Inzicht in ZIEN! Een opfrisser om de ZIEN!- kennis te activeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Lesgeven en begeleiden
Handleiding Cency.nl Versie april De openingspagina toont foto’s van mogelijke voornemens.
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Sociale media op school
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Communiceren met Marloes
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Return to Sender.
Aanpak problematisch gedrag
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #1 ZWAMBIE ZWAMBIE ZWAMBIO!
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Liefde en relaties.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Verbindend communiceren met ouders
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?
LOB zeven stappen naar succes
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Persoonlijk Leiderschap
ZIEN! Leerjaar 1-16 Fris je ZIEN!kennis op!
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
ZIEN! Fris je ZIEN!kennis op!
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Arline Spierenburg november 2018
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Inzicht in ZIEN! Een opfrisser om de ZIEN!- kennis te activeren

Wat kun je verwachten? Het belang van observeren ZIEN!-dimensies Goed invullen De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief

Het belang van observeren

Praatvraag: Wat is de meerwaarde van vooraf observeren? Lukt het observeren ons?

Over observeren Observeren is weten wat je ziet. Dat kan al als je de klas op verschillende momenten op een dag ‘scant’: wat zie ik? Tip: Maak het klein; observeer één begrip tegelijk en neem daar gerust een paar dagen tijd voor. Schrijf bijzonderheden in wat je ziet eventueel op. Plak de ZIEN!-begrippen op je bureau als reminder. Zie jij wat je ziet of zie je wat je weet?

De ZIEN!- dimensies Graadmeters (2) en sociale vaardigheden (5)

Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… heeft duidelijk een eigen inbreng tijdens gezamenlijke activiteiten. spreekt uit eigen beweging met andere kinderen. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

Goed geantwoord! Sociaal initiatief is de vaardigheid om in sociale situaties contact te zoeken en te maken, zowel non-verbaal als verbaal.

Bij welke dimensie horen deze stellingen? Klik op het plaatje met het juiste antwoord Het kind… gaat een tijdlang geconcentreerd op in de activiteit. toont belangstelling voor het activiteitenaanbod.

Goed geantwoord! Betrokkenheid is een houding of toestand die verbondenheid uitdrukt met een activiteit of taak waarmee het kind bezig is.

Bij welke dimensie horen deze stellingen? Klik op het plaatje met het juiste antwoord Het kind… regelt eigen zaken. zegt wat het ergens van vindt.

Goed geantwoord! Sociale autonomie is de vaardigheid om in sociale omgang je eigen keuzes te maken en daarbij te blijven.

Bij welke dimensie horen deze stellingen? Klik op het plaatje met het juiste antwoord Het kind… komt opgewekt over. gaat graag naar school.

Goed geantwoord! Welbevinden is een momentane, actuele toestand van een zich goed voelen en manifesteert zich binnen de groep waarin het kind zich bevindt.

Goed invullen

Wat betekenen de schaalwaarden? Schaal:Dit betekentScore Dit klopt nietDe leerling laat het gedrag nooit zien.1 Dit klopt een beetje De leerling laat het gedrag te weinig zien, veel minder dan leeftijdgenoten en alleen als de situatie uitnodigt tot het gedrag, bijvoorbeeld op aansporing van de leerkracht. 2 Dit klopt redelijk De leerling laat het gedrag geregeld zien, net zo vaak als leeftijdgenoten, maar niet zo vaak als de situatie lastiger wordt of tegenzit. 3 Dit klopt helemaal De leerling laat het gedrag vaak zien, vaker dan leeftijdgenoten, namelijk ook als de situatie daar niet direct toe uitnodigt. 4

Score Situatie nodigt uit Makkelijke situatie (maak als team concreet, bijvoorbeeld momenten waarop de leerkracht ondersteunt of de leiding heeft, medeleerlingen zijn flexibel of nemen juist de leiding (net wat kind nodig heeft) Situatie nodigt niet uit Moeilijke situatie (maak als team concreet, bijvoorbeeld als er geen volwassene sturing/leiding geeft, als medeleerlingen weinig rekening houden met wensen en mogelijkheden van de leerling.) 2Vrijwel altijdVrijwel niet - 3Vrijwel altijdSoms +/- 4Vrijwel altijdVrijwel altijd + Goed invullen: wat betekenen de schaalwaarden?

Extra tips: Bij 2 laat de leerling het gedrag niet uit zichzelf zien, maar kan het wel laten zien als jij het vraagt of de situatie zo creëert dat het eenvoudig wordt om het gedrag te laten zien. Bij 3 laat de leerling het wel uit zichzelf zien maar wordt regelmatig belemmerd om het gedrag te laten zien waardoor je het niet altijd ziet. Bij 4 laat de leerling het over het algemeen zien, met en zonder jou, uit zichzelf.

2 situaties Betrokkenheid bij: – Nieto niet – Welo niet – Welo soms – Welo wel Didactisch makkelijke situatie Didactisch moeilijke situatie Kies:

De scores en normering

Geeft dit overzicht een reëel beeld van een groep? waarschijnlijk wel waarschijnlijk niet

Realistischer groepsbeeld Een overzicht met bijna alleen groen en blauw geeft waarschijnlijk geen reëel beeld van de groep. In de gemiddelde groep zijn alle kleuren ongeveer evenveel vertegenwoordigd. Het groepsoverzicht hiernaast geeft eerder een reëel beeld.

Hoe komen de kleuren tot stand?

Percentiel: percentage leerlingen dat deze score of lager haalt 13% van de meisjes uit groep 1-4 haalt een score van 11 of lager. Dat wordt een rode kleur Vanaf een score van 14 scoor je bovengemiddeld (>50) Het 44 e percentiel is nog oranje (benedengemiddeld), maar is wel bijna 50 (gemiddeld) Per categorie krijg je een score van minimaal 4 (als je op alle vragen het antwoord geeft ‘dit klopt niet’) en maximaal 16 (als je op alle vragen het antwoord ‘dit klopt helemaal’ geeft).

Relaties tussen vaardigheden

Ideaalsituatie – pro-sociaal Ruimte voor jezelf Ruimte voor de ander SA Egoveerkracht Egocontrole Empathie SI IL IB SF

zelf Ruimte voor de ander SI SA SF IB IL Vooral ruimte geven

And er Ruimte voor jezelf SI SA SF IB IL Vooral ruimte nemen

Overzichten

1.Klik op overzichten > leerlingvolgsysteem > begeleiding 2.Kies voor PDF-versie van: o ZIEN! observatielijst groep o ZIEN! observatielijst leerling o ZIEN! ouderrapportage 3.Selecteer de groep/leerlingen waar je een overzicht voor wilt Overzichten opvragen

Je kunt het overzicht opslaan als PDF of afdrukken

Ouderrapportage

Toelichting bij ouderrapportage: zie onder Informatief > ouders

Informatief

Extra informatie in ZIEN!

Informatie over SoVa-methoden / verwijzingen naar lessen uit methoden Algemene informatie over ZIEN! – Handleidingen – Document over ZIEN! en inspectie – ZIEN!verantwoording Informatie over de leerlingvragenlijst (versie 5-8 en 1-4) Documenten voor leerlingen – Emotiethermometer – Evaluatieformulier: gebeurtenis, gevoel, gedachte, gedrag Informatie met betrekking tot / voor ouders – Oudervragenlijst – Tips voor oudergesprek – Schoolkrantartikel over ZIEN! Achtergrondinformatie sociaal-emotioneel Leerkracht- en oudersuggesties (inclusief samenvatting)

Verwijzingen naar sova-methoden

Met de leerlingvragenlijst krijg je nóg meer informatie over de leerling Leerkrachtvragenlijst Leerlingvragenlijst (gr 5-8) Meer informatie op

Goede instructie is cruciaal voor betrouwbare uitkomsten! (zie de handleiding onder ‘Informatief’)

ZIEN! en ouders Waarschijnlijk is het voor jullie vanzelfsprekend dat je met ouders in gesprek gaat. Kijk op de website voor mogelijkheden om ZIEN! in te zetten:

ZIEN!nieuwsbrief – meld je aan! Nieuwe ontwikkelingen Achtergrondinformatie Tips en trucs

Succes en veel plezier met ZIEN! Vragen over ZIEN!? Mail naar Wil je dat een medewerker van Driestar onderwijsadvies (gratis) meedenkt over een casus/profiel? Zie startscherm ZIEN! Wil je meer met ZIEN! dan jullie nu doen? Volg een verdiepingscursus! Lees meerLees meer Klik hier om af te sluiten

Helaas… Bovenstaande stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Sociaal Initiatief. Sociaal initiatief is de vaardigheid om in sociale situaties contact te zoeken en te maken, zowel non-verbaal als verbaal. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je een plaatje erbij hebt. Het kind… stapt uit eigen beweging op anderen af. heeft duidelijk een eigen inbreng tijdens gezamenlijke activiteiten. vertelt uit zichzelf in de groep. spreekt uit eigen beweging met andere kinderen. Naar volgende vraag

Bovenstaande stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Betrokkenheid. Betrokkenheid is een houding of toestand die verbondenheid uitdrukt met een activiteit of taak waarmee het kind bezig is. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je een plaatje erbij hebt. Het kind… heeft plezier in wat het doet. gaat een tijdlang geconcentreerd op in de activiteit. toont belangstelling voor het activiteitenaanbod. toont doorzettingsvermogen. Naar volgende vraag Helaas…

Deze stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Sociale Autonomie. Sociale autonomie is de vaardigheid om in sociale omgang je eigen keuzes te maken en daarbij te blijven. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je er een beeld bij hebt. Het kind… zegt wat het ergens van vindt. komt verbaal voor zichzelf op. maakt eigen keuzes. regelt eigen zaken. Naar volgende vraag Helaas…

Bovenstaande stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Welbevinden. Welbevinden is een momentane, actuele toestand van een zich goed voelen en manifesteert zich binnen de groep waarin het kind zich bevindt. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je een ‘plaatje’ erbij hebt. Het kind… komt opgewekt over. maakt een vitale, levenslustige indruk. komt ontspannen en open over. gaat graag naar school. Naar volgende dia Helaas…