Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Welkomstwoord Josse De Baerdemaeker - voorzitter VILT.
DE OPWARMING VAN DE AARDE
STRESS IS DEELS GEVOLG VAN PERSOONSTREK
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
SYSTEEM AARDE VWO.
Kenmerken van de aardse atmosfeer
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
De atmosfeer van de aarde
Mastercourse klimaatverandering en verwoestijning
oktober MedMec01 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Bert De Wel, adviseur studiedienst ACV NME-dag ‘Groene Economie’,
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Samenvatting: hoofdstuk 1
Samenvatting hoofdstuk 2
Mens en aarde Deel 3: de atmosfeer.
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 1 t/m 7
H1, par. 2 (aangevuld) Instraling: deel van de zonnestraling (zichtbaar licht en ultraviolette straling) bereikt de aarde. Uitstraling: aarde geeft straling.
Met de steun van Welkom. Inhoud 1.Korte voorstelling Ecolife 2.Ecodriving workshops 3.Ecodriving op evenementen 4.Stand van zaken 5.Toekomstperspectief.
Mens, Water en Klimaat, Juni 2005
(par. 3) Natuurrampen en beleid
Ruimte voor de Rivier 3 Klimaatverandering.
Oh, grote wereldbol !.
1 Inleiding.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
Een wereld van verschil
Veranderingstheorie over Voedselzekerheid
Mundo – Thema 9 - Blok 3 2VMBO B/K
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Les 4: Vleeseters in China
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-4
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
3 vwo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-5
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
Presentatie leerplan aardrijkskunde
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Bijeenkomst September 2015
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
BOSBIOTOOP FACTOREN.
De ecologische voetafdruk. Footprint components Fossil Fuel Built-up Waste Food Fibres absorption.
Seminar ‘jonge’ senioren Overzande 8 maart Opbouw ledenbestand provincie Zeeland Peildatum 8 dec [ 50, 59 ] = 63 leden 0,9 % [ 60, 69 ] =
Nascholingsmiddag vmbo bovenbouw Utrecht, 17 juni 2014.
Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden
Goed voorbereid naar de PABO
Toelichting biologie in GWW
Communicatie 6e les.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Van Opdracht tot Website
Eén portie sprinkhaan, graag!
6 Het versterkte broeikaseffect.
Pilot maatschappijwetenschappen
Ontwikkelingen in de recreatie
1.1 Globalisering: one world?
Filter bubble Mediabegrip week 6-7
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Smart grids Een filosofische verkenning naar de elektrische infrastructuur van de duurzame samenleving Dr. Maarten J. Verkerk.
Filter bubble Mediabegrip week 6-7
Transcript van de presentatie:

Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015

Dhaene Francess 

Thema Draagkracht en mondiale verschuivingen Planning: tss Kerst en Pasen

Kenmerken atmosfeer integreren Leerplan: 1.1 Opbouw van de atmosfeer - gelaagde atmosfeer op basis van temperatuur en druk - de dunne troposfeer Leerplan 1.2 Warmtebalans - in – en uitstraling - natuurlijk broeikaseffect Didactische wenk uit leerplan: Leraren die het versterkte broeikaseffect willen behandelen als mondiaal milieuprobleem kunnen dit hier ter sprake brengen.  Tijdswinst !

Mondiaal milieuprobleem Aan de hand van een concreet voorbeeld uit de media een mondiaal milieuprobleem onderzoeken en de oorzaken in verband brengen met socio-economische activiteiten. 1.1Milieuprobleem zoals broeikaseffect, natuurramp, zure regen, bodemdegradatie Oorzaken van het milieuprobleem

1.Wat kenmerkt de aardse atmosfeer?

Draagkracht: ecologische voetafdruk Aan de hand van het begrip ecologische voetafdruk de ongelijke regionale druk op de draagkracht van de aarde aantonen en duurzame oplossingsrichtingen suggereren. 4.1Het begrip ecologische voetafdruk als maat voor draagkracht van de aarde 4.2Globale ongelijkheden inzake ecologische voetafdruk 4.3Oplossingen door duurzame levensstijl

Parijs, laatste kans voor het klimaat ? Ecologische voetafdruk

Differentiatie P 152 ev Differentiatie naar interessegebied en gepersonaliseerde feedback Lesonderwerp Grenzen aan draagkracht Met dank aan Olivia Michiels

Voedselvoorziening Oorzaken en oplossingen van ongelijke voedselvoorziening achterhalen en in verband brengen met demografische evolutie en welvaartsverschillen. 2.1Het probleem van de wereldvoedselvoorziening in relatie met demografische evolutie, welvaartsverschillen, milieuproblemen en internationale politiek 2.2Relatie van duurzame voedselvoorziening met agrarische, demografische en economische evolutie

Hulpbronnen Voor grondstoffen - of energie de spanning productie - consumptie in verband brengen met verschillen in demografische evolutie en welvaartsverschillen. 3.1Eindigheid van grondstoffen of energie 3.2Milieuproblemen in verband met winning of gebruik van grondstoffen of energie 3.3Duurzaam beheer van grondstoffen en energie

Globalisering Aan de hand van voorbeelden inzien dat wereldwijde verschuivingen van industriële of tertiaire activiteiten een vorm zijn van globalisering. 5.1Voorbeeld van delocatie van economische activiteit 5.2Begrip globalisering Aan de hand van voorbeelden de gevolgen van mondialisering onderzoeken vanuit socio-economisch of politiek standpunt. 6.1Positieve en negatieve gevolgen van globalisering 6.2Ruimtelijke verschillen in welvaartsevolutie

Systeemdenken met dank aan Marjolein Cox

Internationale migraties Aan de hand van voorbeelden de push- en pullfactoren van demografische migraties onderzoeken vanuit socio- economisch of politiek standpunt. 7.1Huidige migratiestromen op wereldkaart 7.2Push- en pullfactoren

Actua-opdracht Migratie De vluchtelingencrisis raakt velen in Vlaanderen en de crisis roept veel vragen op. Om een juist beeld te krijgen van de hele vluchtelingencrisis maken jullie onderstaande opdracht. Voor deze opdracht maken jullie gebruik van onderstaande websites. Daar vinden jullie de juiste informatie en voldoende informatie. Bij gebruik van een andere interessante website vermelden jullie steeds de bron ! Bron 1: Bron 2: Bron 3: Bron 4: Bron 5: Bron 6: ……

Wat vind ik belangrijk ? Zoveel mogelijk vertrekken vanuit actualiteit  actua-opdracht gekoppeld aan facebook Waar vind ik mijn informatie ?  heel veel op het net ( tip zoek op afbeeldingen)  ook mijn leerlingen zijn mijn “zoekmachine” Wees niet bang om van leerlingen te leren. Speel met het leerplan en creëer “marges” Indien mogelijk vakoverschrijdend werken of samenwerken met werkgroep Broederlijk Delen

Voorbeeld van planning (5 weken tussen Kerst en krokus, 6 weken tussen krokus en Pasen) Les 1: aanbrengen thema - m.b.v. tekst - n.a.v. Klimaattop Parijs - met een actua-klimaatquiz  Dit hoeft geen volledig lesuur te duren. Les 2: Opbouw van de atmosfeer met stukje DVD Les 3: Ontstaan, samenstelling en functies van de atmosfeer.  Dit staat niet in het leerplan ! Les 4: stralingsbalans met link broeikaseffect Les 5: Kleine toets gedurende ½ les zodat er tijd blijft voor inleiding EVA of reeds opgave opdracht Story of Stuffproject !

Les 6: EVA 1 Les 7: EVA globale ongelijkheden + opgave opdracht. Les : werken aan opdracht Les 11: presentatie (migratie gedurende een uurtje afwezigheid)

Nog meer info ?