‘Met de MOgroep de verkiezingen in’ I.s.m. OverheidsExperts Floor Kist en Wim Carabain.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Advertisements

Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Zorg en Welzijn in (naam van uw gemeente) voor raadsleden.
Gezinsweek Een nieuwjaarsgeschenk van de ChristenUnie fractie aan de stad.
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Workshop Fondsen werven
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Regie over eigen leven..
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Project oriëntatie op het beroep
Prokkelweek maandag 6 t/m zaterdag 11 juni 1 week als voorbeeld voor de rest van het jaar.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Fairtrade Week Week met aandacht voor fairtrade 7 t/m 15 mei Huis aan huis folder.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Communicatie HLZ Arjen Elsemulder # Naar goede zorg die bij ons past.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Met de MOgroep de verkiezingen in Workshop ‘Investeren in Zichtbaarheid en Beleidsbeïnvloeding’ Wim Carabain Overheidsexperts Public Affairs.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Waarom?  Sociale Agenda De Sociale Agenda  Uitgaan van Maatschappelijke Vraagstukken i.p.v. alleen wet- en regelgeving  Transities.
KNHB Lobby tips and trics 1. Wat beweegt politici –Herverkiezing –Prive –Partij –Coalitie 2.
Het sociale domein Beleidsstukken en concept- verordeningen – WMO 2015 en Jeugdhulp Rekenkamercommissie Brunssum Etienne Lemmens 30 september 2014.
Resultaat in de Raad Leeuwarden 17 juli 2016 Lia de Ridder Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
Ervaringen uit verleden. De verandering is de enige constante.
Adviesraad Sociaal Domein
Kunst en kunde van het lobbyen
Regionale raadsbijeenkomst
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Thematische netwerksamenwerking 24 september 2016
Workshop Lokale Lobby Oktober 2017.
Adviesraad Sociaal Domein
Gemeenteraadsverkiezingen
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Inleiding De juiste boodschap Lobbyen tijdens de verkiezingen
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

‘Met de MOgroep de verkiezingen in’ I.s.m. OverheidsExperts Floor Kist en Wim Carabain

Programma  09.30Introductie  09.35Opening door Han Jetten  09.45“De verkiezingen zijn al begonnen”  09.50“De kracht van Public Affairs”  10.10Alle informatie op de website  10.15Eerste ronde workshops  11.10Tweede ronde workshops  12.00Debat over stellingen  12.25Aanmelden ‘Kennisdelen’  12.30Informele lunch

Han Jetten

De verkiezingen zijn nu al begonnen

Verkiezingen Maart

 Verkiezings- programma’s  Partijen stellen standpunten en ideeën op.  Partijen staan open voor inbreng van anderen, dus stuur vooral een bericht.

 Campagnes  Scherpere standpunten in gemeenteraad  Profilering in de pers  Activiteiten/bezoeken om doelgroepen en pers te bereiken

 Beleidsuitgangspunten  Financiële kaders  Wethouders en portefeuilleverdeling  Coalitievorming

 College- programma  Uitwerking beleids- voornemens en finan- ciële kaders

 Coalitievorming  College- programma Coalitievorming = kaders collegeprogramma

Wat vinden ze? Signalering en preventie Maatwerk In de buurt Meer eigen keuze door gebruik PGB Wil je partijen benaderen, weet dan wat ze nu al vinden. Uit een ‘programmavergelijking’ van landelijke partijen:

Wat willen ze weten Overlap Wmo en AWBZ grootst 40% tot 60% cliënten meerdere voorzieningen Grote overlap schuldhulpverlening en alle andere regelingen Overlap WWB en AWBZ verschilt erg per gemeente Overlap Wmo en AWBZ = maatschappelijke ondersteuning, niet hulpmiddelen WMO vaak ook uitkering (AOW, WWB, WSW) Transities in sociaal domein is voor meesten nieuw. Is er voordeel te halen uit samenloop van sociale voor- zieningen? Uit onderzoek Divosa:

Politieke partijen kunnen jullie inbreng goed gebruiken  Zo’n raadsleden  33% tot 50% nieuw in de raad

De kracht van Public Affairs

Waarom is lobbyen belangrijk?  Gemeenten hebben minder geld.  Na de verkiezingen worden talrijke besluiten genomen die gevolgen hebben voor uw cliënten, uw organisatie en het beleidsterrein waarop u werkzaam bent.  Het is niet vanzelfsprekend dat er met uw belang rekening wordt gehouden. De seinen staan al te lang op rood!

Lobby cyclus Relaties onder- houden Infor- meren Zicht- baar zijn Aan- sluiten Beïn- vloeden

Reactief en proactief  Reactief: Naar aanleiding van signaal, voorgenomen beleid of een aangekondigd besluit.  Proactief: Geen concrete verandering. Maar er is wel urgentie (verkiezingen!) om duidelijk te maken dat er rekening met uw belangen moet worden gehouden.

Twee vragen…  Wat zou u over uw organisatie en prestaties willen weten als u lijsttrekker of onderhandelaar was?  Wat moet er komende vier jaar echt anders?

Wat is er nodig voor een succesvolle lobby? Aandacht voor: 1.Lobbyplan 2.Effectieve boodschap 3.Kalender

Lobbyplan  Wat wil je nu veranderen? En wat later?  Waarmee tevreden en waarmee akkoord?  Wat is je alternatief?  Wie wil je beïnvloeden en hoe ga je dat doen?  Hoe zorg je dat je zichtbaar bent?  Welke activiteiten organiseer je en wanneer (kalender)

Aanpak  Dialoog of zenden?  Iets vragen of alternatief aanbieden?  Gericht op wethouder of breder?  Formeel of informeel?  Stille diplomatie of lawaai maken?  Via media of rechtstreeks?  Zelf of door anderen?  Alleen of met bondgenoten?

Effectieve boodschap Bood- schap Begrijpe- lijk Beknopt Appel- lerend Aanslui- tend Onder- scheidend Geloof- waardig

Instrumenten Instru- menten Persoon- lijk gesprek Geadres- seerde brief Werk- bezoek Sympo- sium/ lezing E- nieuws- brief Publi- catie Website Sociale media Pers- bericht Vergade- ring toe- spreken

Verkiezingskalender  Bijeenkomsten bezoeken en benutten  Zelf debat organiseren  Gesprekjes aanknopen met stakeholders  Media betrekken  Nieuwe voorstellen lanceren  Kandidaten uitnodigen en bijpraten

Tips bij uitvoering 1.Lobby gaat over beïnvloeden, maar ook over zichtbaarheid en investeren in relaties. 2.Zorg dat je komende periode zichtbaar bent. Neem initiatief, benut verkiezingsbijeenkomst, lanceer een idee. 3.Ga pas in gesprek met een bestuurder als je goed in het dossier zit en luister goed! Informeer naar standpunten, belangrijke data, gevoeligheden, vrije ruimte. 4.Verbinden is makkelijker dan overtuigen. Zoek aansluiting met informatie en verbeterpunten.

Alle informatie op de website

Workshops

Workshop 1: campagne en coalitievorming  Moet je een campagnebijeenkomst organiseren?  Hoe doe je dat?  Kun je wel meedoen met de coalitievorming?  Hoe doe je dat dan?

Workshop 2: Investeren in zichtbaarheid en beleidsbeïnvloeding  Waarom is zichtbaarheid belangrijk?  Is uw organisatie voldoende zichtbaar?  Hoe komt u op het netvlies bij politici?  Hoe werkt beïnvloeding?  Hoe kunt u stakeholders beinvloeden?  Waar zit de vrije ruimte?

Debat over stellingen

Stelling 1  Ik merk dat veel andere organisaties en bedrijven veel tijd stoppen in contacten met gemeenten. Helaas schiet het er bij ons vaak bij in. Het lukt ons alleen incidenteel.

Stelling 2  Wethouders, raadsleden en ambtenaren hebben een prima beeld van wat wij doen. Ze bezuinigen op ons omdat ze denken dat het effect wel meevalt.

‘Kennisdelen’

Advies & Ondersteuning  Behoefte aan een adviesgesprek over lobbyen?  Aanmelden workshop ‘Lobby in de praktijk’ die bij uw organisatie voor u en uw collega’s wordt gegeven.  Hulp bij uitvoeren van de lobby, bijvoorbeeld met een lobbyplan.

‘Met de MOgroep de verkiezingen in’ I.s.m. OverheidsExperts  Floor Kist en Wim Carabain