Vincent Dorenbos & Ron Vonk CMA Amsterdam ECENT - 16 mei 20121.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Visual Knowledge Building
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
De natuurwetenschappelijke methode
Hogere denkvaardigheden
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Probleem gestuurd onderwijs
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Met de Kennisbasis in zee!
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Kritisch denken ‘vertaald’
Onderzoek I Bijeenkomst 3
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Psychomotorische taxonomie
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
What is the meaning of? Student centered learning
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
De Wever Zorg Innovatie Centra
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Sieberdam/ROCS & KODOS
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Ton Ellermeijer Vincent Dorenbos Ewa Kedzierska CMA
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Product van TU Delft, SEC
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Vincent Dorenbos & Ron Vonk CMA Amsterdam ECENT - 16 mei 20121

Korte demo Wat is Establish? Wat is Onderzoekend Leren? Nascholing in Establish in-service/pre-service Lesmateriaal nader bekijken ECENT - 16 mei 20122

3

We leven in een kennismaatschappij Belang van Science onderwijs Rocard rapport (2007): Science education now: a renewed pedagogy for the future of Europe pleidooi voor OL, met Pollen en Sinus Transfer als referentieprojecten. Leidde tot projectvoorstellen van de EC, o.a. van ESTABLISH ECENT - 16 mei 2012

Noodzaak voor nieuwe/innovatieve producten en diensten Arbeidspotentieel nodig in staat om kennis op een creatieve/innovatieve manier toe te passen Technische Universiteiten: studenten zijn niet in staat om met open opdrachten om te gaan. Niet getraind in divergent denken. Science is niet aantrekkelijk: studenten zien vaak niet de relevantie en de relatie met banen Verandering of verrijking van het natuurkundecurriculum is nodig om meer studenten te trekken voor Science en Techniek ECENT - 16 mei 2012

Veel leerlingen beginnen al op 13/14 jarige leeftijd een aversie tegen science te krijgen Laag aantal aanmeldingen bij universiteiten Gebrek aan Science-docenten, m.n. met universitaire achtergrond ECENT - 16 mei 2012

EC-projectvoorstellen voor grotere projecten: S-TEEM Fibonacci Establish Pathway Focus op de docenten, en op een verschuiving naar Onderzoekend Leren ECENT - 16 mei 2012

Het doel van ESTABLISH is de verspreiding en het gebruik van onderzoekend-leren (OL) als leermethode voor het bètaonderwijs voor leerlingen ( jaar) in het Voortgezet Onderwijs op grote schaal in Europa door het creëren van authentieke leer- omgevingen en het betrekken van alle belanghebbenden bij het bevorderen van veranderingen in de klas. ECENT - 16 mei

Science Education Researchers Teacher Educators Policy Makers Parents Scientific & Industrial Communities TEACHERS STUDENTS Onderzoekend Leren Links met Industrie Creëren van authentieke leeromgevingen voor de natuurwetenschappen Voor docenten en leerlingen Alle belanghebbenden samenbrengen ECENT - 16 mei 2012

ESTABLISH Lesmaterialen en docentenhandleidingen Binnen ESTABLISH worden lesmaterialen ontwikkeld waarin onderzoekend leren wordt aangeboden rond geselecteerde natuurwetenschappelijke thema’s. A.Docentinformatie I.Beschrijving van de unit II.Het Onderzoekend-Lerenkarakter III.Vakinhoudelijke kennis IV.Inhoudelijke didactische kennis V.Inhoudelijke kennis van Industrie VI. Leerweg(en) VII. Beoordeling VIII. Beschrijving van de leerlingactiviteiten B. Lesmaterialen ECENT - 16 mei 2012

Ontwikkeling ca.15 units voor de science-vakken (CMA: 3) Ontwikkeling formats en inhoud voor de opleiding van aspirant docenten en de ondersteuning van docenten om IBSE onderwijs te implementeren Aanbieden van deze opleidingen/nascholing aan docenten & aspirant docenten en studenten in alle deelnemende landen Evaluatie en verbetering van de formats en materialen Looptijd tot 1/1/2014 Conferentie voor deelnemende docenten uit alle landen: 7- 9 Juni 2012 bij de Dublin City University in Dublin ECENT - 16 mei 2012

12

Onderzoekend Leren: Het systematische en vastberaden proces van het zoeken naar en verfijnen van verklaringen voor natuurverschijnselen of verschijnselen in de materiële wereld ECENT - 16 mei

Problemen vaststellen Kritisch zijn Alternatieven onderscheiden Onderzoek plannen Onderzoeken van vermoedens Zoeken naar informatie Debatteren met leeftijdgenoten Coherente argumenten opstellen ECENT - 16 mei

Werkwijze bij OL Helpt om structuur te geven aan onderzoekend leren in bèta- onderwijs. (guide p. 4 e.v.) ECENT - 16 mei

Voorbeeld: BSCS, 5E Model ECENT - 16 mei

De leerlingen zijn betrokken door (eigen) vragen die zich lenen voor empirisch onderzoek, en die leiden tot verzamelen en gebruik van gegevens om te komen tot verklaringen voor natuurwetenschappelijke verschijnselen. Leerlingen geven voorrang aan bewijs uit onderzoek, en gebruiken dit als de basis voor hun verklaring over natuurwetenschappelijke principes en verschijnselen. Leerlingen formuleren verklaringen voor natuurwetenschappelijke vragen en door dat te doen bouwen ze nieuwe kennis op. Leerlingen communiceren hun verklaringen, voor kritisch commentaar van het bewijs en de achterliggende redeneringen. (zie guide p. 7 e.v.) ECENT - 16 mei

Basisvaardigheden: Waarnemen Gegevens verzamelen en opslaan Schatten Beslissen Verklaren Voorspellen Conclusies trekken Communiceren Resultaten classificeren Logboek bijhouden & verslaglegging ECENT - 16 mei

Leerlingen ontwikkelen hun vaardigheden en komen uiteindelijk tot het zelf plannen en uitvoeren van eigen onderzoek. Zie guide p. 11 e.v. ECENT - 16 mei

Bij OL verandert de rol van de docent. Een docent worden die OL toepast is een lang en individueel leerproces. Een OL proces op zichzelf (denk aan 5E) Informatie - Bewustwording van vaardigheden – Vaardigheden gaan toepassen – conclusies trekken – opnieuw proberen, bijsturen - delen met andere docenten. ECENT - 16 mei

De rol van de docent gaat meer naar de achtergrond, faciliteert het leerproces bij de leerlingen, enthousiasmeert, daagt uit, motiveert, bevraagt, tegenover het geven van informatie/uitleg, stellen van gesloten vragen, zoals bij ‘traditioneel’ onderwijs. En loslaten… ECENT - 16 mei

Interactieve discussie of - demonstratie: (Interactive discussion/demonstration) Docent stelt vraag of voert experiment uit. Het onderzoekskarakter ligt hier besloten in de antwoorden en verklaringen die de leerlingen geven (en evt. vervolgvragen die de leerlingen stellen). ECENT - 16 mei

Geleid ontdekken: (Guided discovery) vergelijkbaar met 1, behalve dat de leerlingen het experiment uitvoeren, dat door de docent geïntroduceerd is. Dit omvat o.a. het traditionele type ‘kookboek’ practicum dat vaak wordt gedaan om een stukje theorie of informatie te verifiëren. ECENT - 16 mei

Geleid onderzoeken: (guided inquiry) In dit geval werken leerlingen in teams aan hun eigen experiment. De docent heeft het probleem gesteld en een helder doel gesteld: “Vind...”, “Bepaal...” Er is geen vooraf bepaald antwoord en de conclusies komen geheel voort uit het leerlingwerk. Leerlingen krijgen uitgebreide aanwijzingen of lab-instructies, en worden geleid door meerdere vragen van de docent. ECENT - 16 mei

Begrensd onderzoeken: (Bounded inquiry) Vergelijkbaar met 3, maar in dit geval wordt van de leerlingen verwacht dat ze hun eigen experiment ontwerpen en uitvoeren met weinig tot geen hulp van de docent of lab-aanwijzingen vooraf. De onderzoeksvraag die beantwoord moet worden wordt aangereikt door de docent, maar leerlingen hebben de verantwoordelijkheid voor het ontwerpen en uitvoeren van het experiment. Voor dit type moeten de leerlingen over een bepaald niveau van ervaring beschikken, anders kunnen ze het spoor bijster raken. ECENT - 16 mei

Open onderzoek: (Open inquiry) Binnen een gegeven context wordt van de leerlingen verwacht dat zij hun eigen onderzoeksvragen formuleren waaruit ze een eigen onderzoek opzetten. Dit betreft gewoonlijk een onderzoeksopdracht van bovenbouwleerlingen (praktische opdracht of PWS). Voorbeeld: “Een experiment opzetten voor spraakanalyse”. ECENT - 16 mei