Onderzoek Schade door Stremming Rijn na kapseizen Waldhof Ir. Martin Quispel, 6 oktober Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
Advertisements

NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Handel en marketing hoofdstuk 9
Rotterdam, Wereldhaven
Project Uitvoering Wachtplaatsenbeleid binnenvaart
Crisisberaad Branche Overleg Binnenvaart Wim van Sluis.
Customer service en planvorming
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Haalbaarheid Overslagterminal of multifunctionele binnenhaven omgeving Almere.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Transport en locatie warehouse
Dataverzamelingsmethoden
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Persconferentie.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Opbrengsten van onderwijs
AFVALSTOFFENVERDRAG WORKSHOP -13/04/2010- Antwerpen
De derde golf in binnenvaarttransport
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Autonome auto’s Een onderzoek naar comfort, veiligheid en betrouwbaarheid van autonome functies in automobielen. Abstract In dit onderzoek is onderzocht.
De ketenbrede brancheorganisatie ván en vóór de binnenvaart BLN-KONINKLIJKE SCHUTTEVAER 1.
Profiel van daklozen in de vier grote steden Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan Sandra Boersma Judith Wolf Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Antwoorden mobieltje- uit lagelonenlanden dus goedkoper.
Antwoorden herhalingsopgaven
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Evaluatie werkplekleren ’14-’15 OKTOBER 2015 Inhoud  Het doel van de evaluatie  Het rapport: de respondenten  Het rapport: de vragen  Opbouw enquête.
Oud papier 2011 en verder….. Afwegingen Kosten inzameling lopen op € per jaar Opbrengsten zijn hoog € per jaar Wel borging minimum prijs,
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
De maritieme sector: High Tech, Hands On. Maritieme sector bestaat uit: Havens Offshore Maritieme toeleveranciers Scheepsbouw Zeevaart Waterbouw Maritieme.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht Dordrecht 9 februari 2012 Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Klachten en claims doorkijk naar de afhandeling van klachten en claims 26 november 2013.
Klimaatverandering en schade Alex Hoen, Verbond van Verzekeraars 4 februari 2016.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
De Nederlandse conjunctuur in 2008
aantrekkingskracht van informatica
Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht
Betrouwbaar containerbinnenvaartproduct
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Dataverzamelingsmethoden
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Cursus Interne auditor
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Coördineren logistiek proces
De Kostprijs Why Bother?.
Terminal (containers)
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Schade door Stremming Rijn na kapseizen Waldhof Ir. Martin Quispel, 6 oktober Rotterdam

2 Schade Stremming Rijn 13 januari 2011 Kapseizen tanker “Waldhof” Berucht punt: Loreley Rijn gestremd 14 februari 2011: Rijn weer helemaal vrij

3 Schade Stremming Rijn stremming

4 Schade Stremming Rijn Aanzienlijke schade Maar hoe groot? Aanleiding voor verder onderzoek Beknopte opzet Onderzoeksvragen Wat is de maatschappelijke schade? Hoe is de schade verdeeld over partijen? Doel: beter begrip en inzicht. Draagt bij aan basis voor afwegen maatregelen die dergelijke stremmingen en hun gevolgen in de toekomst moeten helpen te beheersen

5 Opdrachtgevers Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart, i.s.m.: Havenbedrijf Rotterdam N.V. Internationale Afdeling Koninklijke Schuttevaer Vereniging van Scheepsbevrachters en Logistieke dienstverleners in de Binnenvaart Kantoor Binnenvaart EVO Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart

6 Implementatie Verschillende wijzen van data verzamelen toegepast: Interviews en gerichte vragenlijsten Enquêtes Desk research (rapporten, databestanden)

7 Implementatie Verschillende wijzen van data verzamelen Interviews en specifieke vragenlijsten, o.a.: – Producenten/consumenten (4) – Gespecialiseerde operators (3) – Verladers, Brokers, Bevrachters – Haven van Rotterdam – Keyrail – Rederij – Verzekeraars (2) – Deltalinqs

8 Implementatie Verschillende wijzen van data verzamelen Enquête: – Schippers (online, n=75) – Bevrachters (online) – Verladers (vragenlijst per )

9 Implementatie Verschillende wijzen van data verzamelen Desk research: NEA data, DESTATIS data – NEA goederenvervoerbestanden, transport kosten, etc. – DESTATIS binnenvaart transportstatistiek (jan + feb 2011)

10 Aandachtsgebieden Schepen in wachtrij Transportalternatieven Hinder bij productie/consumptie van goederen Directe schade

11 Schepen in de wachtrij Uitgebreide survey (SMS, Twitter, , internet) 75 respondenten Informatie over tonnage, duur wachttijd, effecten, schade In totaal 475 schepen: 80% droge lading 10% containers 10% tankschepen Gemiddeld 16 dagen wachttijd Kosten per schip: euro Te verdelen over: Binnenvaartondernemers Verladers/bevrachters Overheid

12 Mogelijke gedragsreacties Uitstel van transport: extra opslagkosten extra kapitaalkosten goederen (verliestijd) hogere vrachtprijs (inhaal-effect) Inzet andere modaliteiten (weg en spoor): Extra kapitaalkosten goederen (verliestijd) Extra transport- en overslagkosten Accepteren vraaguitval: Consumenten/producenten vinden (tijdelijk) andere toeleverancier

13 Bepalend voor gedragsreactie Transport afstand Waarde per ton Is het vervoer tijdkritisch? Is er wel een alternatief mogelijk? Specifieke eigenschappen Dus: Wachten (met name de lage waarde, niet tijdkritische goederen en een deel van de gemiddelde waarde goederen) Alternatief vervoeren: Scenario’s (combinaties barge, truck, rail) Gekozen voor optimum onder restrictie van blokkade

14 Gedragsreactie afhankelijk van type lading: Afval Landbouwproducten Kolen Ertsen Bouwmaterialen Olieproducten Chemische producten Metaal Machines Consumptiegoederen Uitstel vervoer Deel via weg en/of spoor

15 Heeft stremming permanente shift tot gevolg? Uit interviews/survey: nee, niet op grote schaal Wel toegenomen bewustzijn van risico’s Dus spreiding van belangen, diversifiëren

16 Gehinderde productie/consumptie Zeer groot aantal partijen Moeilijk om een integraal beeld van te krijgen In interviews met grote ontvangende/verladende partijen bleek dit wel het geval voor verschillende sectoren (o.a. staal, olie, kunstmest) Kan belangrijke invloed hebben op totale kosten

17 Directe schade 2 dodelijke slachtoffers Verloren lading (zwavelzuur) Bergingskosten Kosten reparatie schip  onderzoeken lopen; weinig informatie beschikbaar inzake bergingskosten en reparatie schip

18 Aanvullende zaken Groot ligplaatsenproblematiek: tekort, negatief effect op comfort en veiligheid Zeer grote gevoeligheid voor de waterstand en economische conjunctuur. De vrachtprijs kan sterk variëren. Daarmee ook de mate van extra kosten voor alternatieve vervoerswijze. Tijd van het jaar  cruises wel/niet actief op de Rijn

19 Conclusies Aanzienlijke schade: miljoen + PM Veel partijen leiden schade, grootste deel echter geabsorbeerd door schippers en verladers/bevrachters/forwarders

20 Pro memorie posten Vier PM posten Effect op imago betrouwbaarheid en veiligheid binnenvaart Negatief effect op productie en consumptie Minder comfort en veiligheidsrisico’s door tekort aan ligplaatsen Bergingskosten Totale kosten zijn dus aanzienlijk hoger !

21 Samenvattende tabel miljoen euro

22 Aanbevelingen Werk de methodiek zoals gepresenteerd in dit onderzoek verder uit. Gebruik inzicht en kosteninformatie als een beslissingstool bij afweging te nemen maatregelen. Zowel voor preventieve maatregelen als slagvaardig handelen bij volgende incidenten. Sluit aan bij “mobility continuity plans” zoals aangegeven in het Witboek Transport van de Europese Commissie: P.13:“…De crisis door de aswolk en de extreme weersomstandigheden in 2010 hebben aangetoond dat mobiliteitsnoodplannen nodig zijn om de mobiliteit van personen en goederen in crisissituaties te waarborgen. Deze gebeurtenissen hebben aangetoond dat het vervoerssysteem weerbaarder moet worden gemaakt door de ontwikkeling van scenario's en noodplanning”

23 Bedankt voor uw aandacht! NEA Transportonderzoek en –opleiding Bredewater 26 Postbus 276, 2700 AG Zoetermeer Martin Quispel E: W: T:+31 (0) of +31 (0)