Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Time management in het onderwijs
Van uitleggen leer je het meest
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Hoe word je een ster? *.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Meervoudige intelligentie
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Van doelen naar reflectie
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Korte introductie tot het principe
Interpreteren van data
PAD Mindfulness en Yoga
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
AIT studiedag 24 november
Het begint bij het jonge kind
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Aanpak problematisch gedrag
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Leerstijlen KOLB SJM.
Met trots presenteren wij: Naschoolse activiteiten.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Ouderavond Kind en internet Kim Claassen jeugdverpleegkundige Christel van Helvoirt gezondheidsvoorlichter GGD Hart voor Brabant.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Talent in Ontwikkeling
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
CKG de kleine parachute
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
5 valkuilen & Tips.
Transcript van de presentatie:

Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s die centraal staan zijn: de manier waarop jezelf tegen (nieuwe) media aankijkt en je voorbeeldfunctie daarin, regels en grenzen over de hoeveelheid mediatijd die kinderen mogen hebben en de verschillende manieren van media-opvoeding. De rode draad: (nieuwe) media bieden geweldig veel mogelijkheden, zolang je je maar bewust bent van het feit dat er ook grenzen zijn. Communiceren met kinderen: Ouders maken al shoppend kennis met een breed arsenaal aan mogelijkheden om het contact met hun kind te versterken. Deelnemers maken een communicatieplan om ideeën uit te werken en thuis toe te passen. Time management voor gezinnen: We besteden aan een van de grootste uitdagingen voor gezinnen van nu: het omgaan met tijd! Tijdens deze workshop helpen we ouders de balans op te maken: Wat zijn in jullie gezin de belangrijkste stressbronnen? Iedereen krijgt uitgebreid gelegenheid om voor tenminste een van deze stressbronnen een plan van aanpak te maken. De deelnemers coachen elkaar daarbij. We helpen de deelnemers een handje door hen een aantal “timemanagement top tips” mee te geven. Het hart van je gezin: Je gaat aan de slag met het schrijven van je eigen gezinsmissie. Welke waarden zijn zo belangrijk dat ze een belangrijke plaats verdienen in je gezin? De rode draad hierbij is de metafoor van een navigatiesysteem: de juiste bestemming invoeren maakt dat je ontspannen op weg kunt gaan. Rennen, rommel en rumoer: Ouders nemen even afstand van de dagelijkse hectiek om scherp te krijgen wat in hun gezin soepel loopt (daar krijg je energie van!) en waar nog iets te winnen valt (daar kun je energie mee besparen). We helpen elkaar bij het maken van een actieplan, zodat je thuis meteen aan de slag kunt en het leven met een peuter in je gezin weer wat eenvoudiger wordt. Contact met peuters: Het contact met peuters staat centraal en we gaan winkelen. We maken eerst een boodschappenlijstje waarop we aangeven wat we zoeken. Daarna bezoeken we de hoorspecialist en het uitzendbureau. Hier halen we allerlei tips en ideeën om het contact met onze peuter te versterken. Tenslotte vertalen we al deze informatie naar een communicatieplan waar we thuis meteen mee aan de slag kunnen. Spelenderwijs opvoeden: Ouders krijgen inzicht in het feit dat zij invloed hebben op het gedrag van hun kind door lastige opvoedsituaties met creativiteit aan te pakken. Door de reactiepatronen tussen hen en hun kinderen te gaan begrijpen, ontdekken zij waar zij zelf anders kunnen gaan reageren om die patronen te doorbreken. De grote oversteek: Centraal tijdens deze workshop staan de veranderingen die te maken hebben met de overgang van de basisschool naar de brugklas. In een speciaal interview praten ouders en kinderen daar samen over. Kinderen en ouders maken een mindmap en beseffen dat er leuke en spannende dingen op stapel staan. Natuurlijk gaan we niet alleen praten, maar ook doen! In een aantal opdrachten ervaren ouders en kinderen dat ze een team zijn. Zowel nu als in de tijd die komt. En dat is een mooie basis om samen verder te gaan. Regels en grenzen: Omgaan met regels en grenzen: het is één van de onderwerpen waar we als ouders vaak vragen over hebben. Dat is ook niet zo gek. Want het is niet eenvoudig om te zorgen voor duidelijke afspraken. En dan is het ook nog nodig om zelf consequent te blijven. Deze Inspiratieworkshop gaat over hoe kinderen leren omgaan met regels en grenzen. Er is veel informatie beschikbaar, maar er is ook veel ruimte om ideeën en ervaringen uit te wisselen met andere vaders en moeders. Bij vragen of interesse kun je contact opnemen met de sociaal makelaar: Pepijn van Duijvenboode | Ouders voor Ouders Westland