Presentatie voor Leuven Sheila Curran RSM. Zusters van barmhartigheid Gesticht door Catherine McAuley in 1831 in Dublin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Zorg Beter mét Vrijwilligers
Respectvolle bejegening
Kennis maken met: Levend Woord Gemeente Franeker
Godsdienst.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Woord van Leven Februari 2013 “Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben.” 1 Johannes 3,14.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Pastoraal op school.
Volk Gezag Land Nederlanders Grondwet Nederland Koninkrijk.
Woord van Leven Mei 2011.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Voorstelling 6de leerjaar
Woord van Leven Februari
Woord Van Leven Mei 2014 “Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen.” 2 Korintiërs 5,20.
We leven vandaag in een gunstige tijd God groot in de liefde Ons leven: gave en roeping van een God groot in de liefde Maria. een zekere gids op onze.
Het Algemeen Kapittel : «Het is een topmoment van bezinning, van evaluatie en oriëntering bij het gezamelijk zoeken naar Gods wil». Het doel: « Bestuderen.
Zondag 15 oktober 2006 Vandaag is het Micha Zondag! Het is bijzonder om samen met vele christenen wereldwijd ons heel gericht bezig te houden met discipelschap.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
UAM 6 God in den hoog’ alleen zij eer En dank voor Zijn genade, Daarom dat nu en nimmermeer Ons deren nood en schade God toont zijn gunst aan ons geslacht.
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
Welkom op TOV!.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Woord van Leven Juni 2014.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Kerkdienst: rustgevend. Ten eerste dat gezorgd wordt voor het in stand houden van de dienst des Woords en van de scholen, en dat ik vooral op de sabbat,
In deze dienst zal voorgaan. In deze dienst zal Prof. dr. V.E. d’Assonville voorgaan. Na de zegen zingen we Ps. 145 : 1, 4, 5 Schriftlezing: Johannes 17.
In Uw licht zien wij het Licht
Chiara Lubich e P. Fabio Ciardi
Woord van Leven Woord van Leven Augustus 2012 Augustus 2012.
Welkom in deze kerkdienst
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Fijne Feestdagen! Klik om verder te gaan.
Aanvaarding en tolerantie
De doop in de Heilige Geest
24 mei Almachtige God - Vader, Zoon en Heilige Geest, Uw discipelen verzamelen zich over de hele wereld, om U te verheerlijken als Schepper van.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
50.
Paulus op reis Handelingen 17. Paulus in Athene 25 Hij wordt ook door mensenhanden niet gediend alsof Hij iets nodig heeft; Hij Zelf geeft aan allen.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
A T T E N T Netwerk voor maatschappelijke inzet in bisdom Antwerpen.
Samenvatting Spel Mondiaal Beleid AV AROSA – 8 december 2015.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Het Belang van Limburg Waar zijn we mee bezig? 09/01/2015 om 06:23 door Eric Donckier VRT-nieuws Monica De Coninck: "Waar zijn we mee bezig?" Auteur:
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Les 11 voor 12 maart In de Grote Strijd vocht Petrus een persoonlijk gevecht uit, daarom kan hij ons leren hoe om te gaan met de dagelijkse strijd.
“Alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan.” Matteüs 25, 40 Woord.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Collectieve transitie en veerkracht
Welkom op 26 febr. Voorganger: Ds. Mv. Marijn Rohaan Ouderling: Jan Verkerk Organist/pianist: Anne Kroeze Lezing: uit 1 Samuel 17 Kind van de zondag Jari.
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Les 13 De Zoon wint Wat doe ik hier vandaag?
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Posters voor in het geschiedenislokaal
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
“OPDAT ZIJ ALLEN ÉÉN ZULLEN ZIJN”
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Introductie Engaging Dynamics
Ontwikkeling, wij als EBS
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Transcript van de presentatie:

Presentatie voor Leuven Sheila Curran RSM

Zusters van barmhartigheid Gesticht door Catherine McAuley in 1831 in Dublin

Barmhartigheid vandaag  Diversiteit: 12 Congregaties en Instituten die een charisma van barmhartigheid delen, geïntegreerd in verschillende culturen  Wereldwijde verbindingen: leven en werken in 44 landen en in 6 continenten  Inheemse zusters: dagen ons uit om te kijken wat dit betekent in onze verschillende realiteiten  Passie voor diaconie: geworteld in sociale en ecologische rechtvaardigheid

Wij werken niet alleen  7,500 zusters  5,000 medewerkers  ¼ miljoen partners in diaconie  Plus alle mensen die partners-in-barmhartigheid zijn

Wereld van barmhartigheid

Kairos moment  MIRP proces was een hele onderneming.  Aanwakkeren van het vuur van barmhartigheid: de schepping wacht in verlangen – een proces in een netwerk van kringen en in een contemplatieve ruimte waarin we samen wereldwijd onderscheiden hoe we een gezamenlijk antwoord kunnen geven op de roep van de aarde en van de armen om zo de vlammen van barmhartigheid in ons en het universum aan te wakkeren.

Bevestigen van het handelen van paus Franciscus  Maart 2013 Tekst paus Franciscus Miserando atque Eligendo, gaf ons het nieuwe Engelse woord “mercy- ing” (barmhartig-en)  April 2015 Buitengewoon jubeljaar van barmhartigheid 8 December November 2016  Juni 2015: Encycliek over schepping en menselijke ecologie Laudato Si – de eerste encycliek die zich specifiek richt op de schepping en de menselijke relatie tot de schepping.

Paus Franciscus Heeft onze wereld en onze Kerk uitgedaagd om te antwoorden op de roep van de aarde en op de roep van de armen “Alles is verbonden. Zorg voor het milieu moet daarom samengaan met een oprechte liefde voor onze medemensen en een onwrikbaar engagement om de problemen in de samenleving op te lossen…. Alles is verbonden.”

Het proces  Is niet een nieuw proces maar we doen het op een nieuwe manier door al onze zusters/medewerkers/partners te betrekken en we gaan het proces samen.  Kent verschillende benamingen:  Actie/reflectie/actie  Zien/oordelen/handelen  Bevrijdingsproces  Is grotendeels een organisch proces

Uitgangsprincipes  De dringendheid van de roep van de aarde en van alle wezens op aarde (mensen en andere) en de roep van de armen.  Barmhartigheid is in het hart van deze roep en van dit jubeljaar.  Contemplatief gebed: het is de Geest die alle stadia van het proces zal leiden.  Cross culturele dimensie: vele culturen en kosmologieën.

Vervolg startprincipes  Diversiteit in expertise, leeftijd, cultuur, levenservaring, competenties en overtuigingen.  Participatief proces: alle partners-in-barmhartigheid en zusters.  Delen van potentieel en krachtbronnen  Communicatie: engagerend, informerend, opvoedend en verbindend.

Diagram van het proces Anne can you insert the diagram…???

Fase 1  Het proces begint waar de mensen zijn en komt uit hun ervaring van in de wereld staan (engagement). Zij benoemen waar ze de roep van de aarde en de roep van de armen horen in hun context.  Mensen worden uitgenodigd om hun verhaal/ervaring te brengen en te delen in een kleine groep. Ze investeren tijd om te luisteren naar elkaar en te ontdekken wat de kernzaken zijn voor hen. Vervolgens zullen ze samen beslissen wat dat ene aspect is waarop ze zich zullen focussen op dat moment.

Fase 2  De groep heeft nu één kernzaak om zich op te richten.  Ze worden uitgenodigd om hun kennis van dit thema te verdiepen en te verbreden en om het in een bredere context te brengen.  Gebruik gedichten, literatuur, beelden, wetenschappen etc…  Bijkomende informatie en bijkomend materiaal wordt aan de groepen gegeven om hen te ondersteunen, incluis materiaal vanuit andere internationale contexten.  Het niveau van betrokkenheid en de werkvorm zal verschillen van groep tot groep.  Informatie zal gedeeld worden met de andere groepen die deelnemen aan het proces.

Fase 2  Het belang van het stellen van kritische vragen aan de context, bijvoorbeeld:  Hoe krijgt de macht vorm in deze kernzaak? Op politiek niveau? Op religieus niveau?  Hoe worden de beschikbare middelen verdeeld?  Gender issues?  Welk effect heeft deze kernzaak/kernprobleem op de armen?  Welk effect heeft het op de aarde?

Fase 3  Breng de vragen en aspecten van fase 2 in dialoog met onze sacrale tradities.  Stel nieuwe kritische vragen aan onze sacrale tradities in relatie tot de roep van de aarde en de roep van de armen.  Hoe en waar zet de tekst ons aan om de roep van de aarde en de roep van de armen te horen?  De nood om ons opnieuw te engageren: profetisch engagement.  Dit gaat leiden tot een nieuwe visie en praxis.

Tussen fase 3 en 4 De groepen nemen de tijd om de visie die zich begint te vormen in de groep te benoemen. De visie die ontstaat is bepaald door een particuliere context en elke context is anders. Die visie zal ons ook leiden naar nieuwe wegen van barmhartigheid. (Nvdr: het engelse woord ‘vision’ kan vertaald worden als visie of visioen)

Fase 4  Deze fase brengt mensen tot handelen.  Hoe worden we geroepen om anders te handelen aan het einde van het proces?  Acties moeten duidelijk geformuleerd worden.  Het gaat niet alleen om een ‘nieuwe actie’ maar om een actie die fundamenteel gebaseerd is op reflectie.  Barmhartig-en (mercy-ing) is een doe-woord.  Het is een schroefvormig of spiraal proces en geen cirkelvormig proces.

Diagram van het proces Anne can you insert the diagram…???

Sleutelelementen  Begin met de geleefde ervaring  Diversiteit  Inclusie: elke stem telt  Interpretatie: 44 landen betekent verschillende contextuele theologieën.  Verandering: “Hermeneutiek die geen verandering teweegbrengt is geen hermeneutiek.” E. Schussler Fiorenza  Transformatie: dit betekent altijd verlies.