Kwaliteit meetbaar maken en verantwoorden Inspectie voor de Gezondheidszorg drs. Jenneke van Veen Algemene leden vergadering VGN 27 juni 2006 Hoofdinspecteur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Realisatie kindcentrum
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Herbert Schilthuis IGZ
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Voorlopige MDS Chronische Zorg 11 juni Planning Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Kennisnetwerk CVA Nederland Samenwerking Ketencoördinatoren en Knowledge Brokers George Beusmans. Ha &BL.
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
 Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Van registratie naar informatie Regiobijeenkomsten oktober 2009 Tunahan Kuzu.
Zichtbare Zorg Voor zichtbare kwaliteit van zorg
Domotica beleid en inzet VWS
De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ
Prospectieve Risico Inventarisatie
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Drs. J.P.C. de Meer, IKN VIKC, 7 juni 2007 Methodiek ter ontwikkeling indicatoren toegepast op de richtlijn gedifferentieerd schildkliercarcinoom.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Visie informatievoorziening
Van opvang naar ontwikkeling Almere 12 nov. ‘14 Lex Staal.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Ruimte voor verpleeghuizen
Implementeren met haken en ogen
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
ARBO.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Verbeteringen kwaliteitskader gehandicaptenzorg Voorlichtingsbijeenkomst Zichtbare Zorg Utrecht, Eindhoven en Zwolle 26 en 28 oktober, 2 november 2010.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Landelijk Kwaliteitsprogramma Beter voorkomen Maatschappelijke Verantwoording indicatoren JGZ GGD Nederland 8 september 2008.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
Algemene ledenvergadering 25 november Stand van zaken Beleidsvoornemens overheid: 2010 overgangsjaar / stand still Spoorboekje minister NZa-advies.
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Aanbesteding jeugdteams
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Monitoring Vooral om van te leren.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit meetbaar maken en verantwoorden Inspectie voor de Gezondheidszorg drs. Jenneke van Veen Algemene leden vergadering VGN 27 juni 2006 Hoofdinspecteur Verpleging en chronische zorg

WAT GA IK VERTELLEN? Samenhang van huidige ontwikkelingen Nieuwe werkwijze IGZ: het gefaseerd en gelaagd toezicht (GGT) Het toetsingskader normen verantwoorde kwaliteit van zorg en bestaan Toekomst

MISSIE INSPECTIE De inspectie beschermt en bevordert veilige, effectieve en patiëntgerichte zorg; Handelt vanuit perspectief van de burger; Richt zich met name op problemen die burgers zelf niet kunnen beoordelen of beïnvloeden. Dominante werkwijze Gefaseerd en Gelaagd toezicht (GGT)

SAMENHANG MET ANDERE PROJECTEN Jaardocument maatschappelijke verantwoording Toetsingskader normen verantwoorde zorg en bestaan : ontwikkeling CAHPSQ (CQ-index) en zorginhoudelijke indicatoren Programma Zorg voor beter (verbetertrajecten) Kwaliteitsbrief februari 2006 Landelijke prevalentiemeting zorgproblemen Bouw VMS systeem en integratie met certificering Transparantie via Kiesbeter.nl

SAMENHANG SYSTEMEN Kwaliteitssystee m Veiligheid managementsysteem Uitkomst indicatoren CAHPS

Jaardocument maatschappelijke verantwoording Governance Financiën Kwaliteit –Professionele standaarden: toetsingskader –Waardering door cliënten: toetsingskader Openbaarheid gegevens

GGT IS WERKWIJZE DIE MOGELIJKE RISICO’S OP ONVERANTWOORDE ZORG IN BEELD BRENGT Definitie risico Ongewenste verandering in gezondheidstoestand en/of kwaliteit van leven van patiënten t.g.v. tekortkomingen in zorgverlening of van gezondheidszorgproducten.

GEFASEERD EN GELAAGD TOEZICHT Fase 1 Informatie/ kennis verzamelen, prioriteren en spiegelinformatie geven Fase 2 Inspectieonderzoek (brief, bezoek) oordeel geven Fase 3 Toezicht verscherpen, verbeteringen afdwingen: boete, aanwijzing, bevel.

Interventie & handhaven Oordeel vormen : FASE 2 Informatieverzamelen: FASE 1 FASE 3 Officeresearch Veldresearch i nvloed Enforcement Sancties Toezicht: iteratief proces

UITGANGSPUNTEN GEFASEERD TOEZICHT FASE 1 Informatie is reeds voorhanden (eigen registratie systemen zoals MIP/FONA) Informatie is voor meerdere doeleinden te gebruiken Inspectie heeft regie, maar ontwikkelt zelf geen indicatoren Indicatoren zijn openbaar Aggregatieniveau is de organisatorische eenheid

Risicomodel voor de langdurige zorg Organisatie structuur Structuurindicatoren Primair zorgproces Ervaren kwaliteit van zorg Kwaliteit van leven Procesindicatoren Gezond- heids- toestand Risicomomenten Bron: Utrecht, Nivel, 2004.

Typen indicatoren Proces indicatoren: intake, uitvoering van de zorg, evaluatie en nazorg Structuur indicatoren: beleid en organisatie, deskundigheid personeel, fysieke omgeving, materiaal/hulpmiddelen Uitkomst indicatoren: gezondheidstoestand, veiligheid en ervaren kwaliteit van leven

IN 2006 TOETSINGSKADER VOOR DE GEHANDICAPTENSECTOR Twee informatiebronnen voor sturen op kwaliteit 1. Inspectieformulier gericht op veiligheid en zorginhoudelijke prestatie-indicatoren 2. CAPHSQ (CQ –index) (jaarlijkse) waardering van cliënten over de geleverde zorg Transparantie door: jaarlijkse openbare verantwoording van prestaties in document Maatschappelijke verantwoording

START BIJEENKOMST 1 JUNI Stuurgroep en werkgroepen Plan van aanpak (NIZW ondersteuning) Gebruiken van dat wat al ontwikkeld is Draagvlak totale veld nodig Vertrek punt is inhoud van dagelijkse werk Veel aandacht voor stem client/vertegenwoordiger Geen burocratische set Eenheid van taal, vergelijkbaarheid nastreven

CAHPS Inspectie Formulier VWS AVVV VGN ZN FvO CG-raad IGZ NVAVG NVO/ NIP

Uitgangspunt: relatieve normen en best practices Toezicht op verantwoorde zorg en bestaan Intramurale GZ instelling Inspectie verscherpt toezicht Algemene stimulering kwaliteit Absolute norm alleen indien voor borging veiligheid cruciaal

Geen opsomming van minimum normen Minimumnormen zijn in principe ongewenst Demotiverend voor professionals en instellingen Schadelijk voor imago Fungeren in praktijk vaak als “maximumnorm” –In grondslag voor financiering –Werkt door in interne sturing Remt verbeteringen en innovatie Genereert heiloze discussies bijv. Wat mag je decubituspercentage zijn?

UITGANGSPUNT HET TOETSINGSKADER IS EEN Better done than perfect Validiteit en betrouwbaarheid optimaliseren Sector en de daar aanwezige kennis is dynamisch Van intramuraal—extramuraal– naar keten –naar doelgroepen groeimodel

WERKWIJZE BIJ RAPPORTAGE IGZ verplicht aanlevering Verzekeraars/Zorgkantoor laat zich in contractering hierdoor leiden Aanbieders presenteren zelf Aanbieders leveren aan één partij (CIBG)

Een praktisch voorbeeld Een zorgorganisatie heeft hoge prevalentie dwangtoepassingen Hoe is verbetering mogelijk? Evidence based richtlijn Deskundige zorgverleners maken en houden Zorgverleners verantwoordelijk maken voor verbetering Uniforme meetmethode Randvoorwaarden door leiding Nieuwe werkwijze borgen door systeem

Toekomst Verantwoorde zorg is genormeerd Cliëntveiligheid is in absolute normen vertaald IGZ toetst verantwoorde zorg en kwaliteit van bestaan via werkwijze GGT Instelling is transparant op uitkomsten en waardering cliënt/patiënt (jaardocument en kies beter.nl) Instelling is gecertificeerd op veiligheid en cruciale zorgprocessen Continue verbetering van de normen door gebruik best practices

WAT VERWACHT DE INSPECTIE VAN U? Doe mee met het ontwikkelen van normen en indicatoren voor verantwoorde zorg en kwaliteit van het bestaan Maak beleid voor de implementatie van normen en indicatoren en betrek werkvloer hierbij Maak keuzen in verbeteracties gericht op verbetering van de uitkomsten Maak prestaties zichtbaar door meten en registreren Faciliteer acties en innovaties van de werkvloer

Dank voor uw aandacht Ik sta open voor vragen en discussie

STELLING Zorgaanbieders die zich verantwoorden op uitkomstindicatoren hebben een sober certificatiesysteem nodig gericht op cruciale zorgprocessen

STELLING Als de uitkomst goed is, is de weg waarlangs dat bereikt wordt niet belangrijk