ALUMNI IN HET ONDERWIJS Presentatie: drs. Leneke Visser, adviseur facultair alumnibeleid Universiteit Utrecht Utrecht, februari 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
“Hoe kom ik aan klanten?”
Website voor bewonerscommissies
The CAF Procedure voor externe feedback
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hogescholen in Dialoog
In het bestuursakkoord
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Alumnivereniging EUR Masters of Financial Planning Aanleiding In januari 1998 isde eerste selecte groep van de postacademische opleiding Master of Financial.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Samen werken aan een gezonde regio!
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
moderniseren van het curriculum.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
WELKOM SPORT EN BEWEGEN IN DE BUURT EN MBO. Platform Bewegen en Sport/ MBO RAAD Gelderse Sport Federatie VOORSTELLEN.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
UVW LinkedIn Presentatie
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Het coachende functioneringsgesprek
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Nationaal Eenzaamheid Congres 24 september 2015 Nico Ooms Samen onder één dak.
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Programma Groepsontwikkeling Naam groep Datum presentatie.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Alumni vraagstuk ontrafeld ‘Een netwerk is geven en nemen’ Een duik in de gedachte van de leerling.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Governance van de Informatievoorziening bij Saxion
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Universiteit Utrecht Managementinformatie via het web met behulp van Business Objects Angela Wolffenbuttel Afdeling Informatievoorziening, Bureau Controller.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Inzet universitaire studenten op de werkvloer
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
ironHand – de co-creatie van een robotische handschoen
Het BSc Honours Programme
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Transcript van de presentatie:

ALUMNI IN HET ONDERWIJS Presentatie: drs. Leneke Visser, adviseur facultair alumnibeleid Universiteit Utrecht Utrecht, februari 2012

IDe binding van student naar alumnus begint bij de opleiding, en eindigt bij de instelling Opleiding Directe omgeving/ faculteit Instelling

IICentraal en decentraal alumnibeleid complementair Centraal - Belangenbehartiger àlle alumni - Leverancier voor de faculteiten - Uitvoerder instellingsbreed programma - Minder directe binding met onderwijs & onderzoek Decentraal - Alumnistrategie in relatie tot onderwijs & onderzoek - Binding student en opleiding voorwaarde - Feedback alumni op curriculum - Nascholing - Arbeidsmarktoriëntatie

III. 1 Taakverdeling centraal / opleiding Centraal > infrastructuur (bestand, website, blad) > Analyse bestand, selecties > opbouw en overdracht expertise > ontwikkeling instellings-brede visie en strategie > minimaal één programma voor àlle alumni > programma’s voor alumnisegmenten die niet gedekt worden op het niveau van de opleiding & vereniging

III. 2 Taakverdeling centraal / opleiding Opleiding > Van student naar alumnus: bewustwording > Binding student opleiding: loyaliteit! > Introductie alumni als rolmodel (welkom, arbeidsmarkt, mentor) > Feestelijk afstuderen vieren als overgangsrite > Alumni betrekken bij evaluatie O&O > Alumni betrekken als afnemend veld, recruitment

1. IV. 1 Praktijkvoorbeeld: faculteit Recht, Economie en Bestuur (Universiteit Utrecht). Uitgangspunt: FACULTAIRE FOCUS & PROBLEMATIEK > Focus faculteit: onderwijs & onderzoek > RGL: Slechte binding student & opleiding > Studenten klagen over gebrekkige oriëntatie op de arbeidsmarkt > Afnemend veld heeft ander verwachtingspatroon van de afgestudeerden > Faculteit is weinig verankerd in zijn omgeving > Faculteit heeft een dreigend structureel probleem om in het eigen onderhoud te voorzien

IV. 2 Praktijkvoorbeeld: faculteit Recht, Economie en Bestuur (Universiteit Utrecht). Uitgangspunt: ALUMNIBELEID ONTWIKKELEN VANUIT DE FACULTAIRE PROBLEMATIEK > Alumni betrekken bij loyalty programma > Alumni betrekken bij oriëntatie op de arbeidsmarkt > Feed back curriculum alumni organiseren > Alumni regelmatig informeren over de ‘state of the art’ van de opleiding

IV. 3 Praktijkvoorbeeld: faculteit Recht, Economie en Bestuur (Universiteit Utrecht). Project STRUCTURELE PARTICIPATIE VAN ALUMNI IN DE ARBEIDSMARKTORIENTATIE FORMULE > Ontmoetingen alumni & studenten inroosteren in het onderwijs > Start in het eerste jaar, mentorprogramma RGL > Student-mentoren verantwoordelijk voor interactie tussen studenten en alumni > Bij de opleiding: makel- en schakelpunt voor alumni, studenten en docenten, organisatorische eind- verantwoordelijkheid

IV. 4 Praktijkvoorbeeld: faculteit Recht, Economie en Bestuur (Universiteit Utrecht). Project: STRUCTURELE PARTICIPATIE VAN ALUMNI IN DE ARBEIDSMARKTORIENTATIE EFFECTEN > Wederzijdse identificatie > Driehoeksrelatie student-alumnus-docent > Ervaring met relatiebeheer in de organisatie > Groei naar een transparante organisatie > Ontwikkeling ‘eigenaarschap’ > Beheersbare kosten

IV. 5 Praktijkvoorbeeld: faculteit Recht, Economie en Bestuur (Universiteit Utrecht). Project: STRUCTURELE PARTICIPATIE VAN ALUMNI IN DE ARBEIDSMARKTORIENTATIE INGREDIëNTEN > Communicatiekanalen > Bereidheid om een collegereeks aan te wijzen > Studenten in de rol van gastheer/gastvrouw > Medewerker die makelt en schakelt, expert is op het gebied van relatiebeheer > Budget > TIJDIGE PLANNING

IV. 6 Praktijkvoorbeeld: faculteit Recht, Economie en Bestuur (Universiteit Utrecht). Project: STRUCTURELE PARTICIPATIE VAN ALUMNI IN DE ARBEIDSMARKTORIENTATIE RESULTATEN > Unaniem (alumni, studenten, docenten) enthousiasme > Alumni zien de actualiteit van de opleiding, en maken kennis met jong talent > Alle 1 e jaars studenten (800) worden bereikt > Verbetering van de mening van studenten over de arbeidsmarktoriëntatie > Alumni zijn vereerd uitgenodigd te worden en voelen zich daardoor deel van de opleiding.

IV. 7 Praktijkvoorbeeld: faculteit Recht, Economie en Bestuur (Universiteit Utrecht). Project: STRUCTURELE PARTICIPATIE VAN ALUMNI IN DE ARBEIDSMARKTORIENTATIE CONSEQUENTIES > Rechtsgeleerdheid heeft besloten om het programma structureel in te roosteren in alle studiejaren > Met onderwijscoördinatoren wordt bekeken of ook andere collegereeksen zich lenen voor bijdragen van alumni (transparantie / website). > Het programma wordt uitgebreid naar andere faculteiten met dezelfde problematiek.

V. 1 ENKELE QUOTES Student: “ Ik vond het erg goed dat alumni hun verhaal deden vandaag. Ik hoop dat dit in de toekomst vaker mag gebeuren want velen, waaronder ik, hebben nog geen idee wat zij met de studie willen doen”.

V. 2 ENKELE QUOTES Student-mentor: “ Ik vond het boven verwachting leuk en goed gaan. De alumni waren ontzettend aardig en toegankelijk en stonden erg open voor de studenten. Ze hebben veel verteld en bruikbare tips gegeven. Ik denk dat de studenten goed doordrongen zijn dat het belangrijk is om niet te laks te zijn tijdens de studie en dat cijfers en nevenactiviteiten echt het verschil kunnen maken. Ik zelf vond het ook erg interessant. Dus zo'n alumni bijeenkomst is zeker ook voor de mentoren leuk!”

V. 3 ENKELE QUOTES Alumnus: “Het was mij een eer en ook leuk om te doen, te meer daar er enige feedback uit de zaal was. Om teleurstellingen en uitval van studenten te voorkomen en de schaarse middelen zo optimaal mogelijk in te zetten, juich ik uw initiatief buitengewoon toe. In mijn tijd werd alleen in het eind-doctoraal enig zicht op de arbeidsmarkt gegeven. Dan kon er weinig meer veranderd worden.“

VIJURY RAPPORT Nationale Alumni Prijs “ De faculteit heeft twee uitdagingen aan het WO met elkaar verbonden: hoe alumni actief te betrekken in het actuele onderwijs en hoe de studenten al in vroege stadia van hun studie oriëntatie te bieden op het vervolg in de arbeidsmarkt. Het eerste dat in dit project opvalt volgens de jury, is de bewuste medeverantwoordelijkheid die alumni gegeven wordt voor de aanpak van een verbeterpunt in de kwaliteit van het actuele UU- onderwijs. Het is voor hen een signaal dat hun inbreng veel meer te betekenen heeft dan gezellig netwerken en wellicht ook fondsenwerving. Bovendien heeft men met weinig middelen veel mensen betrokken en met elkaar in contact gebracht op een heel praktische en voor alle betrokkenen verrijkende wijze. “