogelijk falen communicatie: onduidelijkheid urgentie, proces of ambitie? Ontleed collectieve weerstand tot individuele weerstand – Leidinggevenden gaan gesprek aan met medewerkers

Hoe sta ik tov de verandering? Ach, ik zie het wel, dit waait wel weer over Ik vind het lastig, maar ik ga mijn best doen Ik vind het leuk en ik doe mee! Dit past helemaal niet bij mij. Als dit wordt doorgezet, ga ik kijken of ik weg kan

6. Hoe kan ik signalen beter opvangen? Drie soorten luisteren: empathisch, downloaden en informatief Informatief luisteren is lastig: zorg voor regelmatige impulsen van anderen dan de usual suspects: klanten, medewerkers, dwarsdenkers…. Organiseer je luistervermogen: – Actief ophalen – Meteen noteren/registreren – Doorsturen naar degenen die er iets mee kan/moet – Antwoorden formuleren (met experts) – Antwoord geven (aan vrager) – Vragen en antwoorden delen (op site, bij bijeenkomsten)

7. Wanneer is mijn communicatie effectief? Een boodschap produceren ≠ Een boodschap verspreiden ≠ Een boodschap ontvangen ≠ Een boodschap lezen/horen ≠ Een boodschap begrijpen ≠ Een boodschap accepteren ≠ Handelen naar de boodschap

8. Voorbeelden Sanering: ABN AMRO / TNT Bezuiniging: KLM Fusie: afdelingen ministerie Reorganisatie: Dienst Landelijke Gebieden Strategie: ingenieursbureau Gedragsverandering: ING / Enexis Cultuurverandering: gemeente (leveranciers) Verbetering: lokale Rabobank