Dienstenmarketing Week 1. Boek De Vries jr. & Van Helsdingen (2005), Dienstenmarketingmanagement, Wolters- Noordhoff, Groningen, 4de druk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Marketing voor verkeerskunde
Bedrijfspresentatie Promavise
Wat is interactieve marketing?
Aanzet tot strategisch denken
PRIJS Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
4 P´s en 3 R-en MK01.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Leiderschap.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inleiding in de Marketing
Facility management en inkoop
Jeroen Meurs 3 BO.
strategie als een proces
Strategie Algemeen Porter.
Wat is Customer Relationship Management?
Marketing presentatie
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Dienstenmarketing Week 3. Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Dienstenmarketing Week 4.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Voorbeeld presentatie
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Dienstenmarketing Week 1

Boek De Vries jr. & Van Helsdingen (2005), Dienstenmarketingmanagement, Wolters- Noordhoff, Groningen, 4de druk

Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?  Het managen van de basiskenmerken Hoofdstuk 1 & 2 2Strategische besluitvorming  Het analyseren van de omgeving  Strategie en organisatie, strategiemodellen  De klant Hoofdstuk 3, 4.1 t/m & 6 3De marketingmix  Product  Prijs  Plaats Hoofdstuk 9, 11 & 12 4De marketingmix (vervolg)  Personeel  Promotie  Kwaliteit  Relaties en relatiemanagement Hoofdstuk 5, 7, 8 & 13

Dienstenmarketing Twee termen: 1.Diensten 2.Marketing

| 5 Wat is Marketing?

Marketing Definitie boek: Marketing is de denkwijze waarin marktgerichtheid centraal staat Wat is marktgerichtheid?

| 7 Marktgerichtheid (Narver&Slater) Bestaat uit: 1. Consumentgericht 2. Concurrentgericht 3. Interfunctionele coördinatie (geïntegreerd beslissingsproces) Doel: Winst / marktaandeel / overleven + lange-termijn

| 8 1.Consumentgericht Luisteren we naar de klant? Staan we open voor ‘signalen’ van de klant? Is het realistisch wat we beloven? Onderzoeken we tevredenheid? Doen we wat we zeggen te doen? Marktgerichtheid (Narver&Slater)

| 9 2. Concurrentgericht Weten we wat de concurrent doet? Weten we wat de klant van de concurrent vindt? Bieden we iets anders aan dan de concurrent? Wat zijn de ‘core competences’ van de concurrent? Marktgerichtheid (Narver&Slater)

| Interfunctionele coördinatie Coordinatie tussen afdelingen Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van de marketing afdeling IEDEREEN moet marketing ‘praten’ Marktgerichtheid (Narver&Slater)

ConcurrentgerichtInterfunctionele coördinatie Consumentgericht Winst Doelmarkt Marktgerichtheid (Narver&Slater)

| 12 Marktgerichtheid (Kohli&Jaworski) Bestaat uit: 1. Verwerven van marktkennis 2. Verspreiding van marktkennis 3. Reageren op marktkennis

| 13 Marktgerichtheid (Kohli&Jaworski) 1.Verwerven van marktkennis Verzamelen en beoordelen van de (uitgesproken) wensen en behoeften van huidige en toekomstige klanten Verzamelen en analyseren van externe factoren die de ontwikkeling en verruiming van de wensen en behoeften kunnen beïnvloeden

| 14 Marktgerichtheid (Kohli&Jaworski) 2. Verspreiding van marktkennis Formeel, maar ook informeel → ‘hall talk’

| 15 Marktgerichtheid (Kohli&Jaworski) 3. Reageren op marktkennis Gebruik de verworven marktkennis bij het ontwikkelen van bepaalde werkwijzen (bijv. Beleidsplan) Implementeren = daadwerkelijke reactie

Marktkennis verspreiden Reageren op marktkennis Marktkennis verzamelen Markt- gerichtheid Marktgerichtheid (Kohli&Jaworski)

Cultuur Richten op verschillende belangengroepen Interne afstemming Gedrag Verzamelen van marktkennis Verwerken van marktkennis Reageren op marktkennis Marktoriëntatie → Marktgerichtheid

| 18 Wat is een dienst? Something that can be bought or sold, but cannot drop on your foot Any activity or benefit that one party can offer to another that is essentially intangible and does not result in the ownership of anything Activities, benefits or satisfaction offered for sale where there is no exchange of tangible goods involving a transfer of title

| 19 Wat is een dienst? Definitie boek: Diensten zijn van oorsprong ontastbare en relatief vergankelijke activiteiten, waarbij tijdens de interactieve consumptie directe behoeftesatisfactie centraal staat en niet materiële bezitsvorming wordt nagestreefd

Diensten: 4 basiskenmerken Ontastbaarheid De dienst

| 21 Ontastbaarheid Wasmiddelen Fastfood Restaurant Cosmetica Auto ’ s Frisdrank Zout Fastfood Restaurant Goederen: 100% tastbare eigenschappen Diensten: 100% ontastbare eigenschappen Investerings Management Vliegtuig Maatschappij Reclame Bureau Onderwijs Consultant

Diensten: 4 basiskenmerken Ontastbaarheid Interactieve consumptie Heterogeniteit Vergankelijk De dienst Prosumer

| 23 Waarom aandacht voor diensten? Dienstensector grootste deel van Nederlandse economie CBS: Commerciële dienstverlening (tertiaire sector) Niet-commerciële diensten (quartaire sector)

| 24 Dienstenmarketingmanagement Management = het continue proces van analyse, planning, implementatie en evaluatie van activiteiten waarmee de organisatiedoelstellingen worden nagestreefd Dienstenmarketingmanagement = een tak van marketing én management waarbij de ontastbaarheid van producten en de daaruit voortvloeiende problematiek centraal staat

Managen v.d. basiskenmerken Ontastbaarheid Interactieve consumptie Heterogeniteit Vergankelijk De dienst

| Ontastbaarheid Twee belangrijke ‘issues’: a. Reduceren ontastbaarheid b. Retentie Opdrachten p.26

Relaties en relatiemarketing “Het verwerven van nieuwe klanten is 5 tot 10 keer zo duur als het behouden van bestaande” “Technologie maakt het steeds meer mogelijk om in te spelen op behoeften van individuele afnemers” Relatiemanagement: Ontwikkelen en beheren van relaties Goede, persoonlijke relaties

Customer Relationship Management (CRM) Het continu en systematisch aangaan en ontwikkelen van relaties met: individuele klanten concurrenten andere marktpartijen Relaties en relatiemarketing

| 29 Relaties en relatiemarketing Loyaliteitsmanagement Wat is loyaliteit? Waarom loyaliteitsmanagement? Minder vraagfluctuaties Kosten behouden zijn lager dan werven Merktrouw creëren Minder gevoelig voor prijsverhogingen Beter reageren op concurrentie

| Vergankelijkheid Capaciteitsmanagement Chase demand & level capacity Opdrachten p. 64 (2&3)

Beheersbaar Traditionele communicatie Tastbare zaken Prijs Reputatie (verleden) 3. Heterogeniteit Management van verwachtingen Onbeheersbaar Mond-tot-mond Persoonlijke behoeften Situationele factoren Sociaal-culturele/ demografische factoren

3. Heterogeniteit Ontevredenheid in kaart brengen Oorzaken opsporen, corrigeren, wegnemen Dissatisfactiemanagement

Goede service? Kracht van internet: klachtenbrief in powerpoint Klachtenbrief PP

| Interactiviteit Prosumerschap: Het prosumerschap van diensten is de duur en/of de intensiteit van het moment waarop de klant en de dienstverlener interactief zijn Managen interactiviteit → wachttijden/wachtrijen- management Objectieve en subjectieve wachttijden