LIMOSA-melding : naar een beter zicht op grensoverschrijdende tewerkstelling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.
Advertisements

1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
Infosessie betaald educatief verlof BEV
Vrij verkeer van werknemers
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Motivering van het ontslag
Internationale mobiliteit
TWV pilot kort verblijf kennismigranten
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
TOE TE PASSEN SV WETGEVING BIJ GRENSOVERSCHRIJDEND WERKEN
Sociaal Recht Deel 5.
VAKBEKWAAMHEID Beroepschauffeurs. VAKBEKWAAMHEID •Wettelijke basis: KB 04/05/2007 •Toepassingsgebied: Houders van een rijbewijs C1, C1+E, C, C+E, D1,
De aanwezigheidsregistratie bij werken in onroerende staat
BTW op voertuigen ingeschreven in T2.
Vreemdelingen en vrijwilligerswerk Symposium 7 maart 2008 Vlaams Parlement Tine Debosscher Bart De Wolf Vlaams Minderhedencentrum.
Deel 3.
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
1 De Europese Dienstenrichtlijn Samenwerking uniek(e) loket(ten) en lokale besturen EDRL - Studiedag V.V.S.G. 13 oktober 2008 Antwerpen.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Vrijheid van vestiging
Vergelijkend overzicht CVBA/BVBA/NV
Verdragen en inleiding Europees Recht
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
1 FORUM ASIEL en MIGRATIES OPVANGSTATUTEN VOOR HUMANITAIRE REDENEN.
De ondernemersvolmacht
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Vrij verkeer van werknemers
voor iedere ondernemer
Sociaal Zekerheidsrecht
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
THEMA WERKLOOSHEID Werkloosheidswet / WW WW en TW.
Wet- & Regelgeving Overzicht En Inzicht.
Grenzen en identiteit Deel 2.
Hoofdstuk 8 Betaalde feestdagen. Arbeidsrecht - Hoofdstuk 8 Betaalde feestdagen 2 Toepassingsgebied Bedoeling van de feestdagenwet – Verbieden van tewerkstelling.
Hoe kijkt de FRDO naar het klimaatprobleem Vlaams Parlement 16/1/2015 Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.
Kateryna Glushak.  activiteiten  contracten  overheidsopdrachten = overeenkomst  aanbestedende overheid - opdrachtnemers  prestatie tegen betaling.
1 De Participatiewet voor ondernemende werkgevers Workshop d.d. 29 februari 2016 Kom’mitVivantesCapra Advocaten.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
De wet betreffende de rechten van de vrijwilliger.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Seminarie Uitbreiding Europese arbeidsmarkt : bedreiging of uitdaging? Tewerkstelling van buitenlandse werknemers in België
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Limosa als werkinstrument stand van zaken Limosa als werkinstrument stand van zaken Bruno De Pauw Directie Internationale Betrekkingen Rijksdienst voor.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
PRESENTATIE DWSE EN AGO
Status wet DBA na kamerbrief 18 november
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
Hoorzitting 6000 euro bijverdienen
Sociaal statuut student-ondernemer
Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid Samenvatting van de Conceptnota hervorming.
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid.
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Privacy Wat moet je weten van de nieuwe privacyverordening
Presentatie - Melding bewakingsactiviteiten en exploitatiezetel
Transcript van de presentatie:

LIMOSA-melding : naar een beter zicht op grensoverschrijdende tewerkstelling

Limosa Limosa

Beknopt overzicht  Situering  Limosa-melding  Conformiteit met EG-recht  Conclusie en tijdsschema

Situering (1)  Overgangsmaatregelen vrij verkeer van werknemers – wél recht op vestiging en vrij verkeer van diensten  Deloyale concurrentie buitenlandse ondernemingen  “Begeleidende maatregelen” om de Belgische arbeidsmarkt voor te bereiden  Onvoldoende zicht op grensoverschrijdende tewerkstelling naar België

Situering (2)  Huidige detacheringsmelding “verklaring van terbeschikkingstelling” facultatief / GOTOT-in onvolledig  Limosa: Landenoverschrijdend Informatiesysteem ten behoeve van Migratieonderzoek bij de Sociale Administratie  Onderdeel Limosa: aanmeldingsplicht (Programmawet )  KB tot uitvoering op – beide in werking op

Limosa-melding (1): toepassingsgebied  “gedetacheerde werknemers” en hun werkgevers  “gedetacheerde zelfstandigen”  [“gedetacheerde (al dan niet zelfstandige) stagiairs” en de instellingen waar zij hun studies of opleiding volgen]  universeel

Limosa-melding (2): definities  Gedetacheerde werknemers (WN= “personen die tegen loon en onder het gezag van een andere persoon, arbeidsprestaties leveren”): “werknemers die in België tijdelijk of gedeeltelijk een arbeidsprestatie leveren en die hetzij,  gewoonlijk werken op het grondgebied van één of meer andere landen dan België  zijn aangeworven in een ander land dan België”.  Gedetacheerde zelfstandigen (zelfst.= “alle natuurlijke personen die een beroepsbezigheid uitoefenen waarvoor zij niet door een arbeidsovereenkomst of door een statuut verbonden zijn”, KB Sociaal Statuut Zelfstandigen): “zelfstandigen die in België tijdelijk of gedeeltelijk één of meerdere zelfstandige activiteiten uitoefenen zonder er permanent te verblijven en die gewoonlijk werken op het grondgebied van één of meer andere landen dan België” en “personen die uit het buitenland komen en zich naar België begeven om er tijdelijk een zelfstandige beroepsactiviteit uit te oefenen of om er zich tijdelijk te vestigen als zelfstandige”.

Limosa-melding (3): uitgesloten van meldingsplicht  Uitgesloten werknemers: internationaal vervoer van personen of goederen, initiële assemblage en/of eerste installatie, dringende onderhouds- of reparatiewerken, deelnemers wetenschappelijke congressen en vergaderingen in beperkte kring, werknemers van een overheidsdienst of een internationale instelling van publiek recht, leden van een diplomatieke of consulaire zending, deelnemers internationale sportwedstrijden, artiesten met internationale faam, vorsers  Uitgesloten zelfstandigen: initiële assemblage en/of eerste installatie, dringende onderhouds- of reparatiewerken, deelnemers/organisatoren van conferenties, deelnemers vergaderingen in beperkte kring, sportlui, artiesten, internationaal vervoer, zakenlui, bestuurders en mandatarissen van vennootschappen  Uitsluitingen ingegeven door korte duur en de aard van de activiteiten in België (EU proportionaliteit) en vaak naar analogie met vrijstellingen inzake arbeidskaart of beroepskaart vb. Werknemers op wetenschappelijke congressen: verblijf max. 5d./maand; zelfstandige sportlui max. Verblijf max. 3mnd./kalenderjaar

Limosa-melding (4) : meldingsplicht WN’s  Wat:elektronische melding (onmogelijk: brief – fax)  Wanneer:voorafgaandelijk aan de tewerkstelling  Voor wie:gedetacheerde WN  Door wie:WG / aangestelde / lasthebber  Bij wie:R.S.Z.

Limosa-melding (5): meldingsplicht zelfstandigen  Wat:elektronische melding (onmogelijk: brief – fax)  Wanneer:voorafgaandelijk aan de uitoefening van de beroepsactiviteit  Voor wie:gedetacheerde zelfstandige  Door wie:zelfstandige / lasthebber  Bij wie:R.S.V.Z.

Limosa-melding (6) : gegevens  Gedetacheerde werknemers:  identificatiegegevens werknemer  begindatum detachering  voorziene duur detachering  soort diensten  plaats van arbeidsprestaties  wekelijkse arbeidsduur  werkrooster  identificatiegegevens werkgever  identificatiegegevens Belgische gebruiker

Limosa-melding (7) : gegevens  Gedetacheerde zelfstandigen:  identificatiegegevens zelfstandige  begindatum detachering  voorziene duur detachering  plaats van arbeidsprestaties  soort diensten  BTW-nummer in land van oorsprong of ondernemingsnummer  identificatiegegevens lasthebber en Belgische gebruiker

Limosa-melding (8) : “melding frequente werkzaamheden”  Vb. Franse zelfstandige ICT’er aan Fr.-Bel. grens met 60 % Belgisch cliënteel komt 3 maal per week naar België  Algemene melding  Periode van 12 maanden + te verlengen  Uitzondering: bouwsector en uitzendsector

Limosa-melding (9): na melding  Ontvangstbewijs (“Limosa-1”) elektronisch of fax/brief  Ontvangstbewijs gekoppeld aan verplichtingen eindgebruikers en opdrachtgevers  Duur van de activiteiten  Annulatie melding  Langere detachering: nieuwe melding

Limosa-melding (10): verplichtingen eindgebruikers en opdrachtgevers  Wat: elektronische melding identificatiegegevens van de gedetacheerde werknemer of zelfstandige, de aangever en de werkgever van de gedetacheerde werknemer  Door wie: “Iedere persoon bij wie of voor wie door gedetacheerde werknemers of zelfstandigen, rechtstreeks of in onderaanneming werkzaamheden verricht worden”  Wanneer,1: afwezigheid ontvangstbewijs  Wanneer,2: voorafgaand aan tewerkstelling  Na melding: ontvangstbewijs gebruiker  Vrijgestelde eindgebruikers: “tewerkstelling voor strikt private doeleinden”

EG-conformiteit: finaliteit en proportionaliteit  Conformiteit van huidig en toekomstig vereenvoudigd systeem sociale documenten voor dienstverrichters  Rechtspraak H.v.J. inzake vrij verkeer van diensten >< nationale controle en handhavingsmaatregelen  Loutere aanmeldingsplicht OK: H.v.J. (C-445/03 en C-244/04) en Europese Commissie (Detacheringsrichtsnoeren, COM(2006)159)  Rechtvaardiging MAAR: finaliteit en proportionaliteit (Uitsluitingen van toepassingsgebied, opgevraagde gegevens, verantwoordelijkheid gebruikers, sancties)

EG-conformiteit (2): finaliteit en proportionaliteit  Uitsluitingen van toepassingsgebied  Opgevraagde gegevens  Verantwoordelijkheid gebruikers  Sancties

Conclusie Limosa Limosa

Conclusie  Betere kijk op grensoverschrijdende tewerkstelling  Efficiëntere controle op grensoverschrijdende tewerkstelling  Do ut des: informatie voor buitenlandse ondernemingen – uniek loket  Vraagtekens bij conformiteit met EG-recht

Timing  Beslissing Ministerraad  Beslissing Ministerraad  Programmawet van  Website Limosa februari 2007 (  Publicatie KB 1 april Melding in werking  Overgangsperiode van 6 maanden  !“Conferentie Detachering” Vakgroep Sociaal Recht, 2007!

Telefoon: 0032 (0) Limosa Limosa