Social Media Quick Scan Wat vinden we? Universiteit Utrecht vs. Universiteit Twente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Social Media Strategy Model
Advertisements

Social Media marketing
Wat moet ik met Sociale Media in mijn KMO? Mic Adam – Nadja Desmet.
Estro Educatie / 13 januari 2012 / 1 Talking about my generation.
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Kinderen online.
Delen van kennis Interactie Social Media TED Print 2.0 De trend 2.0 Print Het Concept Duurzame verandering.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Social Media Reputation.
De trend Duurzame verandering PRINT 2.0 Op weg naar duurzame verandering en vernieuwing binnen Facilitair Management & Inkoop DE TRENDHET CONCEPTHET BOEKPR.
Wouter Mennen & Paul van Ulft
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Social media presentatie
Inge Jansen – CDM3a. Afbakening op basis van social media concepting  Doelgroep: Nederlandse studenten  Leuke kortingen, acties, aanbiedingen en wedstrijden.
Loyaliteit begint met een warm welkom
Projectwijzer 8/9 H5 Webcare Middenkader Engineering.
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Een nieuwe arbeidsmarkt Social media Marcel Burger van Burger Support.
Intranet tips voor een succesvol intranet met Social Media integratie | d-Tail Company 25 tips voor een succesvol intranet met Social.
Training voorbeeld voor
Social media.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Social Intranet: een ‘ver van mijn bed’-show Intranet Congres Sonja de Vries - ilionx.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Monitoring Beluisteren van sociale media. Dagelijks verschijnen er ruim 5 miljard berichten in alle media. Dat kost je 250 miljoen uur per dag om door.
Digitale tools: SlideShare
Communicatie(beleids)plan Prot. Gemeente Badhoevedorp-Lijnden
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Hoe Kan je met vrienden en familie chatten in Gmail
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Hoe bereiken we jongeren?
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

Social Media Quick Scan Wat vinden we? Universiteit Utrecht vs. Universiteit Twente

INHOUD Over Social Media Monitoring Tool ‘Coosto’ Social Media Quick Scan UU & UT: wat willen we? – Volume conversaties over de universiteiten – Sentiment conversaties over de universiteiten – Platformen waar gesproken wordt over de universiteiten – Auteurs die praten over de universiteiten – Thema’s in de conversaties over de universiteiten Analyse en Monitoring in de praktijk

OVER COOSTO

Meer dan 250 miljoen mentions dagelijks doorzoekbaar Meer dan 130 gigabyte data opslag 24x7 webcrawling en datafeed indexering Webcrawl frequentie 30 miljoen documenten per dag Automatische sentimentanalyse Iedere bron is voorzien van een pagerank score gebaseerd op de NL webstructuur Webbased en platform onafhankelijk Coosto doorzoekt vrijwel alle Nederlandse social media platformen; online platformen met een reactiemogelijkheid Bij zorgvuldige keuze van zoektermen kan zelfs een merk als Hi worden gemonitord op social media!

SOCIAL MEDIA QUICK SCAN

Conversaties gemeten over de periode van 1 jaar 26/4/2010 – 26/4/2011

SOCIAL MEDIA QUICK SCAN Volume – Hoevaak wordt over UU en UT gesproken? Sentiment – Wat is het sentiment van de conversaties over UU en UT? Platformen – Op welke platformen wordt over UU en UT gesproken? Auteurs – Wie spreken over UU en UT? Thema’s – Welke thema’s komen terug in conversaties over UU en UT?

SOCIAL MEDIA QUICK SCAN

VOLUME

Universiteit Twente: conversaties Universiteit Utrecht: conversaties VB aanbeveling: MEET EFFECT & OPTIMALISEER Stel KPI’s op en monitor en meet het effect van communicatieuitingen. Stuur bij waar nodig. VB aanbeveling: TRANSPARANTIE Deel de live feed van conversaties over de universiteit op de website.

VOLUME UU in top 50 beste universiteiten ter wereld Universiteit Twente: conversaties Universiteit Utrecht: conversaties

VOLUME Doorbraak biobrandstof UT Universiteit Twente: conversaties Universiteit Utrecht: conversaties

VOLUME UT Trendrapport computer- en internetgebruik 2010 Universiteit Twente: conversaties Universiteit Utrecht: conversaties

VOLUME Studenten bezetten gebouw UU Universiteit Twente: conversaties Universiteit Utrecht: conversaties

Sociale media zijn cruciaal voor werving studenten voor werving onderzoek voor werving onderzoekers

De luchtbel gaat aan ons voorbij voor werving studenten voor werving onderzoek voor werving onderzoekers

SENTIMENT

Sentiment verdeling vrijwel gelijk Groot aantal neutrale conversaties komt door doorplaatsing persberichten VB aanbeveling: CRISIS COMMUNICATIEPLAN VOOR SOCIAL MEDIA Stel Alerts in t.b.v. crisiscommunicatie – ontvang een melding bij een piek in het sentiment zodat je tijdig kunt handelen. Neem social media (impact & bereik) op in huidige crisisplannen.

VB POSITIEF SENTIMENT UU VB aanbeveling: SOCIAL PRESENCE Er zijn veel status updates over toelating van nieuwe studenten. Stel in de toelatingsperiode een search in op ‘universiteit x’ + ‘toegelaten’ en reageer op een leuke manier op deze berichten. Studenten verwachten niet dat een insituut als een universiteit terug praat – zij zullen dit erg sympathiek vinden.

VB NEGATIEF SENTIMENT UU VB aanbeveling: WEBCARE Negatieve berichtgeving kan worden omgebogen naar neutrale/positieve berichtgeving wanneer de universiteit reageert op problemen en klachten.

VB POSITIEF SENTIMENT UT

VB NEGATIEF SENTIMENT UT VB aanbeveling: Gebruik social media monitoring om problemen op te sporen (en op te lossen).

Sociale media verdienen een eigen strategie voor werving studenten voor werving onderzoek voor werving onderzoekers

PLATFORMEN

Zowel UU als UT veel besproken op blogs en Twitter Bijna 2 keer zo veel blogpostings over UU dan over UT VB aanbeveling: ONLINE PR Richt een Social Media Pressroom in op de website (content die gemakkelijk is door te plaatsen) en onderhoud relaties met invloedrijke bronnen en personen.

Universiteit Utrecht x x x 4.twitter.com/UniUtrecht 105x 5.forum.fok.nl 105 x x x x x x Universiteit Twente x x 3.forum.fok.nl 55x 4.twitter.com/enschedenieuws 53x x 6.twitter.com/AndreBouwhuis 46x 7.indebuurt.trouw.nl42x 8.sync.nl41x 9.twitter.com/wieberenze 39x x PLATFORMEN

BLOGS WAAR UU WORDT BESPROKEN

FORA WAAR DE UT WORDT BESPROKEN

We weten vrij goed wat en hoe we het willen voor werving studenten voor werving onderzoek voor werving onderzoekers

AUTEURS

Universiteit Utrecht 1.UniUtrecht 105x 2.ANP 98x 3.Arts& Apotheker 63x 4.Redactie 41x 5.Bookmatch 33x 6.Universiteit Utrecht 31x 7.Bookmatch tweedehands studie... 28x 8.Esmeralda de Vries 24x 9.Regiofora 22x 10.Frank Heinen 20x Universiteit Twente 1.Enschedenieuws 53x 2.AndreBouwhuis 46x 3.ANP 40x 4.Wieberenze 39x 5.Utwente 35x 6.TC Tubantia 33x 7.Euregionieuws 28x 8.Redactie 22x 9.Arnoud Engelfriet 21x 10.Redactie Sync 18x AUTEURS VB aanbeveling: SOCIAL MEDIA RICHTLIJNEN MEDEWERKERS Zorg dat iedereen social media en de impact hiervan begrijpt. Medewerkers moeten zich bewust zijn van de policy van de universiteit, weten wat zij juist wel en niet moeten communiceren en op de hoogte zijn van privacy issues.

Universiteit Utrecht 1.UniUtrecht 105x 2.ANP 98x 3.Arts& Apotheker 63x 4.Redactie 41x 5.Bookmatch 33x 6.Universiteit Utrecht 31x 7.Bookmatch tweedehands studie... 28x 8.Esmeralda de Vries 24x 9.Regiofora 22x 10.Frank Heinen 20x HERKENNEN AUTEURS OVER UU

Universiteit Twente 1.Enschedenieuws 53x 2.AndreBouwhuis 46x 3.ANP 40x 4.Wieberenze 39x 5.Utwente 35x 6.TC Tubantia 33x 7.Euregionieuws 28x 8.Redactie 22x 9.Arnoud Engelfriet 21x 10.Redactie Sync 18x HERKENNEN AUTEURS OVER UT

Medewerkers en studenten moeten het doen voor werving studenten voor werving onderzoek voor werving onderzoekers

THEMA’S

TOP 20 THEMA’S UU Flink aantal onderzoek- gerelateerde thema’s: Onderzoek(ers), jaren, groep, tijd, aantal, ontwikkeling…

TOP 20 THEMA’S UT Campus - gerelateerde thema’s: Enschede, Drienderlolaan, Spiegel Universiteit Twente… Onderzoek – gerelateerde thema’s: deel, tijd, procent, aantal… Social Media – gerelateerde thema’s: Facebook, Hyves, chatten…

We gaan er morgen intensief mee aan de gang voor werving studenten voor werving onderzoek voor werving onderzoekers

ANALYSE & MONITORING IN DE PRAKTIJK

SOCIAL MEDIA ANALYSE & MONITORING Basis social media strategie Doelgroepinzichten, bijv.: – wat leeft onder de doelgroepen (thema’s)? – wat is hun social mediagedrag (platformen)? Optimaliseren social media activiteiten Meten vooraf bepaalde KPI’s, bijv.: – zijn er meer conversaties op de gewenste thema’s? – wordt het sentiment op het merk/de campagne/het serviceniveau positiever? – neemt het aantal negatieve conversaties af over het merk? – zijn er meer auteurs te herkennen die veel over het merk/de campagne spreken?

SOCIAL STEPS Luisteren Social Strategy Acties Randvoorwaarden Optimalisatie Social Media Analyse vormt de basis van een smm strategie Met inzichten uit Social Media Monitoring kunnen smm activiteiten worden bijgestuurd en kan succes worden gemeten

VOORBEELDEN DOELEN & KPI’S DOEL: Positionering VB social media doel: Positionering als specialist op social media onderzoek; thoughleadership op social media – Mogelijke tactiek: online PR; stimuleren positieve berichtgeving over de UT m.b.t. duurzaamheid KPI: Grootste share of voice (volume conversaties) in conversaties social media & onderzoek t.o.v. andere kennisinstellingen.

VOORBEELDEN DOELEN & KPI’S DOEL: Studenttevredenheid VB social media doel: Studenten treden op social media op als ambassadeur van de universiteit – Mogelijke tactieken: webcare; online vragen en klachten beantwoorden en social media marketing campagnes KPI’s: Afname negatief sentiment over de universiteit van x%. Stijging x% aantal conversaties met een positief sentiment over de UT door studenten.